Hlavní navigace

Letos není radno vyčkávat s online vánočními nákupy. Bude menší možnost volby

Sdílet

Jana Knížková 22. 10. 2021

V letošním roce se bude předvánoční šílenství lišit od let předchozích. Online zákazníků je mnohem více, do hry navíc vstupuje inflace. A problémy jsou také s dodávkami zboží při nedostatku čipů. 

Růst internetových obchodů ale nezpomalil. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli 42,1 % on-line uživatelů nakupuje po koronavirové krizi na v e-shopech více než v minulosti.

Zatímco v uplynulém roce měla na vánoční nákupy velký vliv pandemie a s ní související vládní opatření, letos budou hrát velkou roli její dopady. A to především v dostupnosti zboží a rostoucí inflaci. Očekáváme proto, že zákazníci nakoupí opět více v e-shopech, které dokáží nabídnout výhodné ceny i špičkový servis. Přesto bych s nákupem vánočních dárků neváhal, říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška

Jaké obraty česká e-commerce pro vánoční sezonu očekává? 

Asociace předpokládá, že Češi utratí letos za dárky na internetu nejméně 77 miliard korun. Může to být ale ještě víc. Podle posledních výsledků totiž víme, že se e-shopům nadále daří a celkový meziroční růst by mohl nakonec přesáhnout 20 %.

Jaká je na trhu situace? 

Aktuálně výrobci musí volit, do kterých svých produktů čipy použijí. Může tak docházet k omezení nabídky variant produktů nebo může dojít k vyřazení či omezení u některých modelů. Dá se předpokládat, že zákazníci budou mít menší možnost volby, a to například u notebooků, televizí či mobilních telefonů. Očekávat lze také zdražování těchto výrobků.

Doporučil bych nákupy dárků neodkládat. Snadno by se mohlo stát, že nabídka elektroniky nebude před Vánoci tak široká, jak byli dosud spotřebitelé zvyklí. Nyní mají prodejci v nabídce zboží, do jehož cen se ještě zásadně neprojevuje inflace a omezená dostupnost, již brzy se ale situace může změnit, uzavírá Jan Vetyška.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).