Hlavní navigace

10 bláznivých nápadů, které vydělaly miliony (1. díl)

22. 7. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Zbohatnout se dá doslova na všem a i sebešílenější nápad v sobě může skrývat milionový potenciál. Server Podnikatel.cz přináší výběr 10 bláznivých nápadů, které vydělaly miliony.

Když svůj podnikatelský záměr zmínili, málokdo je bral vážně. Přesto dokázali se svými bláznivými nápady vydělat miliony. Přinášíme výběr 10 šílených podnikatelských myšlenek, které z jejich tvůrců udělaly milionáře. Čtěte také: 10 nejlepších kšeftů všech dob

1) Kámen jako domácí mazlíček

Kus kamene jako domácí mazlíček. Klepáte si na čelo? V 70. letech 20. století přišel s tímto bláznivým nápadem americký podnikatel Gary Dahl a vydělal na něm miliony dolarů. Na tuto myšlenku ho údajně přivedlo posezení s přáteli v baru, kteří si stěžovali, jak se musí neustále starat o své psi a kočky. Dahl z legrace poznamenal, že ideálním mazlíčkem by tak byl kámen, který nemusíte venčit, krmit či se o něj jakkoli jinak starat. Zatímco Dahlovi kamarádi se pouze dobře pobavili, samotnému Dahlovi se nápad zalíbil natolik, že jakmile přišel domů, začal psát knížku o tom, jak se starat o svého kamenného mazlíčka (zažil se pro ně termín pet-rock).

Za několik týdnů uvedl Dahl na trh své první kamenné mazlíčky, prodával je úplně stejně jako živá zvířata – s krabicí, slámou a s otvory na dýchání. Jeden pet-rock stál necelé čtyři dolary. První kameny koupil v obyčejném obchodě se stavebním materiálem a teprve později začal kameny dovážet z Mexika. Nejvíce peněz Dahla nestály kameny, nýbrž výroba krabic, do kterých „mazlíčky“ balil. Součást balení tvořila i výše zmíněná brožura, která majitelům radila, jak správně o kámen pečovat.

Právě 32stránková příručka se stala jedním z důležitých doplňků při prodeji kamenných mazlíčků. Obsahovala rady, jak kámen krmit a koupat nebo jak jej správně vycvičit. Zatímco povely „zůstaň“ a „lehni“ se pet-rock naučí sám vcelku rychle, s příkazem „přetoč se“ obvykle potřebuje trochu pomoci od svého majitele. Brožura zároveň upozorňovala, že příkazy „pojď“, „přines“ a „podej pac“ se kámen téměř najisto nenaučí. Oproti tomu knížka zdůraznila, že se pet rock osvědčuje jako hlídač a za drobné pomoci majitele je schopný zpacifikovat zloděje. Přestože se kameny prodávaly pouze půl roku, vydělaly Dahlovi miliony. Za ty si poté úspěšný podnikatel otevřel bar v Kalifornii.

Prodej kamenných mazlíčků se však nedávno opět obnovil, jen s tím rozdílem, že ke kamenům je přiložen kabel USB, který můžete připojit k počítači. Vzhledem k tomu, že kámen nic neumí, jedná se o plně kompatibilní „hardware“ s jakýmkoli operačním systémem a počítačem. Čtěte také: 5 nejvýznamnějších českých podnikatelů v historii

2) Umělá kost přání

Také dalšímu bláznivému podnikatelskému nápadu předcházelo posezení, tentokrát však s přáteli a rodinou na den díkuvzdání. Tento tradiční americký svátek provází řada zvyků. Mezi nejdůležitější z nich patří večeře, při které se podává pečený krocan a dýňový koláč. Právě s krocanem se pojí tradice, respektive s jednou z jeho kostí, furculou. Jedná se o kost ve tvaru V vzniklou tím, že ptákům srůstají klíční kosti.

Tradice pak říká, že furculu uchopí dva lidé, každý za jeden konec, a rozlomí ji, komu zůstane v ruce větší část kosti, splní se mu jakékoli přání. Proto se kosti v angličtině říká wishbone (česky kost přání). Vzhledem k tomu, že každý pták (včetně krocana) disponuje pouze jednou takovou kostí, mohou se tohoto rituálu účastnit pouze dva lidé.

A to právě přišlo nespravedlivé jedno díkuvzdání jistému muži se jménem Ken Ahroni, který si uvědomil, že štěstí rozlomit si kost štěstí neměl již mnoho let. Ahroni se proto rozhodl začít vyrábět kosti z přání z umělé hmoty, které si může zakoupit každý, a to kdykoli a v jakémkoli množství. Všichni, včetně vegetariánů, tak mají šanci, aby se mohli porvat o své přání s přáteli, babičkou a dědou či s mámou a tátou. Mohou tak učinit na Den díkůvzdání, ale též kdykoli po celý zbytek roku, píše na stránkách své firmy původce nápadu Ken Ahroni.

V současnosti firma Lucky Wishbone vyrábí 30 000 falešných kostí přání denně a Ahroni na nápadu vydělává několik milionů dolarů ročně. Jednu kost přání prodává přibližně za 3 dolary. Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejhorší pověstí

3) Moderní záchodová restaurace

Na různé druhy restaurací jsme si již zvykli, na Tchaj-wanu však před několika lety překonali ty nejbláznivější představy. Zřídili zde totiž řetězec restaurací nazvaných Modern Toilet. Jak jméno těchto zařízení napovídá, jde o restaurace ve stylu záchodu. Zákazníci zde sedí na skutečných záchodových mísách se sklopenými prkýnky a jídlo se jim podává na stoly, které tvoří klasická umyvadla překrytá skleněnou deskou.

Asi nikoho nepřekvapí, že záchodový styl se nevyhnul ani servírovacímu nádobí, ani ozdobě a názvům samotného jídla. Jídlo se totiž podává v porcelánových zmenšeninách záchodové mísy a nápoje vám nalijí v umělohmotných nádobách ve tvaru pisoáru, které si zákazníci mohou vzít jako suvenýr. Moučníky a zmrzliny se podávají ve tvaru točených lejn. Jahodová zmrzlina se pak například nazývá krvavé lejno.

Jestli vám to přijde nechutné, tak vězte, že Asiati jsou těmito restauracemi nadšení. V současnosti již funguje 12 restaurací a majitelé chystají rozjet další. Původně přitom celý projekt začínal jako skromná prodejna zmrzliny, kterou prodávali právě do kalíšku ve tvaru záchodové mísy. Postupně se však se zájmem zákazníků projekt dále rozjížděl a v roce 2004 vznikla první záchodová plnohodnotná restaurace. V roce 2006 se pak restaurace přejmenovala na Modern Toilet a tento název provází řetězec doposud. Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejlepší pověstí

4) Za 1 pixel 1 dolar, za 1 milion pixelů 1 milion dolarů

Jak může být vydělání milionu dolarů až trapně jednoduché, ukázal v roce 2005 britský student Alex Tew, který si potřeboval vydělat na svá studia. Tew si zakoupil doménu www.milliondo­llarhomepage.com, kde si každý mohl zakoupit banner v hodnotě jednoho dolaru za jeden pixel. Celkově se stránka dle názvu skládala z milionu pixelů, které se podařilo prodat během neuvěřitelných několika měsíců.

Alexovi se podařilo svůj nápad dobře propagovat v médiích a další věci samospádem následovaly. Od rodiny a přátel si půjčil 1000 dolarů, které v počátku zainvestoval právě na rozšíření svého nápadu ve sdělovacích prostředcích. Jak sám Tew později přiznal, plán získat milion dolarů byl nadsazený a reálně spíše počítal se ziskem ve výši několika procent z reklamovaného milionu.

Nejen média, ale i firmy nápad zaujal a Tew se během několika měsíců stal skutečně milionářem. První banner prodal Tew za tři dny a měl velikost 20×20 pixelů. Posledních 1000 pixelů pak nabídl na aukčním serveru eBay a utržil za ně 38 100 dolarů. Celkově tak za pět měsíců vydělal s náklady lehce přes 1000 dolarů rovných 1 037 100 dolarů.

Tew si poté sice pokusil na tento svůj úspěšný projekt navázat podobnými nápady, avšak ani jednou se svému prvotnímu úspěchu nepřiblížil. V roce 2006 založil stránky Pixelotto, kde prodával pixely podobně jako na www.milliondo­llarhomepage.com, tentokrát ale s cenou dva dolary za pixel. O druhý milion se pak měli utkat soutěžící v závěrečném slosování. Stránka se však nezaplnila a výherce nakonec vyhrál “pouhých” 153 tisíc dolarů.

Brand24

Stejně neslavně dopadl i další projekt nazvaný One Million People. Na něm lidé místo pixelů na bannery nakupovali prostor pro svoji fotku. Navzdory počátečnímu zájmu se mu ani tentokrát nepodařilo stránky zaplnit, a to přestože z původních tří dolarů za obrázek nabídl místo na stránkách zdarma. Projekt sice oficiálně neskončil, avšak při snaze o registraci vám nyní ukáže pouze chybové hlášení. Čtěte také: 7 přelomových událostí, které změnily svět podnikání

5) Balonky na antény

První pětici bláznivých nápadů uzavírá podnikatelský záměr Jason Walla, který se rozhodl vydělat na prodeji barevných smějících se balonků na antény aut. Tato zprvu bláznivá myšlenka se brzy uchytila a v současnosti Wallův online obchod vydělává přes 2 miliony dolarů ročně. Měsíčně firma vyrábí kolem 500 000 různých balonků měsíčně, a to zhruba asi 50 druhů. Jako poslední přibyly do řady balonky s logy klubů amerického fotbalu. Čtěte více: 10 bláznivých nápadů, které vydělaly miliony (2. díl)

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).