Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Konceptu franšíz se daří v Česku i ve světě. Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších franšíz, které na trhu působí. S většinou z nich se setkáte i v Česku.

Koncept franšíz úspěšně funguje po celém světě a ani Česká republika není výjimkou. Jenom letos míří do tuzemska přes deset nových franšíz a stávající zde otevírají nové prodejny. Přinášíme přehled pěti nejúspěšnějších franšíz, které v roce 2013 ve světě působí a s nimiž se ve většině případů můžeme setkat i v Česku.

Čtěte také: 5 nových fastfoodů, které míří do Čech. Víme, kolik stojí otevření pobočky

Které franšízy patří na vrchol?

Žebříčků, které hodnotí franšízy, existuje několik. Vybrali jsme hodnocení Top 100 Global Franchises, které každoročně zveřejňuje server FranchiseDirect.com. Metodologie hodnocení vychází z dat samotných společností, údajů americké Komise pro cenné papíry (SEC) a dalších zdrojů. Při hodnocení se berou v potaz především následující kritéria

  • Počty poboček
  • Výše tržeb
  • Počet let od založení franšízy
  • Stabilita a růst 
  • Podpora stávajících a budoucích franšízantů
  • Politika životního prostředí
  • Země, ze které pochází

Všechny franšízy v žebříčku mají dobře definované firemní identity, jasné obchodní plány, poskytují franšízantům školení a podporu a jsou schopny inovovat a držet krok s měnícími se socioekonomickými podmínkami. Vybraných sto franšíz kromě těchto dovedností také zvládá rozšiřování své sítě do zemí, kde se setkávají s různými odlišnými kulturami, obchodními tradicemi či zákony.

TOP 10 franšíz

  1. Subway
  2. 7-Eleven
  3. McDonald's
  4. KFC
  5. Burger King
  6. Pizza Hut
  7. Wyndham Hotel Group
  8. Hertz
  9. Ace Hardware Corporation
  10. InterContinental Hotel Group

Nejlepších 10 franšíz pochází, kromě jediné, vesměs z USA. Výjimku tvoří britská síť InterContinental Hotel Group. Žebříček rovněž ovládají fast-foody, kterých se nachází v první desítce nadpoloviční většina. Rychlé “občerstvení” doplňují sítě hotelů Wyndham Hotel Group a InterContinental Hotel Group, půjčovny aut Hertz a franšíza Ace Hardware Corporation se stavebními potřebami a potřebami pro kutily.

Čtěte také: Známe jména 16 amerických franšíz, které letos míří na český trh

Přehled 5 nejúspěšnějších

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Zatímco v TOP 10 se nachází i jiné řetězce než s občerstvením, v TOP 5 jenom lehce vybočuje maloobchodní řetězec 7-Eleven, který však kromě jiného rychlá jídla také prodává.

1. místo: Subway

Už třetí rok po sobě ovládá žebříček řetězec Subway. Aktuálně má více než 37 tisíc poboček po celém světě a je největším sendvičovým řetězcem světa. První obchod Subway se otevřel v roce 1965 a stála za ním dvojice Fred DeLuca a Peter Buck. V roce 1974 už mělo Subway 16 prodejen a právě v tomto roce se DeLuca a Buck rozhodli pro další expanzi ve formě franšízy. V Česku se síť Subway objevila v roce 2003, kdy otevřela svoji první pobočku v Praze na Malé Straně. Nyní se v České republice nachází 11 poboček Subway.

2. místo: 7-Eleven

Na druhé místo se vyšvihl maloobchodní řetězec 7-Eleven, který kromě občerstvení prodává i další komodity denní potřeby jako například cigarety, benzin nebo elektroniku. Síť obchodů 7-Eleven vznikla v roce 1927, kdy začal Jefferson Green prodávat chlazené mléko, chléb a vejce přímo z lednice. Za jeho úspěchem stála též otevírací doba, velkou část zboží totiž prodal ve večerních hodinách a o víkendech, kdy byly obchody s potravinami již zavřené. Greenovu myšlenku následně přejal a rozvinul Joe C. Thompson, Jr. a z jedné malé prodejny mléka a vajec se postupně stal velký řetězec obchodů s mnoha různými druhy zboží. Aktuálně má síť 7-Eleven okolo 45 tisíc obchodů, především v USA, Asii a severní Evropě.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

3. místo: McDonald’s

Třetí místo patří hamburgerovému řetězci McDonald’s, který si však oproti loňsku o jednu příčku pohoršil. První restauraci McDonalds založili bratři Richard a Maurice McDonaldovi 23. července 1940 v San Bernardinu v Kalifornii. Na bázi franšízy ji pak převedl syn českého emigranta Raymond Albert Kroc v 1955, který celou síť v roce 1962 také koupil. V 60. a 70. letech překročil fast-food hranice Severní Ameriky a začal se rozšiřovat do celého světa. V současnosti má řetězec McDonald’s více než 34 tisíc obchodů v 118 zemích světa. V Česku působí McDonald’s od roku 1992 a má zde přes 80 poboček, z nichž většina je provozována na bázi franšízy.

4. místo: KFC

Čtvrté místo zaujímá, Čechům neméně známý, řetězec rychlého občerstvení KFC. Počátky společnosti se datují do roku 1930, kdy začal Harland Sander prodávat v Kentucky smažená kuřata. Vzhledem k tomu, že byl úspěšný, dostal od místního guvernéra čestný titul Kentucky Colonel. V roce 1940 pak Kentucky Colonel vymyslel směs 11 druhů bylinek a koření, kterou řetězec používá dodnes. V roce 1950 pak Sanders nabídl svůj recept a výrobní postup i dalším podnikatelům, kteří brzy zprovoznili další pobočky, a to pod novým názvem Kentucky Fried Chicken (KFC). V současnosti se ve světě nachází 16 500 poboček, v Česku pak 60.

EBF16

5. místo: Burger King

Páté místo z loňska obhájil letos řetězec Burger King, který působí od roku 2008 i v Česku, kde má nyní 11 restaurací. První restaurace Burger King vznikla v roce 1954 v Miami na Floridě a “mají ji na svědomí” James McLamore and David Edgerton. Skrze franšízu pak firma expanduje od roku 1959. V současnosti najdou zákazníci pobočku Burger King ve více než 65 státech, ve kterých se nachází přes 11 tisíc restaurací.

Jiné žebříčky také existují

Hodnocení serveru FranchiseDirect.com ale není jediným. Svůj žebříček franšíz zveřejňuje třeba i server Entrepreneur.com, který se ale zaměřuje na americké franšízy. Zdroje informací a dat používá podobné jako FranchiseDirect.com, bere ale v potaz některá odlišná kritéria. Z toho důvodu vypadá žebříček TOP 10 jinak.

Žebříček Entrepreneur 2013 Franchise 500®

  1. Hampton Hotels
  2. Subway
  3. Jiffy Lube Int'l. Inc.
  4. 7-Eleven Inc.
  5. Supercuts
  6. Anytime Fitness
  7. Servpro
  8. Denny's Inc.
  9. McDonald's
  10. Pizza Hut Inc.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+