Zákazník e-shopu je „konzerva“. Dává přednost osobnímu odběru a dobírce

Způsobů platby v e-shopu a možností, jak dostat zakoupené zboží k zákazníkovi, je hned několik. Které patří mezi nejvyužívanější?

Každý provozovatel e-shopu si klade otázku, jakým způsobem dostat své zboží k zákazníkům. V článku se dozvíte, jak to řeší zhruba čtyři tisíce českých e-shopů.

Čtěte také: Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Jaký způsob dopravy z e-shopu je nejvíce využívaný?

Češi jsou velmi konzervativní a nedůvěřiví. Jak je vidět v grafu, způsobům převzetí zboží dominuje osobní odběr. Čím to je, opravdu těžko říct. Data jsou sestavena z řady obchodů z různých odvětví. Nicméně patrně to svědčí mimo jiné o tom, že nabídnout zákazníkům možnost osobního odběru může značně zvýšit obrat.

Musíte si ovšem stát za tím, že vaše zboží je kvalitní a zákazníci jej nebudou ve velké míře při převzetí hned vracet. Tedy vyplatí se patrně jen poctivým obchodníkům.

Čtěte také: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů

Hned v závěsu za osobním odběrem je služba Balík do ruky od České Pošty. Opět to lze chápat jako určitou nedůvěru českých zákazníků vůči e-shopům (byť se to v čase zlepšuje) – rádi si zboží prohlédnou a případně pošťákovi rovnou vrátí. Nebo za tím může stát i to, že je daleko jednodušší doručit zásilku tam, kde zrovna jsme (do práce), než na přeplněnou pobočku pošty.

Tradičně je na třetím místě přepravní společnost PPL, v Česku velmi oblíbená. O další místa se už pak střídají další soukromí přepravci, společně s Balíkem na poštu od ČP.

Způsoby platby

Se způsoby dopravy pochopitelně velmi úzce souvisí způsob platby. I tady je vidět jistá konzervativnost českých zákazníků a určitá míra nedůvěry. Na první místě máme tradičně dobírku (tedy platba při převzetí, pokud je zboží v pořádku), anebo platba v hotovosti na odběrném místě. Tyto dva způsoby představují téměř tři čtvrtiny všech transakcí.

Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda

Jako třetí je platba klasickým bankovním převodem. Opět, tento způsob platby je v posledních letech na ústupu. Je očekáváno, že jej časem nahradí online platby. Zejména systémy jako PayU, PayPal (i když ten je v ČR rozšířen převážně v IT komunitě), či další způsoby. Zatím však tyto způsoby využívá něco okolo 3 % z testovaných eshopů.

Příklad z praxe

Sám provozuji internetový obchod s modely aut SmallCars.cz, takže všechny tyhle situace znám. Ani v našem oboru příliš nevyčníváme z průměru: Nejčastější způsob platby je na dobírku (75,6 %), následují převody s (20,1 %) a doplňují je online platby. Platby v hotovosti při osobním odběru nenabízíme.

Ohledně přepravy je to zajímavější. Nejčastější přeprava je společností Geis Parcel (tvoří 63 %), Česká pošta následuje s 37 %. Naši zákazníci evidentně nemají poštu rádi.

Mohlo by vás zaujmout: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem

Proč jsme zvolili právě tyhle způsoby přepravy? Za bezmála pět let, co obchod provozujeme, jsme vyzkoušeli snad všechny tuzemské přepravní firmy. Aktuální sestavu máme už skoro dva roky a to zejména díky dobré ceně, kterou nabídly a díky poměrně velké míře spolehlivosti.

Často se nám totiž stávalo, že nám zákazníci volali, že jim zboží přišlo rozbité, řidič nedal dostatečně dopředu vědět, že se blíží, a tak dále. Jasně, není to až tolik o firmách, ale spíš o lidech, kteří pro ně pracují, nicméně zkušenost mluví tak, že tahle sestava nám funguje zatím nejlépe.

EBF16

Průměrná cena přepravy jednotlivých společností
TopTrans 525 Kč
GP 347 Kč
DHL 254 Kč
Geis Parcel 139 Kč
PPL 137 Kč
DPD 130 Kč
InTime 107 Kč
Česká pošta 104 Kč
Zásilkovna (domů) 102 Kč
GLS 101 Kč
Osobní odběr 58 Kč
Zásilkovna (pobočka) 56 Kč
Uloženka (Heuréka) 44 Kč
Průměrná cena platby
PayPal 97 Kč
Převod na účet 61 Kč
Platba na dobírku 46 Kč
Twisto 39 Kč
Platba v hotovosti 33 Kč
PayU 29 Kč

Co z toho plyne?

Zajímavé bylo, že když jsem kompletoval data, tak zejména u větších e-shopů (s vyššími obraty) se podíly přepravy i platby někdy dost výrazně lišily od těch menších. Lze z toho dovodit například to, že zavedené e-shopy, které mají již nějaké jméno, silnou značku, či specifický sortiment, mají i své stálé zákazníky, kteří už obchodu věří a nemají problém s nákupem (a platbou) dopředu. Velmi často u těchto obchodů dominoval bankovní převod a měli také vyšší podíl online plateb. 

Doporučení na závěr: snažte se pracovat na svém dobrém jméně, pracujte na zákaznickém servisu, komunikujte se zákazníky. To, aby vám věřili, je z dlouhodobého hlediska vaše největší výhoda.

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 12. 2014 12:31

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+