Abyste podnikatel mohl správně určit, jaké marketingové aktivity jsou pro něj vhodné, je důležité si nejdříve uvědomit, co prodává. K tomuto poznání je nutné se na svoje výrobky a služby podívat nejen velmi důkladně, ale především z pohledu zákazníka.
Proč je důležité vědět, co firma prodává?
Určení skutečného předmětu prodeje je zásadním předpokladem jakéhokoliv plánování marketingových aktivit a rozvoje firmy. Pokud dokáže podnikatel rozpoznat, co prodává, snáze dokáže určit, co je pro jeho zákazníky důležité a jak jim to nabídnout. Nejen že jim dokáže své produkty a služby prezentovat tím správným způsobem, ale naučí se také svoji nabídku doplnit a upravit tak, aby měla ještě větší úspěch.
Jak najít svůj tržní koutek?
Pro malé a střední podnikatele je nesnadné či dokonce nemožné soupeřit s velkými konkurenty. Proto je velmi důležité najít tzv. tržní koutek, kde produkty mohou vyniknout. Není to žádná složitá alchymie, a dobrou pozici na trhu si tímto způsobem může vybudovat zelinář i pojišťovací agent.
Co je tržní koutek?
Je to místo na trhu, kde je úplně prázdno, nebo se v něm pohybuje jen menší počet konkurentů. Pokud takové místo podnikatel najde, může se v rámci vybraného tržního koutku stát důležitým hráčem, a to i v konkurenci velkých firem.
Odlišit se nebo zemřít
Pokud se podnikatel něčím odlišuje, měl by to zdokonalit a soustředit se na to. Je třeba podotknout, že tento postup je nutné používat velmi rozvážně. Pokud má podnikatel například krámek se smíšeným zbožím nebo knihkupectví v malém městě, prostor pro specializaci je velmi malý.
To však samozřejmě neznamená, že nelze specializovat služby jako květinářství nebo smíšené zboží – i kdyby specializací byl „jen“ rozšířený sortiment ovoce a zeleniny, jaký zákazník jinde nenajde. Takřka v každém oboru lze najít něco, co ještě nikdo nedělá, nebo to dělá pro jiný typ zákazníků.
Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.