Marketingová a jiná obdobná volání, jestliže si je spotřebitel výslovně nepřeje, jsou od července 2022 zakázána. I přesto se ale stále bez souhlasů dějí.
Jak upřesňuje spotřebitelský server dTest, který se v rámci své poradny setkává s případy, kdy jsou nevyžádané telefonáty stále realizovány, podnikatel může spotřebitele kontaktovat za účelem marketingu, pokud mu k tomu dal výslovný souhlas. Tento souhlas lze udělit třeba při registraci na webu (zaškrtnutím políčka) nebo vyplněním formuláře.
Volají i bez souhlasu
Existují případy, kdy může podnikatel volat bez předchozího souhlasu. Většinou za předpokladu, že je mezi ním a spotřebitelem uzavřena nějaká smlouvu, např. při předchozím nákupu výrobku či služby. Nabízet však může pouze obdobné produkty.
Takové hovory musí být navíc umožněno jednoduchým způsobem odmítnout. Jestliže odmítnete využívání vašeho telefonického kontaktu pro tyto účely, nesmí vás podnikatel dále kontaktovat,
uzavírá za dTest Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Co dělat, pokud nevyžádané hovory pokračují
Spotřebitelský server doporučuje v případě nevyžádaných hovorů kontaktovat Český telekomunikační úřad, na který je možné dát podnět ohledně spáchání možného přestupku.
Pravidla pro telemarketing
Český telekomunikační úřad ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR připravil pro podnikatele podrobná pravidla, jak postupovat při marketingu po telefonu.
Pravidel pro marketingová volání
Odborný zdroj: dtest.cz