Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Zaměstnavatelé musí od roku 2014 posílat vybrané tiskopisy ve formátu XML

Autor: www.isifa.com
Redakce

Podnikatelé, kteří mají alespoň jednoho pracovníka, by se již měli připravovat na elektronickou komunikaci s ČSSZ. Od příštího roku je totiž čeká povinně.

Zatímco osobám samostatně výdělečně činným (OSVČ) bez zaměstnanců byla povinnost podávat přehledy v elektronické podobě odložena, zaměstnavatelé by se již na elektronickou komunikaci měli připravovat. Od prvního ledna příštího roku totiž musí předepsaných 5 tiskopisů podávat elektronicky, a to v daném formátu. Tato povinnost se týká všech podnikatelů, kteří mají alespoň jednoho zaměstnance, tedy i OSVČ.

Čtěte více: Jak se odklad datových schránek pro OSVČ dotkne zaměstnavatelů? Zjistili jsme

Tiskopisy bude nutné posílat ve formátu XML

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Uvedené se týká především tiskopisů, které lze elektronicky zasílat pouze formou datové věty (ve formátu XML):

  • Evidenční list důchodového pojištění,
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění,
  • Přehled o výši pojistného,
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání),
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění.

Možnost elektronického podání těchto tiskopisů zaměstnavatelé ve značné míře využívají již v současnosti, nejčastěji zasílají elektronicky evidenční listy důchodového pojištění – 71 % všech podání – a oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) – 54 % všech podání, doplnila Jana Buraňová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).

Čtěte také: Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok

Některé formuláře půjde poslat jako doposud

Povinnost elektronického podávání se týká i tiskopisů Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů a Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. Podnikatelé je mohou od ledna příštího roku však i nadále zasílat prostřednictvím datové schránky či elektronické podatelny v běžných formátech, jako je například PDF.

Jak na závěr ujišťuje ČSSZ, situaci bude monitorovat a hledat případná řešení spojená s elektronickým podáním vybraných formulářů.

Našli jste v článku chybu?
12. 10. 2013 9:12
ranger (neregistrovaný)

My už posíláme přehledy v XML několik měsíců, Flexibee to bez problému vytváří a odesílá se to datovkou. Pěkné je že do deseti minut přistane od socky odpověď, zda to podání bylo v pořádku,

6. 10. 2013 10:21
DD (neregistrovaný)

XML není konkrétní formát, je to spíš obecná forma zápisu dat. Úřady budou muset své požadavky specifikovat, potom se předpokládám objeví různé programy, aplikace, služby apod. - zatím je na to asi moc brzo.