Změny ve smlouvách, které přinesl nový občanský zákoník, stojí firmy statisíce

V budoucnu podnikatelů přinesou změny z nového občanského zákoníku možná pozitiva a zisk. Aktuálně je však vyšla úprava smluv na statisíce korun.

V souvislosti s novým občanským zákoníkem musely firmy přizpůsobit smlouvy a další obchodní dokumenty. Do poloviny roku mají společnosti navíc za povinnost změnit svoje společenské smlouvy, aby nebyly v rozporu s novým zákonem o obchodních korporacích. Jak už vypočetly některé firmy, změny je stojí statisíce korun. Nejvíce se prodražuje tisk nových dokumentů a služby právníků.

Statisíce utracených korun kvůli novým smlouvám

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Úprava smluv stojí firmy statisíce korun.

Jedny z hlavních novinek, které přinesl nový občanský zákoník, se dotýkají uzavírání smluv. Odstranila se dvojkolejnost pravidel, kdy se smlouvy řídily jak občanským, tak obchodním zákoníkem, a stanovila se nová pravidla postupu při uzavírání smluv. Kromě některých nových náležitostí smluv mezi podnikateli, se rozšířilo také množství informačních povinností vůči spotřebitelům. Změny v tomto ohledu nastaly hlavně u všeobecných obchodních podmínek firem.

Čtěte více: Občanský zákoník mění od roku 2014 i uzavírání smluv. Připravili jsme rozcestník

Firmy upozorňují, že potřebné úpravy je stály nemalé finanční prostředky. U všech produktů, které pojišťovna sjednává od 1. ledna 2014, se měnily jak smlouvy, tak ostatní dokumenty. Pouze náklady na tisk nových dokumentů se šplhají ke 100 tisícům korun. Významnější jsou však výdaje na samotnou přípravu všech nových smluv, náklady na právníky a přesčasy zaměstnanců. Částka tak může dosáhnout až k milionu korun, komentoval Petr Baný, generální ředitel a předseda představenstva Triglav pojišťovny. V souvislosti s novým občanským zákoníkem jsme měnili části všeobecných obchodních podmínek a zasílatelské smlouvy. Projednání změn s odborným konzultantem tak, aby přesně odpovídaly nové legislativě, překlady těchto materiálů do dalších jazyků se soudní doložkou a jejich zveřejnění, to vše si vyžádalo výrazné finanční náklady i časovou náročnost na přípravu, připojil se Aleš Vykydal, provozní ředitel přepravní společnosti Geis Parcel CZ.

EBF

Do poloviny roku se musí změnit i společenské smlouvy

S novinkami ale není pro řadu firem konec. Náklady si vyžádají i změny společenských smluv, které musí odpovídat nové právní úpravě. Společnosti mají na aktualizaci smluv půl roku. Které firmy tak neučiní, může je soud vyzvat k nápravě. Pokud budou podniky výzvy ignorovat, hrozí jim až zrušení. Nově se například vyžaduje, aby byl ve společenské smlouvě uveden počet jednatelů eseróčka.

Společenská smlouva musí obsahovat

  • firmu společnosti,
  • předmět podnikání nebo činnosti společnosti,
  • určení společníků uvedením jména a bydliště nebo sídla,
  • určení druhů podílů každého společníka a práv a povinností s nimi spojených,
  • dovoluje-li společenská smlouva vznik různých druhů podílů,
  • výši vkladu nebo vkladů připadajících na podíl nebo podíly,
  • výši základního kapitálu a
  • počet jednatelů a způsob jejich jednání za společnost.

Společenská smlouva při založení společnosti obsahuje také (po vzniku společnosti a po splnění vkladové povinnosti lze ze společenské smlouvy vypustit)

  • vkladovou povinnost zakladatelů, včetně lhůty pro její splnění,
  • údaj o tom, koho zakladatelé určují jednatelem nebo jednateli, popřípadě členy jiných orgánů společnosti, kteří mají být podle tohoto zákona voleni valnou hromadou,
  • určení správce vkladů a
  • u nepeněžitého vkladu jeho popis, jeho ocenění, částku, kterou se započítává na emisní kurs, a určení osoby znalce, který provede ocenění nepeněžitého vkladu.

Čtěte více: Eseróčko za korunu už se blíží. Čtěte, jaké další změny od roku 2014 nastanou

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 6. 2014 1:46

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+