Hlavní navigace

10 knih o podnikání a životním stylu, které si musíte přečíst

18. 7. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Čtení je stále dobrý způsob, jak se na sebe i své podnikání podívat z jiné perspektivy. Jak na chvíli opustit svou každodenní bublinu i rutinu a inspirovat se.

Jestli na čtení běžně není čas, třeba přijde vhod o dovolené. Podnikatel.cz vybral desítku knih, a to nejen o podnikání, které vnesou do práce čerstvé impulsy.

Líné podnikání

Tom Hodgkinson: Podnikání pro bohémy (Jota)

Líný rodič Tom Hodgkinson ukazuje, jak vnést trochu lenosti také do podnikání. V knize se soustředí na to, jak vlastní talent přetavit do profitabilního podnikání, které bude člověka bavit, bude v něm svobodný a nebude trpět nočními můrami a temnými sny (třeba z oblasti účetnictví). Navíc razí filozofii, že lenost není neřest, ale ctnost. Nenabízí však žádný filozofický traktát, nýbrž knihu zaměřenou na praxi a plnou praktických využitelných návodů a doporučení. Čtenáře také nutí položit si některé otázky: třeba jak chce žít nebo co je podle něj dobrý život.

Začněte třeba tím, že odbouráte zlozvyky. Více informací přinášíme v článku Pracovní zlozvyky jsou nakažlivé, škodí vám i lidem okolo. Jak s nimi zatočit?

Emoční inteligence ve vedení

Daniel Goleman: The Emotionally Intelligent Leader (Harvard Business Review Press)

Psycholog a expert na emoční inteligenci se v knize věnuje tématu, jak emoční inteligenci vnést do podnikání a jak se projevuje v byznysu a vedení lidí. Jde o souhrn jeho nejčtenějších článků na toto téma, které publikoval v Harvard Business Review. Zabývá se třeba tím, co dělá dobrého lídra, zda je možné se emoční inteligenci naučit či různými styly leadershipu z hlediska užití emoční inteligence tak, aby na konci stály měřitelné výsledky.

Rozhodování

David Meltzer: Game-Time Decision Making: High-Scoring Business Strategies from the Biggest Names in Sports (McGraw-Hill Education)

David Meltzer, CEO v agentuře a konzultační společnosti Sports 1 Marketing, zkoumá jak přinést inspiraci ze sportu a z práce sportovních trenérů a jejich schopnost rychle a přesně se rozhodovat i ve vypjatých situacích, do byznysu. Zabývá se tématy, jak vystavět tým, v němž se spojí všechny potřebné silné stránky a dovednosti, jak nastavit pozitivní myšlení, které porazí konkurenci, jak se učit z chyb a neopakovat je nebo jak vytvořit ofenzivní i obranné strategie v brandingu a marketingu a tím se posunout na cestě k podnikatelskému úspěchu. Sám o tom ví dost i ze své vlastní zkušenosti, v byznysu prožil krach a pak se zase vyškrábal na vrchol. Podle Sugar Ray Leonarda, boxera se zlatou olympijskou medailí, je to kniha, která pomůže člověku nastavit si i v byznyse myšlení olympijského vítěze.

Pohled z očí do očí

Brian Grazer: Face to Face: The Art of Human Connection (Simon & Schuster)

Ve své předchozí knize se slavný filmový producent Brian Grazer věnoval zvědavosti (A Curious Mind: The Secret to a Bigger Life). Tentokrát se zaměřil na tajemství a sílu očního kontaktu (Face to Face vyjde letos v září). Je to podle něj zvyk, který může člověku změnit život. Pohled do očí pomáhá rozvíjet mezilidské vztahy a vytvořit mezi lidmi skutečné spojení – v práci, podnikání i každodenním životě. Ani v době přecpané technologiemi žádný stroj podle něj nikdy nenahradí jedinečný oční kontakt mezi lidmi. Brian Grazer v knize vypráví příběhy o vlastní zkušenosti se sílou očního kontaktu, v nichž vystupují osobnosti z kultury i byznysu, jako je například zakladatel Microsoftu Bill Gates, supermodelka Kate Moss, rapper Eminem, prezident George W. Bush a další.

Jinak růst

Paul Jarvis: Company of One: Why Staying Small Is the Next Big Thing for Business (Houghton Mifflin Harcourt)

Možná není tou nejlepší možnou kariérou založit nový start-up a pohánět ho k růstu, ale pracovat na sebe. Být pánem nebo paní svého času a vytvořit vlastní profitabilní byznys. Co když je nejlepší řešení zůstat v podnikání sama nebo sám a vyhnout se tak potížím se zaměstnanci, dlouhým poradám a těžké hlavě, když chce firma expandovat? Paul Jarvis, který podniká online, ukazuje, jak na to jít a jak také své podnikání namísto neustálého růstu raději vylepšovat. Místo „víc“ píše o tom, jak podnikat lépe a že malé je hezké i v podnikání. Je to podle něj myšlenkové nastavení, které navíc může využít každý – od majitelů malých firem po lídry velkých korporací. Svou „company of one“ totiž definuje jednoduše jako firmu, která problematizuje tradiční přístup k růstu. A hledá jiné cesty.

Jestli vás také zajímá, jak vyrazit na cesty a přitom podnikat, přečtěte si více v článku Řešíte, jak pracovat a cestovat zároveň? Inspirujte se digitálními nomády.

Konec lží

Marcus Buckingham, Ashley Goodall: Nine Lies About Work: A Freethinking Leader’s Guide to the Real World (Harvard Business Review Press)

Marcus Buckingham zkoumá, jak lidé pracují, Ashley Goodall je Senior Vice President pro leaderhip a týmovou inteligenci ve společnosti Cisco. Na paškál si vzali „pravdy“, které se ve světě práce tradují. Třeba tu, že klíčem k úspěchu organizace je její kultura. Nebo že základem pro úspěch je strategické plánování. Případně, že všichni nejvíc touží po zpětné vazbě. Místo toho by se totiž firmy a lidé v nich měli zaměřit na sílu a soudržnost týmu nebo na to, aby se lidem v práci dostávalo neustálé a napomáhající pozornosti. Podle časopisu Management Today je to kniha, která by neměla chybět v knihovničce žádného šéfa.

Proč spát

Matthew Walker: Proč spíme (Jan Melvil Publishing)

Mnoho podnikatelek a podnikatelů moc dobře ví, co je to spánková deprivace (a že ji od určitého stupně už ani další káva nevyřeší). A také co deprivace způsobuje – nejen ospalost, ale i poruchy soustředění, a dokonce halucinace, horší kontrolu zdravé váhy, až naprosté vyčerpání organismu. Dovolená je dobrá příležitost vrátit se k tématu spánku, který je pro člověka, jenž v životě prospívá, esenciální. Neurovědec Matthew Walker se v knize zaměřuje na nejnovější poznatky právě z výzkumu spánku. A věda přináší argumenty, proč spát a v čem je pro lidi spánek podstatný. Ukazuje souvislost mezi spánkem a rozhodováním, učením a pamětí, emocemi a imunitním systémem, metabolismem a chutí k jídlu.

K tématu si přečtěte také 7 užitečných tipů, jak v podnikání hořet, ale nevyhořet.

Jak lépe dýchat

Susanne Barknowitzová: Dýchání jako živoucí dění (Kazda)

Susanne Barknowitzová je dechová a hlasová pedagožka a také sociální pracovnice. V knize se zaměřuje na dech. Ten je známkou života a zároveň něčím, co většinou probíhá nevědomě. Což zároveň neznamená, že mají lidé vždycky takové dechové vzorce, které jim prospívají. Dech je také propojený s emocemi a často je jejich indikátorem – při stresu, trémě, strachu, a to samozřejmě i v podnikání. Dech souvisí s tělesnou kondicí a vzájemně se ovlivňují. Kniha umožňuje a ukazuje, jak najít svůj přirozený dech a jeho rytmus, a to i pomocí různých cvičení. A jak se také důvěrněji seznámit s vlastní bránicí, hlavním dýchacím svalem, který odděluje hrudní koš a břicho a hraje důležitou roli ve vzpřímené postuře lidského těla.

Do hlavy

David Eagleman: Mozek (BizBooks)

Proč se po bránici nezaměřit rovnou na mozek. A to s neurovědcem Davidem Eaglemanem, který se právě na tento komplikovaný lidský klíčový orgán zaměřuje. Zkoumá, co je to realita a „já“, jak se lidé rozhodují nebo to, jak technologie člověka v budoucnu promění. Řeší, jak mozek ovlivňuje lidský život a jak lidský život proměňuje mozek. Je to zvláštní nový svět ve vaší hlavě, komentoval knihu hudebník Brian Eno. Pokud by neurovědy měly rockovou hvězdu, byl by to David Eagleman, podotkla herečka Ruby Wax, která se také věnuje tématu duševního zdraví.

Brand24

Pro novou generaci

Jan Mühlfeit, Kateřina Novotná: Odemykání dětského potenciálu: Každé dítě je originál (Management Press)

První knihou kouče Jana Mühlfeita, kterou napsal s Melinou Costi, byl Pozitivní leader. Odemykání dětského potenciálu je knižní verze kurzů pro děti, kde se zaměřují na to, v čem děti vynikají. Stejně jako v Pozitivním leaderovi se pro dospělé rozkrývá, proč se soustředit především na své talenty a silné stránky a jejich rozvoj, stejný přístup nová kniha prosazuje v práci s dětmi. A tak proč na chvíli při dovolené nepřestat myslet na vlastní byznys, ale podívat se na to, jak pomoci nové generaci, aby také našla směr, kudy v životě půjde a kde uspěje?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).