Nedali jste souhlas, přesto stále volají. Jak se bránit nevyžádaným hovorům?

Sdílet

22.5.25 3*/žena, telefon, zděšení, panika, šok, zoufalost Autor: Depositphotos
Ilustrační obrázek

Marketingová a jiná obdobná volání, jestliže si je spotřebitel výslovně nepřeje, jsou od července 2022 zakázána. I přesto se ale stále bez souhlasů dějí. 

Jak upřesňuje spotřebitelský server dTest, který se v rámci své poradny setkává s případy, kdy jsou nevyžádané telefonáty stále realizovány, podnikatel může spotřebitele kontaktovat za účelem marketingu, pokud mu k tomu dal výslovný souhlas. Tento souhlas lze udělit třeba při registraci na webu (zaškrtnutím políčka) nebo vyplněním formuláře.

Telefonní "šmejdi" to pořád zkouší. Co hrozí, když dáte souhlas? Přečtěte si také:

Telefonní "šmejdi" to pořád zkouší. Co hrozí, když dáte souhlas?

Volají i bez souhlasu

Existují případy, kdy může podnikatel volat bez předchozího souhlasu. Většinou za předpokladu, že je mezi ním a spotřebitelem uzavřena nějaká smlouvu, např. při předchozím nákupu výrobku či služby. Nabízet však může pouze obdobné produkty. 

Takové hovory musí být navíc umožněno jednoduchým způsobem odmítnout. Jestliže odmítnete využívání vašeho telefonického kontaktu pro tyto účely, nesmí vás podnikatel dále kontaktovat, uzavírá za dTest Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Co dělat, pokud nevyžádané hovory pokračují

Spotřebitelský server doporučuje v případě nevyžádaných hovorů kontaktovat Český telekomunikační úřad, na který je možné dát podnět ohledně spáchání možného přestupku.

Pravidla pro telemarketing

Český telekomunikační úřad ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR připravil pro podnikatele podrobná pravidla, jak postupovat při marketingu po telefonu. 

Pravidel pro marketingová volání

Nedali souhlas, nevolejte jim: Jak ale souhlas získat a další otázky k omezení telemarketingu Přečtěte si také:

Nedali souhlas, nevolejte jim: Jak ale souhlas získat a další otázky k omezení telemarketingu

Odborný zdroj: dtest.cz

Autor aktuality

Jana Knížková píše podnikatelské aktuality. Zaměřuje se na změny zákonů, dávky, OSVČ a zpravodajství ze státní správy. Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).