Hlavní navigace

10 otázek, které by si měl položit každý začínající podnikatel

20. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 631791
Před získáním živnostenského oprávnění si budoucí podnikatel klade mnoho rozhodujících otázek. Přinášíme vám těch 10 nejzákladnějších, které by si měl pro požadovaný úspěch a rozvoj byznysu položit naprosto každý.

Chcete začít podnikat a domníváte se, že jste si již vše potřebné pro bezproblémový chod svého podnikání uvědomili? Živnostenský list vám sám o sobě živobytí nezajistí, ten si založí dnes za tisícikorunový poplatek téměř každý. Server Podnikatel.cz vám pokládá 10 otázek, na které si musí každý daňový poplatník před rozhodnutím se pro úspěšnou kariéru podnikatele odpovědět. Čtěte více: Chcete začít podnikat? Přinášíme 5 oborů, ve kterých to raději nezkoušejte

1. Jak moc bude mé podnikání odlišné od podnikání ostatních?

Váš základní podnikatelský záměr nemusí být nutně originální, ovšem je důležité vytvořit jedinečný přínos produktu (USP – z angl. originálu Unique Selling Proposition), pokud chcete, aby zákazníci nakupovali spíše od vás než od vaší konkurence. Musíte nabídnout něco nového. Je váš návrh, se kterým na trh přicházíte, skutečnou odpovědí na poptávku? Zaplňujete mezeru na trhu, nebo stavíte svoje podnikání na již existujících nabídkách?

USP – Unique Selling Proposition

Unique Selling Proposition (jedinečný přínos produktu) zdůrazňuje důvod, proč by potenciální zákazník měl dát přednost nákupu ve vaší společnosti před nákupem u konkurence. Základem je tedy zdůraznění výhod, které vaše výrobky či služby nabízejí spotřebitelům oproti vaší konkurenci, a to tím nejvhodnějším způsobem.

př. Vaše konkurence může stejně jako vy nabízet trička ze stejných materiálů a za stejné ceny. Vy navíc nabízíte možnost vyšití vlastní nášivky, a to je to, čím si musíte zákazníka získat. Vyzdvihnout to co nabízíte oproti konkurenci, v některých případech lze i porovnávací metodou konkurenci „vyšachovat“.

U nás je poštovné vždy zdarma! nebo důrazněji Na rozdíl od konkurence u nás poštovné neplatíte! a podobné slogany, které nerozhodného zákazníka přivedou k vám. To je poměrně důležitým faktorem pro rozhodování zákazníka.

Koncept jedinečného přínosu produktu poprvé představil v šedesátých letech americký marketingový expert Rosser Reeves.

2. Bude po mých službách poptávka?

Před vkročením a celého rozjezdu vašeho podnikatelského plánu je zapotřebí provést důkladný průzkum trhu. Je nutné zjistit, že na trhu bude dostatečná a také udržitelná poptávka, která bude vaše podnikání podporovat a umožňovat mu růst. Čtěte více: Poznejte lépe své zákazníky, udělejte si na internetu průzkum trhu

3. Jaký je můj obchodní model?

Jak bude probíhat účtování s vašimi zákazníky a co vše budete chtít zpoplatnit? Napadají vás další zdroje příjmů? Zamyšlení se nad těmito otázkami je nezbytné pro určení, zda je váš obchodní model životaschopný. Měl by obsahovat analýzu konkurentů, zejména pak struktury a základů jejich podnikání.

4. Mám dobře nastavený ceník?

Můžete na trh přijít se sebelepším výrobkem, ovšem pokud si jej vaši zákazníci nebudou moci dovolit, veškeré podnikání bude mít rychlý konec. Na druhou stranu je nezbytné zvolit takovou marži, která vaše podnikání udrží při životě. Promluvte si se svým potenciálním zákazníkem a zjistěte, zda jsou vaše ceny přijatelné.

5. Co ostatní zastaví od kopírování mého záměru?

Jestliže jste někdy sledovali pořad „Den D“ na ČT 1, nejspíše jste zaslechli otázku: „ Jak zamezíte jiné společnosti, aby nepřišla a neukradla vaši obchodní ideu?“. Zdůrazňujte jedinečný přínos produktu (UPS), stejně jako výjimečný zákaznický servis. Jak jen to bude možné, ochraňujte své duševní vlastnictví. Uvažovali jste například o registraci vašeho loga či udělení ochranné známky produktu? Čtěte více: Ochranná známka a logo jsou přístupné i pro OSVČ

6. Znám svého zákazníka?

Vyzbrojte se co nejvíce informacemi o skupině svých cílových zákazníků a naslouchejte jim při každé příležitosti. Jak vypadá můj typický zákazník a jak se chová? Čeho si nejvíce cení na mých produktech či službách? Kde jej mohu hledat? Na jaké marketingové metody nejlépe reaguje?

7. Budu ve svém podnikání ziskový?

Kolik bude stát vyprodukování mého nápadu? Nezapomeňte přihlédnout k výrobním nebo dodavatelským nákladům, platům zaměstnanců, režijním nákladům, kancelářské technice, atd. Za kolik mohu prodat svůj produkt či službu, a kolik toho musím prodat nejen pro pokrytí svých nákladů, ale také pro generování zisku? Mohu toho dosáhnout?

8. Mám dostatečné finanční prostředky?

Musíte mít dostatek financí na podporu sebe a svého podnikání zejména ze začátku pro odrazení se od země, než se stane výdělečným. Pokud nemám dost financí, mohu to změnit a získat je jinde? Čtěte více: Bankovní účty a úvěry pro živnostníky. Poradíme, jak na to

9. Mám potřebné zkušenosti, přístup a schopnosti?

I když budete mít ten nejlepší obchodní nápad na světě, bez dobrého řízení, zapálení pro věc a odhodlání k prodeji své idey, své sny jen stěží uskutečníte.

Daně x

10. Mám zajištěný prostor pro svůj růst?

Mohu rozšířit svůj nápad do budoucna přidáním nových výrobků nebo služeb? Mohu expandovat do nových míst nebo vylepšit svůj původní podnikatelský zá­měr?

Foto: Isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).