Hlavní navigace

Zákazník e-shopu je „konzerva“. Dává přednost osobnímu odběru a dobírce

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Martin Matějka 4. 12. 2014

Způsobů platby v e-shopu a možností, jak dostat zakoupené zboží k zákazníkovi, je hned několik. Které patří mezi nejvyužívanější?

Každý provozovatel e-shopu si klade otázku, jakým způsobem dostat své zboží k zákazníkům. V článku se dozvíte, jak to řeší zhruba čtyři tisíce českých e-shopů.

Čtěte také: Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Jaký způsob dopravy z e-shopu je nejvíce využívaný?

Češi jsou velmi konzervativní a nedůvěřiví. Jak je vidět v grafu, způsobům převzetí zboží dominuje osobní odběr. Čím to je, opravdu těžko říct. Data jsou sestavena z řady obchodů z různých odvětví. Nicméně patrně to svědčí mimo jiné o tom, že nabídnout zákazníkům možnost osobního odběru může značně zvýšit obrat.

Musíte si ovšem stát za tím, že vaše zboží je kvalitní a zákazníci jej nebudou ve velké míře při převzetí hned vracet. Tedy vyplatí se patrně jen poctivým obchodníkům.

Čtěte také: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů

Hned v závěsu za osobním odběrem je služba Balík do ruky od České Pošty. Opět to lze chápat jako určitou nedůvěru českých zákazníků vůči e-shopům (byť se to v čase zlepšuje) – rádi si zboží prohlédnou a případně pošťákovi rovnou vrátí. Nebo za tím může stát i to, že je daleko jednodušší doručit zásilku tam, kde zrovna jsme (do práce), než na přeplněnou pobočku pošty.

Tradičně je na třetím místě přepravní společnost PPL, v Česku velmi oblíbená. O další místa se už pak střídají další soukromí přepravci, společně s Balíkem na poštu od ČP.

Způsoby platby

Se způsoby dopravy pochopitelně velmi úzce souvisí způsob platby. I tady je vidět jistá konzervativnost českých zákazníků a určitá míra nedůvěry. Na první místě máme tradičně dobírku (tedy platba při převzetí, pokud je zboží v pořádku), anebo platba v hotovosti na odběrném místě. Tyto dva způsoby představují téměř tři čtvrtiny všech transakcí.

Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda

Jako třetí je platba klasickým bankovním převodem. Opět, tento způsob platby je v posledních letech na ústupu. Je očekáváno, že jej časem nahradí online platby. Zejména systémy jako PayU, PayPal (i když ten je v ČR rozšířen převážně v IT komunitě), či další způsoby. Zatím však tyto způsoby využívá něco okolo 3 % z testovaných eshopů.

Příklad z praxe

Sám provozuji internetový obchod s modely aut SmallCars.cz, takže všechny tyhle situace znám. Ani v našem oboru příliš nevyčníváme z průměru: Nejčastější způsob platby je na dobírku (75,6 %), následují převody s (20,1 %) a doplňují je online platby. Platby v hotovosti při osobním odběru nenabízíme.

Ohledně přepravy je to zajímavější. Nejčastější přeprava je společností Geis Parcel (tvoří 63 %), Česká pošta následuje s 37 %. Naši zákazníci evidentně nemají poštu rádi.

Mohlo by vás zaujmout: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem

Proč jsme zvolili právě tyhle způsoby přepravy? Za bezmála pět let, co obchod provozujeme, jsme vyzkoušeli snad všechny tuzemské přepravní firmy. Aktuální sestavu máme už skoro dva roky a to zejména díky dobré ceně, kterou nabídly a díky poměrně velké míře spolehlivosti.

Často se nám totiž stávalo, že nám zákazníci volali, že jim zboží přišlo rozbité, řidič nedal dostatečně dopředu vědět, že se blíží, a tak dále. Jasně, není to až tolik o firmách, ale spíš o lidech, kteří pro ně pracují, nicméně zkušenost mluví tak, že tahle sestava nám funguje zatím nejlépe.

Průměrná cena přepravy jednotlivých společností
TopTrans 525 Kč
GP 347 Kč
DHL 254 Kč
Geis Parcel 139 Kč
PPL 137 Kč
DPD 130 Kč
InTime 107 Kč
Česká pošta 104 Kč
Zásilkovna (domů) 102 Kč
GLS 101 Kč
Osobní odběr 58 Kč
Zásilkovna (pobočka) 56 Kč
Uloženka (Heuréka) 44 Kč
Průměrná cena platby
PayPal 97 Kč
Převod na účet 61 Kč
Platba na dobírku 46 Kč
Twisto 39 Kč
Platba v hotovosti 33 Kč
PayU 29 Kč

Co z toho plyne?

Zajímavé bylo, že když jsem kompletoval data, tak zejména u větších e-shopů (s vyššími obraty) se podíly přepravy i platby někdy dost výrazně lišily od těch menších. Lze z toho dovodit například to, že zavedené e-shopy, které mají již nějaké jméno, silnou značku, či specifický sortiment, mají i své stálé zákazníky, kteří už obchodu věří a nemají problém s nákupem (a platbou) dopředu. Velmi často u těchto obchodů dominoval bankovní převod a měli také vyšší podíl online plateb. 

Doporučení na závěr: snažte se pracovat na svém dobrém jméně, pracujte na zákaznickém servisu, komunikujte se zákazníky. To, aby vám věřili, je z dlouhodobého hlediska vaše největší výhoda.

Našli jste v článku chybu?

4. 12. 2014 17:35

Přesně tak, volím osobní odběr převážně z důvodu rizika poškození při přepravě a následného přetahování kdo za to může. A když už přebírám osobně, tak platím na místě a to často hotově, protože kartou nelze nebo je to s přirážkou.

16. 12. 2014 12:31

Atlantis (neregistrovaný)

Vůbec se nedivím tomu, že si pro to lidi raději jedou do obchodu. Sám dělám to stejný, přitom pár kč na dopravě vůbec neřeším...

Ale kdo má doma čekat na poštu, když v drtivé většině případů doručují v době, dky jsou všichni buď v práci nebo ve škole? Být to jako v USA, kde vám nechají i velkej balík prostě někde za květináček u vchodu do baráku, tak si to nechám poslat podobně. Ale přijít dom, vzít papírek o nezastižení adresáta, jít na poštu, tam vystát zase frontu...to už si rovnou můžu zaje…

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: TV Philips a Android verze 6.0

TV Philips a Android verze 6.0

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo