Zákon o cenách už nic netoleruje. Měrné ceny musí uvádět i malé prodejny

Ani v malých obchodech už nestačí označit zboží jen prodejní cenou. Uvedena musí být i ta měrná. A to už čtvrt roku. Prodejci to ale netuší a riskují postih.

1. května letošního roku vznikla všem prodejcům povinnost označovat výrobky prodejní a současně i měrnou cenou. Tedy tak, jak jsme tomu byli zvyklí pouze v super a hypermarketech. Už čtvrt roku musí měrné ceny uvádět i prodejci v malých obchodech při pultovém prodeji s obsluhou, při prodeji formou samoobsluhy na prodejní ploše menší než 400 metrů čtverečních a stejně tak u výrobků nabízených v prodejních automatech. Na tyto se deset let vztahovala výjimka, ale ta je teď minulostí. Spousta malých prodejců si to ale ještě neuvědomila a riskuje proto pokutu.

Tu může při kontrole udělit živnostenský úřad nebo Česká obchodní inspekce. Výše pokuty se vždy odvíjí od závažnosti porušení, případně zda se provozovatel či prodejce dopustil porušení opakovaně. Záleží na závažnosti porušení, okolnostech, či následcích protiprávního jednání a počtu porušení při jedné kontrole. Za méně závažná porušení může být uložena pokuta na místě do výše 5000 korun, říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodí inspekce.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Nestačí jen prodejní cena. Musí být uvedena i cena jednoho metru nebo metrů čtverečního. 

Cenám v obchodě se věnuje několik zákonů, které není radno porušovat. Podle ustanovení § 13 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách je prodávající obecně povinen před jednáním o koupi zboží seznámit zákazníka s cenou za toto zboží (prodejní cena) a v zákonem stanovených případech i takzvanou cenou za měrnou jednotku množství zboží („měrná cena“). Měrnou jednotkou množství se rozumí 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku. Je ale možné uvádět i jiné jednotky množství, například 1 kus, 100 gramů, 100 mililitrů nebo 100 milimetrů.

Přečtěte si také: Tisíce obchodů s potravinami mají namále. Skončit mohou už za pár měsíců

widgety

§ 11 stejného zákona pak prodávajícím nařizuje také vést evidenci o cenách uplatňovaných při prodeji, pokud jde o ceny zboží prodávaného spotřebiteli, kterým je osoba nakupující zboží pro jiné účely než pro podnikání a uchovávat evidenci o cenách tři roky po skončení platnosti ceny zboží. Vyhláška č. 450/2009 Sb. pak stanovuje rozsah údajů prokazujících výši a dobu uplatňování cen. Prodávající musí vést evidenci s údaji, z nichž je zřejmý název, popřípadě druh zboží, určené podmínky, k nimž se cena vztahuje, výše ceny, za kterou je zboží prodáváno, a počátek a konec období, v němž se za tuto cenu prodávalo.

Česká obchodní inspekce pak také upozorňuje na povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy zakotvenými v § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Porušení povinností z něj vyplývajících může být pokutováno až pěti miliony.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 10. 2014 14:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+