Hlavní navigace

U veřejných zakázek mají velkou šanci i malí podnikatelé

Ročně se vypisuje přes 60 000 veřejných zakázek v ČR. Velké firmy se přihlašují do výběrového řízení pravidelně, a tvoří jim velkou část příjmů. I malé firmy mají možnost uspět.

Veřejné zakázky jsou zajímavé i pro menší firmy a podnikatele a to především z důvodu jisté realizovatelnosti a plnění, které z nich vyplývá. Dále pak hodnoty zakázek, které často nesplňují potřeby větších firem.

Menším subjektům a podnikatelům značně ulehčují práci servery, které jsou schopny zakázky ze státního sektoru monitorovat a segmentovat pro jejich obor podnikání. Na trhu jich dnes funguje mnoho, záleží však na propracovanosti softwaru, s nímž portál pracuje a je schopen zachytit všechny zdroje, kde dochází k vypisování veřejných zakázek. Pak skutečně existuje jen několik leadrů na trhu, kteří toto umožňují.  Jeden z takových, který informuje o tendrech dodavatele je server České Zakázky.cz

Provedli jsme monitoring a službu vyzkoušeli. Naším záměrem bylo přihlásit se do výběrových řízení pokaždé, když budou zakázky splňovat zadaný profil společnosti a navolenou lokalizaci. 

Nejvíce zakázek jsme zaznamenali ve stavebnictví. Dodavatel, jenž se zabývá silniční výstavbou, má v Praze a Středočeském kraji možnost ucházet se o zakázku nejméně 20krát týdně. Podobně je na tom obor inženýrského projektování v témže oboru, kde nejvíce zakázek je opět v okolí Prahy a Středních Čech. Výjimkou nejsou i další kraje, kde například v Moravskoslezském kraji bylo vypsáno nejvíce zakázek například na zateplení. Menší a střední firmy by měly možnost na zakázku v daném oboru aspirovat zhruba u 80 % zakázek, za optimální je však zapojit se zhruba třikrát za měsíc. Ani u oborů jako služby, cestování a ubytování není zakázek málo. Pravdou však je, že v porovnání s oborem stavebnictví, elektro, IT by firmy mohly soutěžit více. Stejně jako kraj Karlovarský a Zlínský, který je na vypisování zakázek také o něco slabší. 

Co brání malým firmám k zapojení se do veřejných zakázek? 

Přestože gramotnost v této problematice se ze strany firem a živnostníků rapidně zlepšila, jako největší překážkou se jeví komplikovaný obsah zakázek a krátké lhůty na podání nabídek, které se u některých veřejných zakázek objevují. U jiných firem stále převládá dojem velmi malé transparentnosti procesu zadávání veřejných zakázek.

Modernější portály, jakým je i Český Zakázky.cz nabízejí dodavatelům i aktuální informace z legislativy, upřesnění některých termínů, běžně používaných ve veřejných zakázkách, nebo také jednodenní školení seznámení se s danou problematikou. Velkou výhodu služby je cenová dostupnost, kde firma získá přístup na rok zhruba za 416,– Kč za měsíc. Ceny služeb jsou platné dle ceníku portálu.