Zjistili jsme za vás nové koeficienty pro daň z nemovitosti. Tady je přehled

Blíží se komunální volby a ani regionální politici nechtějí naštvat voliče. Jak to ale bude s výší daně z nemovitosti? Zjistili jsme, kde budete platit více.

Zatímco pro letošní rok zvýšilo daň z nemovitostí každé desáté okresní město a pro rok 2012 dokonce každé páté, pro rok 2014 žádné okresní město plošné zvyšování daně nechystá. Jablonec nad Nisou dokonce přichystal výrazné snížení základního koeficientu. Několik dalším měst pak vydalo novou vyhlášku, fakticky jí však nic nemění. Jen v Jeseníku končí osvobození pro podnikatele, jejichž nemovitosti, užívané pro podnikání, budou opět zatíženy koeficientem 1,5. V Praze zase některé městské části odpustí v roce 2014 daň z nemovitostí občanům, které zasáhly povodně.

Čtěte také: Jaká okresní města zvýší pro rok 2013 daň z nemovitostí? Máme komplexní přehled

Daň z nemovitostí se v roce 2014 skoro nikde nemění


Autor: www.sxc.hu

Daně z nemovitostí se zvyšovat nebudou.

Po letech regionálního zvyšování daně z nemovitostí si budou moci občané okresních měst v příštím roce vydechnout. Žádné okresní město neplánuje pro 2014 daň plošně zvýšit. Důvod, proč v předchozích letech až pětina měst daň zvyšovala a pro příští rok žádné, je nasnadě, v roce 2014 totiž proběhnou komunální volby. Přesto se pro určité skupiny obyvatel v některých městech daň z nemovitostí změní.

V Jeseníku totiž končí roční osvobození od koeficientu 1,5 pro nemovitosti, které jsou využívány k podnikání. Podnikatelé tak budou v Jeseníku v roce 2014 platit za daň z nemovitostí 1,5krát více. V Břeclavi si zase mírně připlatí majitelé bytů, jelikož místní zastupitelé stanovili taxativně základní koeficient pro všechny druhy nemovitostí na 2,5. Právě pro majitele břeclavských bytů platil v letošním roce základní koeficient ve výši 2, protože se počet obyvatel města snížil pod 25 tisíc. Z konečných výsledků Sčítání lidu, domů a bytů 2011 se město Břeclav svým počtem obyvatel dostalo pod hranici 25 tisíc (24.737 obyvatel), což má ze zákona dopad na výši koeficientů, vysvětlil na začátku roku vedoucí ekonomického odboru Ladislav Vašíček. Městský rozpočet kvůli tomu letos přišel přibližně o 2 miliony korun.

Nižší daň z nemovitostí naopak zaplatí občané v Jablonci nad Nisou, kde vloni zastupitelé pozdě zareagovali na to, že se Jablonec stal statutárním městem. V důsledku toho platil pro Jablonec pro rok 2013 základní koeficient ve výši 3,5. Příliš pozdě jsme zareagovali na to, že jsme se stali statutárním městem a podléháme tedy vyšší daňové zátěži. Rozhodli jsme tedy se využít možnosti upravit daň z nemovitosti pomocí obecně závazné vyhlášky a upravit výši daňové zátěže v následujících dvou letech 2014 a 2015, uvedl primátor Petr Beitl. V roce 2014 tak bude základní koeficient činit 1,6 a v roce 2015 poté 2,5.

Čtěte také: Víme nová čísla bankovních účtů finančních úřadů u nejdůležitějších daní

Některé pražské části odpustí daň těm, které zasáhly povodně

Nižší daň z nemovitostí, respektive nulovou, budou mít letos někteří Pražané. Konkrétně se osvobození týká těch, které zasáhly jarní povodně a jejichž městské části schválily příslušnou vyhlášku, kterou se daň odpouští. Tuto možnost schválilo pražské zastupitelstvo na začátku června a zároveň delegovalo na jednotlivé městské části, aby samy stanovily rozsah a délku osvobození. Jsme přesvědčeni, že pro lidi postižené povodněmi je osvobození od této daně významnou pomocí, osobně bych se klonil k využití mantinelů zákona v maximální možné výši, ale korektní je nechat městským částem prostor pro jejich rozhodnutí, protože bude mít dopad do jejich rozpočtů, komentoval pražský primátor Tomáš Hudeček.

Záleží tak na jednotlivých radnicích, zda daň občanům, které postihly povodně, odpustí. Osvobození například zamítly pražské Lipence, podle kterých by jim výrazně klesly příjmy rozpočtu. Daň z nemovitostí naopak odpustí Praha 4, místní radní o tom rozhodli před necelými třemi týdny. Vítám vydání této vyhlášky, protože může pomoci majitelům nemovitostí, které poškodila letošní povodeň, doplnil starosta Pavel Caldr. Daň z nemovitostí lze odpustit výhradně na základě odůvodněně žádosti vlastníka této nemovitosti. K žádosti musí být přiložen záznam o likvidaci škody pojišťovnou nebo protokolem Police ČR.

Některá další okresní města pak sice vydala novou vyhlášku, která daň z nemovitostí upravuje, fakticky se však, až na některé drobnosti, v ničem neliší od předchozí úpravy. Jedná se o města Louny a Plzeň.

Daň z nemovitostí se platí vždy dopředu

Lidem, kterým se díky rozhodnutí měst změnila výše daně, nemusí podávat nové přiznání k dani z nemovitostí. Výši nově vyměřené daně se dozví od správce daně, který zveřejní platební výměr nebo hromadný předpisný seznam. Dobu a místo zpřístupnění hromadného předpisného seznamu k nahlédnutí vyhlásí správce daně veřejnou vyhláškou. Samotná daň se platí každoročně vlastníkem nemovitosti, a to vždy dopředu.

Daň z nemovitostí je dle zákona o dani z nemovitostí splatná do konce května. Pokud výše daně překročí hranici 5000 korun, může ji poplatník uhradit ve dvou stejných splátkách. Zemědělci a chovatelé ryb mají termín do 31. srpna a do 30. listopadu, pro ostatní poplatníky daně platí termín nejpozději do 31. května a do 30. listopadu.V případě, že někomu vyjde daň na méně než 30 Kč, platit ji nemusí. Výjimku tvoří spoluvlastnické podíly na pozemcích, ze kterých se daň předepisuje vždy, a to v minimální výši 50 Kč, i kdyby vycházela nižší.

widgety

Daň z nemovitostí se skládá ze dvou složek, z daně z pozemku a z daně ze staveb. Dani z pozemků podléhají pozemky vedené v katastru nemovitostí, přičemž je zásadní, pod jakým druhem jsou tyto pozemky v katastru evidovány. Nemovitými stavbami pak jsou rodinné domy, byty a jiné kolaudované nebytové prostory, které jsou spojené se zemí pevným základem. Výpočet daně probíhá na základě sazeb, které jsou uvedeny v zákoně o dani z nemovitostí a výměry pozemku a nemovitostí. Výsledná částka se následně násobí základními koeficienty dle zákona a případně místními koeficienty, které si mohou obce samy určit. Přiznání se podává finančnímu úřadu, v jehož územním obvodu se stavba nebo pozemek nachází, a to nejpozději do konce ledna.

Koeficienty daně z nemovitostí
Základní (2013) Základní (2014) Místní (2013) Místní (2014) Podnikatelský (2013) Podnikatelský (2014)
Praha 5 5 1 1 1,5 1,5
Středočeský kraj
Benešov 2 pro stavby (2,5 pro pozemky) 2 pro stavby (2,5 pro pozemky) 2 2 1 1
Beroun 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Kladno 3,5 3,5 1 1 1 1
Kolín 2,5 2,5 2 2 1 1
Kutná Hora 2 2 2 2 1 1
Mělník 2 2 1 1 1 1
Mladá Boleslav 3,5 3,5 2 2 1,5 1,5
Nymburk 2 2 2 2 1 1
Příbram 2,5 2,5 1 1 1 1
Rakovník 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Jihočeský kraj
České Budějovice 3,5 3,5 1 1 1 1
Český Krumlov 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Jindřichův Hradec 2,5 2,5 2 2 1 1
Písek 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5
Prachatice 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Strakonice 2 2 1 1 1,5 1,5
Tábor 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Plzeňský kraj
Domažlice 2 2 1 1 1,5 1,5
Klatovy 2 2 1 1 1 1
Plzeň 4,5 4,5 1 1 1 1
Rokycany 2 2 1 1 1 1
Tachov 2 2 2 2 1 1
Karlovarský kraj
Cheb 2,5 2,5 2 2 1 1
Karlovy Vary 4,5 4,5 2 2 1,5 1,5
Sokolov 2,5 2,5 2 2 1 1
Ústecký kraj
Děčín 3,5 3,5 1 1 1 1
Chomutov 4,5 4,5 2 2 1,5 1,5
Litoměřice 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Louny 2 (1,4 u staveb) 2 (1,4 u staveb) 2 2 1 1
Most 3,5 3,5 2 2 1 1
Teplice 4,5 4,5 1 1 1,5 1,5
Ústí nad Labem 3,5 3,5 2 2 1,5 1,5
Liberecký kraj
Česká Lípa 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Jablonec nad Nisou 3,5 1,6 1 1 1 1
Liberec 3,5 3,5 2 2 1 1
Semily 1,6 1,6 2 2 1,5 1,5
Královehradecký kraj
Hradec Králové 4,5 pro pozemky (2 pro stavby 4,5 pro pozemky (2 pro stavby) 3 3 1,5 1,5
Jičín 2 2 1 1 1,5 1,5
Náchod 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Rychnov nad Kněžnou 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Trutnov 3,5 3,5 1 1 1 1
Pardubický kraj
Chrudim 2 2 1 1 1 1
Pardubice 4,5 ( u daně ze staveb 3,5) 4,5 (u daně ze staveb 3,5) 2 2 1,5 1,5
Svitavy 2 2 1 1 1,5 1,5
Ústí nad Orlicí 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Vysočina
Havlíčkův Brod 2 2 2 2 1,5 1,5
Jihlava 4,5 4,5 1 1 1,5 1,5
Pelhřimov 2 2 1 1 1,5 1,5
Třebíč 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Zďár nad Sázavou 2 2 1 1 1,5 1,5
Jihomoravský kraj
Blansko 2 2 1 1 1 1
Brno 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5
Břeclav 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Hodonín 2,5 2,5 1 1 1 1
Vyškov 2,5 u pozemků (2 u staveb) 2,5 u pozemků (2 u staveb) 1 1 1,5 1,5
Znojmo 2,5 2,5 2 2 1,5 1,5
Olomoucký kraj
Jeseník 2 2 2 2 1 1,5
Olomouc 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5
Prostějov 3,5 3,5 1 1 1 1
Přerov 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5
Šumperk 2,5 2,5 1 1 1 1
Zlínský kraj
Kroměříž 2,5 2,5 1 1 1 1
Uherské Hradiště 3,5 3,5 2 2 1 1
Vsetín 2,5 2,5 2 2 1 1
Zlín 4,5 4,5 1 1 1,5 1,5
Moravskoslezský kraj
Bruntál 2 2 1 1 1,5 1,5
Frýdek-Místek 3,5 3,5 2 2 1,5 1,5
Karviná 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5
Nový Jičín 2,5 2,5 1 1 1,5 1,5
Opava 3,5 pro pozemky (stavby 2 3,5 pro pozemky (stavby 2) 2 2 1 1
Ostrava 3,5 3,5 1 1 1,5 1,5

U řady měst platí pro okrajové části jiné koeficienty než pro centrum. V tabulce jsou vždy uvedeny koeficienty pro nemovitosti v centru.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+