Hlavní navigace

„Energošmejdi" to zkouší dál. Pro souhlas si volají nebo navštěvují hlavně seniory

Sdílet

Jana Knížková 7. 9. 2021

Nekalé praktiky ze strany zprostředkovatelů energií rozhodně nejsou minulostí. Dějí se dále a spotřebitel by se měl mít stále na pozoru. Na tento fakt poukázaly kontroly ze strany České obchodní inspekce. 

Inspekce ve 2. čtvrtletí tohoto roku kontrolovala dodržování právních předpisů při nabídce a poskytování služeb souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií. V tomto období dokončila dvě kontroly a u jedné z nich zjistila, že obchodník klamal spotřebitele a uvedl nepravdivou informaci, což může vést spotřebitele k rozhodnutí, které by jinak neučinil. 

Obchodník porušil ustanovení § 4 v návaznosti na ustanovení § 5 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Dopustil se tedy klamavého konání, kdy obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. 

Jak bylo na základě kontroly odhaleno, porušil také  ustanovení § 13 zákona o ochraně spotřebitele, neboť spotřebitel nebyl řádně informován o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva reklamace spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit. V rámci jedné kontroly bývají v mnoha případech posuzováno hned několik spotřebitelských smluv, které v rámci podání obdržela Česká obchodní inspekce k využití při kontrolní činnosti.

Pokuty přesahují milion korun

Česká obchodní inspekce v tomto období uložila pravomocně 4 pokuty v celkové výši 1 265 000 Kč. Nejvyšší pravomocná pokuta 950 000 Kč byla v tomto období pravomocně uložena společnosti Auctio Energia s.r.o. mimo jiné za nekalou obchodní praktiku, kdy například v posuzovaných smlouvách byla uvedena částka 2 000 Kč, kterou měl spotřebitel hradit v případě, že se rozhodne využít zákonných práv na odstoupení nebo vypovězení smlouvy o dodávkách energií.

V oblasti nabídky a poskytování služeb souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií dochází k neustálému vývoji. Tzv. energošmejdi realizují nové nekalé praktiky a formy přeprodeje energií a tím zneužívají důvěry především spotřebitelů – seniorů. V současné době jsou tito spotřebitelé často oslovováni prostřednictvím telefonických hovorů či přímo osobními návštěvami v místě jejich bydliště. 

Česká obchodní inspekce využívá ke kontrolám i podněty takto oslovených spotřebitelů. U podání, ve kterých spotřebitelé poukazují na možné porušení zákazu podomního prodeje, je spotřebitelům doporučujeme, aby se obrátili na místní obecní/městský úřad k provedení opatření v rámci jejich pravomocí. Pokud se podání týkají také konečných dodavatelů energií, je spotřebitelům doporučeno obrátit se na věcně příslušný Energetický úřad, dodává mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich

Energošmejdi to zkouší opět po telefonu: Stačí jedno „ano“ a průšvih je na světě. V článku se dočtete, jak postupovat, pokud v rámci telefonického rozhovoru souhlas zazněl a smlouva byla uzavřena.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).