Pohovory s kandidáty na volnou pozici mohou být snadnější, než se zdá. Stačí se držet osvědčených pravidel personalistů a nezabývat se zbytečnostmi.
Pohovory s kandidáty na volnou pozici mohou být snadnější, než se zdá. Stačí se držet osvědčených pravidel personalistů a nezabývat se zbytečnostmi.
Pohovory uchazečů o práci mohou být velkým žroutem času. S důkladnou přípravou vyberete správného kandidáta a eliminujete náklady, které souvisí s opakováním výběrového řízení.
Chirurg si před operací myje ruce, atlet se před během protáhne a stejně tak personalisté či manažeři si vyhradí prostor pro přípravu interview. Čím začít?
Oprašte popis pozice a zkontrolujte, jestli údaje vypovídají o náplni práce nového kolegy. Došlo v organizaci ke změnám? Jsou v požadavcích duplicity? Na co se kandidát zeptá (cíle firmy, kolegové, prostor pro povýšení, platovou progresi)?
Psycholog C.G. Jung tvrdil, že ideál je nesmyslnou cílovou stanicí, zato perfektním ukazatelem směru. Analogie lze využít i u pohovorů: koho hledáte? Jaká osobnost vám sedne do týmu? Čím prošel? Jakých výsledků má dosáhnout, abyste byli spokojeni? Buďme realisté. Ideál nenajdeme, ale víme přesněji, koho chceme.
Zaměřte se na osobnost kandidáta, jeho dovednosti, pracovní historii (důvody, proč skončil), orientaci na řešení problémů, nápaditost a další oblasti související s pozicí. Ptejte se otevřenými otázkami (jak, proč, řekněte mi o…). Uzavřenými či sugestivními otázkami kandidátovi napovídáte. Zamyslete se nad již vyřešeným úkolem z vaší firmy a zeptejte se kandidáta, jak by ho řešil. Možná přijdete na nové, originální řešení. Když ne, získáte skvělé porovnání.
Hodina na každého kandidáta bohatě postačí. Dbejte na to, abyste se do intervalu vešli. Není dobrou vizitkou vyprovázet jednoho kandidáta a vítat druhého. Zvolte klidné, příjemné prostředí. Pomůže kandidátům uvolnit se a „prozradit na sebe víc“.
Sociální sítě prozradí o uchazečích často více, než sami chtějí. Proklepněte si kandidáty, než příjdou. Prezentaci na sociálních sítích mnoho lidí podceňuje: evergreenem jsou vyzývavé „selfie“ fotky z klubu, s šestým drinkem v ruce a vyšpulenými rty.
Poděkujte kandidátovi za účast na pohovoru a nastiňte, co se bude v následující hodině dít. Teď je také vhodná doba, abyste ve stručnosti představili sebe a svoji roli ve společnosti. Buďte struční a věcní, a poté zaměřte pozornost na kandidáta.
V bodech představte uchazečům hlavní úkoly obsazované pozice a zeptejte se, co z předchozí praxe se nejvíce blížilo zmíněným činnostem. Zaměřte se na aspekty, které kandidáti hledají u nové pozice a proč jsou pro ně důležité.
Otázka | Co otázkou zjišťuji |
---|---|
Popište situaci, kdy jste pracoval v týmu. | Vztah k lidem, zaujímaná role, orientace na cíl |
Jaké problémy se vyskytly při práci v týmu? | Pojmenování situace, způsob jejího řešení, jednání s kolegy, konstruktivita a sebereflexe |
Jak se zachováte v situaci, kdy si váš nadřízený bude opakovaně přivlastňovat vaše úspěchy? | Sebeúcta, sebevědomí, způsob jednání, emoce/racionalita, vztah k autoritám |
Kdybyste měl přesvědčit kamaráda, aby se hlásil na tuto pozici, jaké argumenty použijete? | Motivace k získání práce, verbální projev, částečně hodnotová orientace |
Povězte mi o problémech, které jste měl s předchozím šéfem. | Loajalita, etické zásady, vztah k autoritám |
Proč vás mám přijmout? | Sebereprezentace, komunikační styl, formulace argumentů, přesvědčování protistrany |
Všechno si nezapamatujete a vaše poznámky se budou hodit při následném vyhodnocení. Své zápisky zpětně oceníte – zvlášť když vedete více pohovorů po sobě.
Životopis ve vašich rukou je popsaný poznámkami, otázky jsou vyčerpané, konec se blíží. Informujte kandidáty o dalším postupu výběrového řízení a přibližném termínu vyjádření.
Vyměňte si role a nechte uchazeče, aby se ptali oni. Jejich dotazy jsou skvělým indikátorem. Ptají se ihned na stravenky/peníze/benefity? Zajímá je vývoj firmy v dalších letech? Chtějí vědět o možnostech postupu ve vaší firmě? Vše má vypovídací hodnotu.
Hezky jste si popovídali? Sdílíte koníčky? A dokonce máte společné známé? Všechno je krásné, ale… Buďte čestní sami k sobě. Vybíráte nového kolegu, ne kamaráda na příjemné povídání. Vytvořte si škálu měřitelných kritérií a kandidáty obodujte. Možná jste si skvěle popovídali s nejlépe obodovaným. Inspirujte se následujícími kritérii:
Nástin požadovaného platu a data nástupu pravděpodobně vytáhnete při pohovoru. Zajímejte se, jestli kandidáta nečeká dovolená, která by ovlivnila jeho nástup. Při vyjednávání o platu se nesnažte za každou cenu tlačit laťku dolů, ale ani kandidátům dávat falešné naděje. Nespokojenost vede k výpovědi a dalším nákladům na nové výběrové řízení.
I když kandidáti neuspěli, je vhodné najít si čas na vyrozumění. Ideální zpětnou vazbou je konstruktivní doporučení, které jim pomůže v budoucnu. Takoví kandidáti si vás zapamatují a „word-of-mouth“ zlepší pozici vašeho brandu.
Autor je externím spolupracovníkem serveru Podnikatel.cz
Podnikatel.cz (www.podnikatel.cz)
Průvodce vaším podnikáním. ISSN 1802-8012
Copyright © 2007 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.