Hlavní navigace

22 opatření pro snížení byrokracie: Digitální účtenka, snazší převod aut a další

22. 8. 2024

Sdílet

22.8.24 2*/byrokracie, papírování, podnikatel, spěch Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Vláda schválila návrh na omezení administrativní zátěže, který připravilo 
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Týká se živnostenského podnikání, zaměstnanosti nebo daňové správy.

Cílem těchto opatření je dle resortu zjednodušit podnikatelům život, umožnit jim snižovat výdaje, šetřit čas a zvýšit produktivitu. Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory, říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Stát slibuje podnikatelům snížení byrokracie. Víme jak přesně Přečtěte si také:

Stát slibuje podnikatelům snížení byrokracie. Víme jak přesně

Digitalizace podnikání

Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a nabídne všechny potřebné informace na jedno místě. Resort také pracuje na Databázi informačních povinností, kde bude seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu.

Letos byl spuštěn Portál živnostenského podnikání, kde je možné online založit živnost, změnit údaje, vyhledávat v registru nebo čerpat aktuální informace. Portál živnostenského podnikání by se měl dočkat dalšího zlepšení. 

Digitální účtenka

Proces nakupování pomůže usnadnit legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky. O něm se bude ještě diskutovat. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku v jednotném formátu by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódů, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.

Konec nekonečného schovávání účtenek: Papírové nahradí elektronické Přečtěte si také:

Konec nekonečného schovávání účtenek: Papírové nahradí elektronické

Výplata mzdy v cizí měně

Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem bude umožněno rozšíření výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců. Jednalo by se o měnu, ke které vyhlašuje Česká národní banka (ČNB) kurz devizového trhu. Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera/ku s jiným než českým občanstvím. 

Snazší převody vozidel

Návrh přináší možnost provádět evidenční kontrolu vozidla v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.

Další opatření pro omezení byrokracie

Součástí opatření jsou také návrhy na změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích, aktualizace obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě. Součástí je také návrh na definici automatizované provozovny, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v provozovně bez fyzické přítomnosti personálu.

Je důležité v Česku ubrat na byrokracii pro podnikatele?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).