Zlatníci lžou při prodeji šperků, místo drahých kamenů nabízí jen levné nahrážky

Z akce České obchodní inspekce vyplynulo, že přes 90 % testovaných šperků neobsahovalo deklarované drahé kameny. V jednom případě šlo i o sklo. (FOTOGALERIE)

Doslova tristním výsledkem dopadly kontroly prodejců šperků, které před několika měsíci provedla Česká obchodní inspekce (ČOI). Z 13 prodejen, které šperky prodávají, porušilo zákon 10 z nich, tedy 76,9 %. Kontroloři rovněž prověřili 12 šperků osazených různými drahými kameny, zda se skutečně jedná o kameny, které prodejci u nich deklarovali. V 11 případech (91,7 %) nebyly šperky osazeny slibovanými kameny, nýbrž jejich levnějšími variantami a imitacemi kamenů.

Čtěte také: Podívejte se, jak vypadala pekárna v Mostě, než ji zavřela inspekce

Místo drahého kamenu sklo

Například zlatý prsten, který kontroloři zakoupili v centru Prahy, měl být osazen zirkony a broušenými kameny almandin. Znalci ale zjistili, že použité kameny byly na bázi syntetické kubické zirkonie. Stejné složení měl i kámen na přívěšku ve tvaru kříže a na náušnicích a další šperky. Právě synteticky vyrobené kameny byly nejčastějším prohřeškem. V Brněnském zlatnictví pak prodávající nabízel stříbrný prsten s kamenem žlutý citrín, jak ale zjistili znalci, šlo o pouhé sklo.

Prodejcům hrozí pokuty až 5 milionů korun

Jak k výsledkům kontrol doplnil Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI, se všemi prodávajícími, kteří nabízeli jiné než deklarované šperky, bylo zahájeno správní řízení. Takové jednání prodávajícího vůči spotřebitelům lze považovat za užití klamavých obchodních praktik, za něž zákon umožňuje uložit pokutu až do výše 5 milionů korun, upřesnil Vladimír Velčovský,

widgety

Do kontrol se zapojily inspektoráty Středočeský a hl. m. Praha, Jihočeský a Vysočina, Plzeňský a Karlovarský, Jihomoravský a Zlínský, Moravskoslezský a Olomoucký. Vzorky šperků osazených kameny pro znalecké posouzení vybrali na základě monitoringu trhu trhu znalci v oboru gemologie.

Foto: www.isifa.com

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 10. 2013 11:32

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+