Hlavní navigace

13 tipů jak na to, když byznys dobře šlape, ale vy potřebujete nové výzvy

10. 8. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podnikání není jen plné adrenalinu, výzev a permanentní chuti do práce. I v něm se objevuje nuda nebo rutina. Klidně tehdy, když všechno v byznyse dobře šlape.

I situace, kdy se daří, může paradoxně přinést nižší motivaci. Když najednou podnikatele nebo podnikatelku nenakopávají žádné překážky, jež je třeba překonávat.

Zvlášť ti, kdo rádi tvoří něco nového a perou se s obtížnými výzvami, mohou po čase pociťovat otrávenost místo toho, aby se radovali z toho, co se daří. A možná ještě čelí nechápavě pozdviženému obočí svého okolí, které nerozumí jejich neklidu a nespokojenosti.

Kde v takové situaci hledat nové výzvy?

1. Pauza

Prvním krokem může být pauza. Rozhodnutí dát si čas na sebe, na přemýšlení o svém podnikání a své vlastní roli v něm – to bude samozřejmě jiné například u člověka na volné noze, který pracuje sám, pro OSVČ s menším týmem nebo pro majitele firmy i z hlediska oboru. Dá se tak ale každopádně získat potřebný odstup, který občas chybí při ponoření do každodenní práce.

2. Nová vize

Cestou může být také snaha uvědomit si, co už je vybudováno, co se povedlo, a navázat na to s novou vizí. Ať už je to osobní vize o vlastní roli v byznysu, vize, která zahrne nové osobní potřeby a touhy, nebo vize směřování celého týmu nebo firmy. A její realizace. Jak na vizi, čtěte v článku Zaměřte se na vizi. Bez ohledu na to, zda právě zažíváte lepší nebo horší časy.

3. Změna

Univerzálním klíčem k novým výzvám je pochopitelně změna. Ať už je malá a dílčí, například v podobě jednoho nového projektu, který trochu rozčeří klidnou hladinu stávajícího podnikání. Malá změna, kterou lze realizovat okamžitě a bez velké přípravy. Nebo změna rozsáhlá, která zabere třeba i několik let a po jejímž dotažení nebude v podnikání kámen na kameni.

4. Růst

Běžnou možností, která se nabízí, je naplánovat růst. Posunout se růstem dál. Expandovat na zahraniční trhy. Rozšířit cílovou skupinu. Zvětšit portfolio produktů nebo služeb. Obecně hledat nové trhy a pokusit se na nich uspět.

5. Zúžení

Nebo jít přesně opačným směrem. Svůj byznys zúžit a prohloubit v užší, přesněji vyspecifikované oblasti. Přijít snad o část stávající klientely, ale té zbývající nabídnout víc, s vyšší přidanou hodnotou. Komplexnější produkt a službu nebo řešení, které půjde víc do hloubky, či adresnější péči.

6. Delegování

Zvlášť pro někoho, kdo je zvyklý mít hodně věcí pevně ve svých rukou a v byznysu měl dosud plnou kontrolu nad vším, co s podnikáním souvisí, může být až nečekaně velkou osobní výzvou rozhodnutí některé činnosti delegovat. Třeba právě ty, které jsou největším zdrojem nudy a rutiny, které podnikatele nebaví nebo mu tolik nejdou a zbaví se jich rád. Tím si uvolní ruce pro něco nového nebo získá časovou kapacitu pro to, aby se něčemu jinému věnoval opět více do hloubky. Více o tom, jak se naučit delegovat, najdete v článku Růst firmy s sebou nese nejen radosti, ale i obtíže. Naučte se hlavně delegovat.

7. Okolí

Teritorium, které přináší výzvy, se nemusí nacházet přímo ve firmě, ale i v jejím okolí. V přesahu firemní činnosti a v odpovědi na otázku: Co ještě můžeme udělat? Nabízí se hledat prostor pro charitu, pro ekologické aktivity, pro pomoc potřebným, podle preferencí podnikatelky nebo podnikatele, podle toho, kde vidí palčivé problémy, v nichž by se chtěli angažovat, nebo prostě podle toho, kam je jejich zájem a srdce táhne. Taková činnost se dá spojit nejen s finanční podporou, ale i s dobrovolnictvím, jež může být výzvou samo o sobě.

8. Předávání zkušeností

S tím může (ale přímo nemusí) souviset snaha předat vlastní zkušenosti dál. Je to cesta lektorování, učení druhých nebo mentoringu. Ať už se opět uplatní přímo ve firmě či oboru, kde podnikatelé působí, nebo mimo ně (případně v souvislosti s předchozím bodem, neboť pomáhat se dá i znalostmi), poskytne také určitou zpětnou vazbu na praxi, která se může v podnikání pozitivně odrazit.

9. Učení

Výzva se naopak může objevit také ve snaze sám se naučit něco nového. A pak to implementovat do vlastního byznysu. Tím nejen radikálně narušit zaběhnutou rutinu, ale také své podnikání posunout dál nebo trochu jinam. Případně si otevřít další dveře, kam lze své podnikatelské aktivity nasměrovat.

10. Networking

Jak studium, tak networking jsou zároveň propojením s novými lidmi. A noví lidé často přinesou i potřebnou inspiraci, energii, zájem. Mají jiné pohledy na svět, jiné životní i pracovní strategie a zkušenosti, věří odlišným věcem, nabízejí ke sdílení jiné myšlenky. Inspirujte se v článku Netwalking je trend, co spojuje chůzi se síťováním. A může zvednout tvořivost.

11. Otázky

Na novou výzvu lze narazit i tehdy, když se položí správné otázky. Nejsou to jen ty obligátní, kde chce být podnikatel nebo podnikatelka za pět, deset let a kým se chce stát ve stejném časovém horizontu. Může to být třeba otázka: Co tě v práci nakopne právě teď? Čeho chceš dělat víc? Jaká kritéria musí vlastně to cosi, co označíš jako „výzvu“, splňovat? Co bys dělal, kdybys nepodnikal? A jak se to dá s podnikáním sladit?

skoleni_15_4

12. Odchod jinam

Ale také se může ukázat, že je čas na odchod a na něco skutečně nového (i kdyby jen dočasně). Na jiný byznys, jiný obor, na jiné lidi, na jiné místo, na úplně odlišné myšlenky. Pokud se taková touha objeví, nevyplatí se ji ze strachu zcela zamést pod koberec. Mohl by se z ní stát nebezpečný kostlivec ve skříni, který se na scéně zase někdy zjeví. Zpravidla v tu nejméně vhodnou dobu, kdy opustit, co se podařilo vybudovat, bude možná ještě těžší a bolestivější, než by to bylo právě teď a se současnou motivací. Více o motivaci najdete v článku 5 tipů, jak najít ztracenou motivaci, když jste s ní na štíru.

13. Kvalita a všímavost

A v neposlední řadě existuje vždycky také možnost soustředit se místo vnějších výzev spíš na ty vnitřní. Zaměřit se na osobní rozvoj. Nebo rozvíjet větší soustředění a všímavost v práci, místo kvantity se při každodenních činnostech zaměřit na jejich kvalitu. A pečlivě pozorovat i rozvíjet pozitivní rozdíl, který to všechno přinese.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).