Zákon přesně definuje českou potravinu, má to pomoci výrobcům i zákazníkům

Zákon má říci, co to je česká potravina. Kdo nebude vyrábět z českých surovin, ale bude svůj výrobek prezentovat jako tuzemský, dostane pokutu.

Zákon má přesně určit, co to je potravina českého původu. Dnes toto není přesně dáno, proto ani není možné pokutovat ty, kteří balamutí zákazníky. Chceme, aby tady byla jasná definice, že potravina českého původu musí nějakým procentem být tvořena surovinami z České republiky, v případě, že je to potravina rostlinného původu, že byla vypěstována na území České republiky, říká ministr zemědělství Marian Jurečka. Pokud by prodejce označoval jako tuzemský produkt výrobek, který by definici nesplňoval, mohl by pak čelit sankci.

Ilustrační obrázek.
Autor: www,isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Přesná definice je podle něj klíčová pro spotřebitele a zároveň by pomohla vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad 5 miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Jak ale už dříve upozornili obchodníci, oficiální definice toho, která potravina je česká a která zahraniční, v tuto chvíli neexistuje.

Domnívám se, že oprávněným nástrojem, jak pomoci našim zemědělcům a potravinářům, je podpora zdravého patriotismu, aby lidé kupovali produkty vyrobené v Čechách a na Moravě, které samozřejmě prokáží svoji kvalitu. V této souvislosti je také důležitá osvěta a pravidelné vzdělávání spotřebitelů. Ti opět nacházejí cestu k našim producentům, chtějí kvalitní české a často lokální výrobky, uvádí ministr Marian Jurečka.

widgety

Psali jsme: Tisíce obchodů s potravinami mají namále. Skončit mohou už za pár měsíců a Prodávejte potraviny přes internet. Cestou k zákazníkovi se ale nesmí zkazit

Na podporu českých výrobců teď resort zemědělství připravuje celý projekt. V principu půjde o spotřebitelskou soutěž, jejíž účastníci budou zasílat vystřižená loga kvalitativních značek z obalů potravin na adresu Státního zemědělského intervenčního fondu. Konkrétně půjde nejen o loga národních značek kvality, tedy Klasa a Regionální potravina, ale i loga komunitární, sem patří Bio logo, Zaručená tradiční specialita, Chráněné zeměpisné označení, Zeměpisné označení původu, a loga nevládních organizací – Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+