Zaměstnavatelé, nesnažte se čachrovat s konkurenčními doložkami

Řada zaměstnavatelů se svými zaměstnanci sjednává konkurenční doložky, ale může se kvůli nim dostat i do problémů.

Odstoupit od konkurenční doložky může zaměstnavatel pouze, pokud si to se zaměstnancem dohodl, a to jedině z předem dohodnutých důvodů. Tak zní nejnovějším rozhodnutí Ústavního soudu. Jakékoli jiné jednání by bylo podle názoru soudců nespravedlivé a jednalo o narušení rovnosti smluvních stran a zásah do práva zaměstnance na svobodnou volbu povolání. Pokud zaměstnavatel odstoupil od konkurenční doložky bez udání relevantních důvodů anebo možnost odstoupení nebyla se zaměstnancem vůbec dohodnuta, má zaměstnanec právo na plnou finanční kompenzaci a může se jí domáhat až tři roky zpětně, radí advokát Tomáš Liškutín.


Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Problematika konkurenčních doložek není jednoduchá a řešení každého případu vyžaduje důkladné posouzení. Nezřídka se stává, že zaměstnavatelé vypovědí konkurenční doložku bez udání důvodů v posledních dnech trvání výpovědní doby. Takové jednání by ale v případě soudního sporu bylo považováno za protiprávní a poškozující zaměstnance, jelikož ten v průběhu výpovědní doby odmítá pracovní nabídky v oboru právě kvůli dohodnuté konkurenční doložce.

Nejnovější rozhodnutí Ústavního soudu je pro zaměstnavatele důrazným upozorněním, že sjednávání konkurenčních doložek a jejich rušení je nutné věnovat náležitou pozornost. Jednoduché opisování vět ze zákona v tomto případě neobstojí. Konkurenční doložku je nutné formulovat tak, aby byla v případě odstoupení nezpochybnitelná. V opačném případě zaměstnavatelům hrozí, že budou muset vždy vyplácet nemalé finanční vyrovnání, varuje
advokát Tomáš Liškutín.

Nároky zaměstnanců s průměrnou mzdou se nejčastěji pohybují ve výši od 150 000 do 300 000 korun, u manažerských pozic dosahují i násobných částek. Platnost konkurenční doložky a výše finančního vyrovnání se liší také podle toho, zda byla uzavřena do konce roku 2011 nebo později.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+