Hlavní navigace

Zrušit nebo pozastavit živnost: Kde je nutné skutečnost hlásit a co je třeba doložit?

17. 2. 2023

Sdílet

17.2.23 2x / muž, otazník, zamyšlení, přemýšlení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Od začátku roku, kdy se rozjelo zřizování povinných datových schránek, se výrazně navýšil počet žádostí o zrušení živnosti. Většinou jde o lidi, kteří už živnost nevykonávají, ale oficiálně ji ještě nezrušili nebo nepozastavili. 

Jak jsme na serveru Podnikatel.cz již informovali, jedná se především o seniory, kteří už nepodnikají a nechtějí používat státem povinně založenou datovou schránku. Ti lidé většinou už dlouho nepodnikají a žijí v domnění, že živnost už zrušili. Přitom se třeba pouze odhlásili na finančním úřadě nebo na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, uvedl typické příklady vedoucí živnostenského úřadu v Jihlavě Jan Kubišta.

Připomínáme, jak postupovat, pokud chce živnostník živnost pozastavit nebo zrušit. Kde je nutné skutečnost nahlásit a co je třeba doložit? 

Jak postupovat, pokud ukončíte živnost a chcete znepřístupnit datovou schránku? Přečtěte si také:

Jak postupovat, pokud ukončíte živnost a chcete znepřístupnit datovou schránku?

Co vše je nutné pro zrušení či pozastavení živnosti? 

Zrušení a zánik živností řeší živnostenský zákon od § 58 a § 59.

Chce-li živnostník zrušit živnostenské oprávnění, musí splnit stejné povinnosti jako u pozastavení živnosti. Vyrozumět o skutečnosti okresní správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. Navíc ale musí změnu oznámit živnostenskému úřadu. V případě přerušení živnosti to potřeba není. 

Kompletní zrušení živnosti zahrnuje oznámení okresní správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně ve lhůtě osmi dnů. Pokud by se tak nestalo, povinnost hradit předepsané zálohy zůstane zachována. Ve lhůtě 15 dnů musí být informován i finanční úřad a je také potřeba vypořádat závazky, případně majetek, zásoby a další. 

Jednoduchá cesta 

Stačí vyplnit formulář „Změnový list a zaslat ho na živnostenský úřad. Ten pak informuje finanční úřad, okresní správu sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovnu. Nelze použít při přerušení.

Pokud má podnikatel datovou schránku nebo kvalifikovaný elektronický podpis, formulář jednoduše vyplní a odešle prostřednictvím aplikace na stránkách rejstříku živnostenského podnikání.

Také prostřednictvím Jednotného registračního formuláře (zkráceně JRF) je možné ohlášení živnosti, žádost o koncesi, oznámení změn údajů, provozoven, přerušení provozování živnosti, pokračování v provozování živnosti a žádost o zrušení živnostenského oprávnění.

Kdy vám může živnostenský úřad zrušit živnost? Stačí například neplatit pojistné Přečtěte si také:

Kdy vám může živnostenský úřad zrušit živnost? Stačí například neplatit pojistné

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 2. 2023 7:50

    MonikaSh

    FÚ vyžaduje změnový list v elektronické podobě, takže pokud nám ho podnikatel nevyplní přes https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/ a nepošle přes DS nebo elektronicky podepsané, nejsme schopni zabezpečit jeho účinné podání správci daně, ČSSZ a ZP. Druhá možnost je zajít na ŽÚ, kde tento formulář za něj vyplníme a odešleme dotčeným orgánům.

Byl pro vás článek přínosný?