U veřejných zakázek mají velkou šanci i malí podnikatelé

Ročně se vypisuje přes 60 000 veřejných zakázek v ČR. Velké firmy se přihlašují do výběrového řízení pravidelně, a tvoří jim velkou část příjmů. I malé firmy mají možnost uspět.

Veřejné zakázky jsou zajímavé i pro menší firmy a podnikatele a to především z důvodu jisté realizovatelnosti a plnění, které z nich vyplývá. Dále pak hodnoty zakázek, které často nesplňují potřeby větších firem.

Menším subjektům a podnikatelům značně ulehčují práci servery, které jsou schopny zakázky ze státního sektoru monitorovat a segmentovat pro jejich obor podnikání. Na trhu jich dnes funguje mnoho, záleží však na propracovanosti softwaru, s nímž portál pracuje a je schopen zachytit všechny zdroje, kde dochází k vypisování veřejných zakázek. Pak skutečně existuje jen několik leadrů na trhu, kteří toto umožňují.  Jeden z takových, který informuje o tendrech dodavatele je server České Zakázky.cz

Provedli jsme monitoring a službu vyzkoušeli. Naším záměrem bylo přihlásit se do výběrových řízení pokaždé, když budou zakázky splňovat zadaný profil společnosti a navolenou lokalizaci. 

Nejvíce zakázek jsme zaznamenali ve stavebnictví. Dodavatel, jenž se zabývá silniční výstavbou, má v Praze a Středočeském kraji možnost ucházet se o zakázku nejméně 20krát týdně. Podobně je na tom obor inženýrského projektování v témže oboru, kde nejvíce zakázek je opět v okolí Prahy a Středních Čech. Výjimkou nejsou i další kraje, kde například v Moravskoslezském kraji bylo vypsáno nejvíce zakázek například na zateplení. Menší a střední firmy by měly možnost na zakázku v daném oboru aspirovat zhruba u 80 % zakázek, za optimální je však zapojit se zhruba třikrát za měsíc. Ani u oborů jako služby, cestování a ubytování není zakázek málo. Pravdou však je, že v porovnání s oborem stavebnictví, elektro, IT by firmy mohly soutěžit více. Stejně jako kraj Karlovarský a Zlínský, který je na vypisování zakázek také o něco slabší. 

Co brání malým firmám k zapojení se do veřejných zakázek? 

Přestože gramotnost v této problematice se ze strany firem a živnostníků rapidně zlepšila, jako největší překážkou se jeví komplikovaný obsah zakázek a krátké lhůty na podání nabídek, které se u některých veřejných zakázek objevují. U jiných firem stále převládá dojem velmi malé transparentnosti procesu zadávání veřejných zakázek.

Modernější portály, jakým je i Český Zakázky.cz nabízejí dodavatelům i aktuální informace z legislativy, upřesnění některých termínů, běžně používaných ve veřejných zakázkách, nebo také jednodenní školení seznámení se s danou problematikou. Velkou výhodu služby je cenová dostupnost, kde firma získá přístup na rok zhruba za 416,– Kč za měsíc. Ceny služeb jsou platné dle ceníku portálu. 

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+