Hlavní navigace

V obchodě musí být vždy osoba, která se domluví česky nebo slovensky

Sdílet

Jana Knížková 5. 8. 2021

V provozovnách, do kterých chodí zákazníci či klienti, musí být vždy osoba, která mluví česky nebo slovensky. I to patří do výčtu povinností živnostníků.

Pokud se rozhodnete pro založení živnosti, musíte splnit celou řadu povinností. Ještě více jich je, pokud pro svou živnost potřebujete provozovnu. Jednou z nich, která je také kontrolována ze strany živnostenského úřadu, je, že v provozovně, kde dochází ke kontaktu zákazník – obchodník, je osoba, která je schopná domluvit se česky nebo slovensky. 

Doslovné znění podle § 31 odst. 8 živnostenského zákona

Podnikatel je povinen zajistit, aby v provozovně určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům byla v prodejní nebo provozní době určené pro styk se spotřebiteli přítomna osoba splňující podmínku znalosti českého jazyka nebo slovenského jazyka.

Jak probíhá kontrola živnostňáku?

V případě pochybností ze strany živnostenského úřadu může zkoumat splnění této podmínky pohovorem. Během kontrolního pohovoru úředníci posuzují, zda je osoba schopna plynně a jazykově správně reagovat na otázky vztahující se k běžným situacím denního života a podnikání a zda umí ústně sdělit obsah textu z denního tisku. 

Pokud je porušena tato povinnost, jedná se o přestupek, za který může být uložena podnikateli pokuta. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).