Hlavní navigace

3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing

26. 1. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Vybrat si mezi nástroji na e-mailing není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Poradím vám, co všechno vzít v potaz.

Stojíte před rozhodnutím, který e-mailingový nástroj začnete ve svém podnikání využívat? Jen v ČR je hned několik možností, kam sáhnout, a ve světě jich jsou stovky. Proto vám poradím, na jaké otázky byste si před výběrem nástroje měli odpovědět. Za pár minut budete mít jasno, nebo alespoň jasněji.

Čtěte také: 3 základní chyby, které nejspíše děláte v e-mailingu

Otázka č. 1: Kolik jste schopni za nástroj platit?

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Jak vybrat správnou aplikaci pro e-mailing.

Nejspíš to pro vás bude vaření z vody, ale ujasněte si hned na začátku, kolik chcete a můžete za nástroj platit. Pokud jste ještě žádné e-mailové kampaně nerealizovali a netušíte, kolik vám bude e-mailing přinášet, udělejte následující. Zaregistrujte se do free verze nástroje MailChimp, která je zdarma, a vyzkoušejte potenciál e-mail marketingu jako takového. Mnohem lépe se vám pak bude počítat měsíční výnos a jednoduše si odpovíte na otázku – kolik jsme schopni za nástroj platit? Jakmile si vše osaháte a uděláte si představu o rozpočtu, vraťte se k tomuto článku znovu a pokračujte k další otázce.

U moderních nástrojů se využívá několik pricing modelů, ale ve většině případů jde o pravidelné měsíční platby. Někde také platíte za počet odeslaných e-mailů, někde za počet odběratelů a někde si kupujete kredity. Ve výsledku je pro vás ale rozhodující jen to, kolik můžete do e-mailingu celkově dát.

Čtěte také: 7 e-shopařů vysvětluje, proč (ne)používají personalizaci v e-mailingu

Otázka č. 2: Co od nástroje chcete?

Tohle je to nejdůležitější a taky nejtěžší, zvlášť když s e-mailingem začínáte. Promyslete si pořádně, co vlastně od nástroje potřebujete a co pro vás má plnit, protože jen tak pro vás bude funkčním pomocníkem.

Některé nástroj jsou natolik propracované, že vám dokáží pomoci i s přípravou šablon, což by pro vás znamenalo, že nebudete potřebovat grafika a kodéra. Nezapomeňte také na doplňkové služby. Například, jestli má nástroj podporu v češtině a jakou mají dobu reakce na dotazy a řešení problémů. Přikládám seznam základních otázek, které vám pomohou definovat, co vlastně od e-mailingového nástroje chcete. Vy se ale zamyslete ještě více a to hlavně z pohledu specifik vašeho vlastního podnikání.

  • Potřebujete chytrý editor e-mailových šablon?
  • Chcete, aby vám nástroj poskytoval podrobné statistiky?
  • Potřebujete A/B testování?
  • Má nástroj API na propojení vašeho systému?
  • Chcete možnost vytváření segmentů?
  • Budete chtít skloňovat?
  • Budou vám k něčemu dynamické šablony?
  • Chcete po nástroji, aby uměl odesílat přílohy?
  • Budete potřebovat trigger e-maily (automatizované rozesílky)?
  • Potřebujete on-line help desk v češtině?
  • Bude chtít šéf dostávat pravidelné automatické reporty na e-mail?
  • Umí se nástroj propojit s ostatními systémy (Google Analytics apod.)?

Pro zajímavost najdete na konci článku ještě srovnání dvou českých nástrojů podle funkcí. To vám pomůže s tím, co všechno moderní nástroje nabízí a snadno si ujasníte potřeby.

Čtěte také: Nepodceňujte odhlašovací stránku newsletteru, data z ní se cení jako zlato

Otázka č. 3: Máte někoho, kdo vám nástroj propojí se stránkami?

Nezapomeňte výběr nástroje probrat se svými programátory. Pro snadné užívání nástroje se volí možnost propojení stránek s tzv. API. Váš programátor vám po nahlédnutí do API bude schopný říct, jak dlouho mu bude trvat nástroj propojit se stránkami. Samozřejmě můžete nástroj používat i bez API, ale bude to pro vás zbytečně komplikované a neefektivní. Propojení přes API vás sice na začátku bude něco stát, ale do budoucna se vám to určitě vyplatí.

dan_z_prijmu

Srovnání nástrojů Mailkit a Smartemailing

Nedávno jsem si dělal průzkum nástrojů v ČR. Existuje hned několik možností kam sáhnout, ovšem většina nestojí za pozornost. Hodně nástrojů existuje pouze ve velice osekané verzi. Postrádal jsem důležité funkce jako automatizaci, API nebo kvalitní školení a českou podporu. Níže jsem pro vás připravil tabulku s porovnáním dvou nástrojů, které mi z průzkumu vyšly jako ty, o které byste se měli zajímat. Jde o nástroje Mailkit a Smartemailing.

Funkce Smartemailing Mailkit
Práce s kontakty
Export aktivních uživatelů do csv ano ano
Odhlašování s důvody, proč se odhlašuje ano ano
Měření soft / hard bounce ano ano
Vytváření segmentů ano ano
Statistiky celého segmentu ano ano
Dynamické segmenty ano ano
Profily kontaktů ano ano
Skloňování ano ano
Odhlášení fbl ano ano
Funkce
A/B testování ano ano
- podle open rate ano ano
- podle míry prokliku ano ano
Přílohy souborů ano (do 2 MB) ano (omezení velikostí)
Porovnávání dvou rozesílek mezi sebou ano ne
Personalizace obsahu (dynamické načítání) ano ano
Tvorba šablon pomocí editoru ano (wyswyg, smart editor) ano (wysiwyg)
Možnost nastavení UTM u kampaní ano ano
Nastavení jednotné patičky ano ne
Plain text kampaně ne ano
Import HTML kodu ano ano
Předpřipravené šablony ano ne
Testovací emaily ano ano
Jednoduché nahrávání obrázků na server ano ano
Click mapy ne ne
Náhledy v prohlížečích a klientech ne ano
SPAM checker ne ano
Kontrola před rozesílkou ano ano
Transakční emaily ano (co 2 minuty) ano (real-time)
Automatizace
Akce na základě kliku na konkrétní odkaz ano ano
Akce na základě otevření emailu ano ano
Akce na základě akce na webu (změna stavu) ano ano
Akce na základě dlouhé neaktivity ano ano
Ostatní
CZ podpora ano ano
Pravidelné reporty na email ano ne
Schvalování rozesílek nadřízeným ne ano
Školení ano (zdarma) ano
Ankety ne ano
Tvorba dotazníků ano ne
Webové formuláře ano ano
SMS kampaně ano ano
Měření konverzí pomocí pixelu ne ano
Propojení s dalšími systémy ne ne
Souhrnný dashboard ano ne
Přehledné prostředí ano ne
API ano ano

8 nástrojů, které určitě stojí za pozornost

A konečně slibovaných 8 nástrojů, které byste určitě neměli při výběru vynechat. Každý z nich má něco do sebe, takže je určitě zařaďte do svého srovnání.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).