Hlavní navigace

Expandujte navzdory krizi!

 Autor: 518993
5. 10. 2010

Krize je takřka po dvou letech od jejích prvotních náznaků každodenní realitou, se kterou bohužel zatím musíme počítat. Přestože v poslední době můžeme slýchat zprávy o částečném zlepšení situace, stále se však jako Damoklův meč nad námi vznáší riziko průběhu krize v podobě písmene „W“.

Tedy že po krátkodobém oživení přijde další recese. Ať bude následující vývoj jakýkoliv, jisté je, že již mnoho malých a středních firem nebo živnostníků se setkalo s důsledky krize na vlastní kůži. Rozhodně však není vhodné házet flintu do žita. Přes veškeré negativní dopady nabízí současný stav i nečekané příležitosti. Tam, kde klasické postupy mohou zklamat, přicházejí ke slovu technologie a možnosti, které nabízí. Jedním z představitelů těchto nových možností je internetový obchod.

E-shop jako řešení

Představme si situaci, která může poměrně jednoduše nastat. Firma na menším městě vyrábí originální nábytek. Aby ho mohla sama prodávat, má zřízenou prodejnu v onom městě. Protože je ale nabízený nábytek dražší než ve velkých obchodních řetězcích, se snížením kupní síly obyvatel města a přilehlého okolí je o výrobky zmíněné firmy stále menší zájem. Firma ale vyrábí opravdu kvalitní nábytek a díky tomu je známá i ve vzdálenějších městech a právě poptávka z větší vzdálenosti ji zatím umožňuje přežívat.

V takovémto případě je ideální variantou vytvoření e-shopu na míru. Obchod s nábytkem je, stejně jako mnoho další odvětví obchodu, specifické a vyžaduje tedy řešení, které se dokáže jednoduše vypořádat s odlišnostmi. Náklady na vytvoření funkčního internetového obchodu jsou již u menších a středně velkých firem srovnatelné s náklady na pouhou lokání reklamní kampaň. Mnoho lidí chápe tvorbu e-shopu pouze jako určitý druh propagace, který má posílit pozici kamenného obchodu. Před šesti sedmi lety tomu opravdu tak mohlo být, dnes se ale situace začíná pomalu měnit. Zatímco se e-shop bez kamenné prodejny obejde, stále více původních kamenných prodejen se neobejde bez svého virtuálního alter ega právě v podobě e-shopu. Hlavní síla internetových obchodů se však skrývá ve schopnosti eliminovat geografická omezení. Díky tomu mohou obchody a firmy vstoupit na nesrovnatelně větší trh, než který měli k dispozici v reálném světe. To dokládá i vyjádření Miroslava Křížka, který provozuje úspěšný internetový obchod s rybářskými potřebami: Mám kamennou prodejnu a k tomu e-shop. V současnosti přibližně dvě třetiny všech tržeb pocházejí z provozu e-shopu a stále tento podíl roste. Těžko říct, kde bych dneska byl, kdybych se tenkrát nerozhodl jít na internet.

Long tail

Samotný vstup na větší trh nemusí být nutně bezproblémový, pokud je například trh již nasycen. Oblast e-commerce nabízí stále obrovské množství prostoru. Samozřejmě i zde lze nalézt oblasti, ve kterých je větší konkurence než v jiných. To je však kompenzováno long tail efektem. Long tail efekt je založen na možnosti nabídnout velmi specializovaný produkt nehomogenní a geograficky rozptýlené skupině zákazníků. V případě kamenného obchodu by něco takové nebylo možné, protože například milovníků indického čaje v oblasti třiceti kilometrů od menšího města s největší pravděpodobností nebude dost, aby se obchod prodávající indický čaj uživil. Internetový obchod se stejným sortimentem zasáhne skupinu potencionálních zákazníků o poznání větší.

obr 1

Trocha čísel

Abychom nemluvili do větru, lze si ukázat několik čísel. Podle Českého statistického úřadu a Eurostatu se v současnosti pohybuje velikost internetové populace nad 60 procenty. Stále je však patrný trend značného nárůstu používání internetu a především nakupování na internetu u mladších lidí. Pokud se zaměříme přímo na nakupování na internetu zjistíme, že nejvíce nakupují lidé mezi 25 – 34 lety. V závěsu za nimi je věková skupina 16 – 24 let. Viz graf níže.

obr 2

Lze říci, že obě tyto skupiny jsou na prahu produktivního věku nebo přímo v něm. Zároveň lze očekávat, že skupina lidí, kteří jsou v současnosti nejvíce aktivní, co se týče nakupování na internetu, bude dosahovat vyšších výdělků díky kariérnímu růstu a tedy se bude zvyšovat i její kupní síla.

Pokud zde byl zmíněný volný prostor v internetovém podnikání, jako doklad jeho existence lze použít další informace ČSU a Eurostatu. Ve srovnání se západní Evropou nakupuje mnohem menší procentu uživatelů internetu přes internetové obchodu. V roce 2009 sice stále rostlo procento uživatelů internetu, kteří nakupují přes internetové obchody, nicméně právě srovnání především s původní patnáctkou zemí EU je velmi dobře vidět prostor, který lze zaplnit. Zatímco v ČR v roce 2009 nakupovalo přes internet celkem slušných 36,8 % uživatelů internetu v rámci zemí EU 15 to bylo 59,6 % uživatelů internetu. Viz graf níže.

obr 3

Internetový obchod díky eliminaci geografických hranic není omezen pouze na ČR. Poměrně pohodlně lze expandovat i na Slovensko, případně ze Slovenska na český trh. Obě země mají podobný profil, co se nakupování po internetu týče. V ČR nakupuje již zmíněných 36,8 % uživatelů internetu, na Slovensku to je 37,2 %. Prostor pro expanzi je tedy podobný, i když v reálných číslech nabízí vyšší počet potencionálních zákazníků český trh. Proto je e-shop na míru ideálním řešením i pro slovenské firmy a obchody.

obr 4

Na internet se silným partnerem

Je evidentní, že navzdory krizi stále více lidí nakupuje na internetu a přitom na českém a slovenském trhu zůstává ještě značný prostor. Pokud obchod disponuje kamennou prodejnou, expanzi do virtuálního světa podnikání na internetu bude mít částečně usnadněnou, na druhou stranu si bude muset zvyknout na poněkud odlišná pravidla hry. Aby se mohl co, nejrychleji přizpůsobit, je vhodné vybrat si kvalitního spojence, který mu usnadní začátky. Tvorba e-shopu není pro jednotlivce nebo solitéry. Pro expanzi do kyberprostoru je vhodné vybrat si firmu, která nejenže splní požadavky klienta, ale zároveň zná jeho potřeby i úskalí podnikání na internetu. Systém jako je Shopy na míru od společnosti Cybergenics je dobrým základním kamenem pro oživení obchodu a expanzi na nové trhy.

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase