Hlavní navigace

3 tabu, na něž v podnikání narazíte. Buď vás dovedou k úspěchu, nebo vás potopí

Jana Bohutínská

O náboženství a politice se v práci zásadně nemluví. Stejně jako o sexu, pokud s ním není podnikání přímo propojené. Tabu totiž může vést i k úspěšnému byznysu.

Doba čtení: 4 minuty

Za tabu lze označit i výši finanční odměny. Ztráta „přísně tajné“ výplatní pásky může ve firmě zatopit. Přesto by prý platová transparentnost pomohla rovnosti.

1. tabu jako součást úspěšného byznysu

Společenská tabu, neboli zakázaná, nevhodná, nedotknutelná, vyloučená témata nebo činnosti, nestojí mimo byznys, naopak se ho úzce dotýkají. A dokonce se stávají přímým zdrojem podnikatelských nápadů. Typicky mezi taková tabu patří sex a vše, co s ním souvisí. Do něj se vlomila třeba produktová designérka Anna Marešová se svou značkou Whoop.de.doo, pod níž nabízí erotické pomůcky – venušiny kuličky a vibrátory.

To, že je kondom spojený s tabu i v době, kdy je sex vidět všude, překvapilo Romana a Janu Kociánovi, kteří stojí za značkou Primeros. Kondom nám posloužil jako indikátor lidského studu. Lidé se pořád bojí si ho koupit, zeptat se na něj v krámě. Zatímco nemají problém nakoupit alkohol a cigarety, uvedl Roman Kocián pro server Podnikatel.cz. Do odtabuizování se pustili s pomocí příběhů konkrétních lidí i atraktivním designem krabiček.

Podívejte se na to v galerii:

Dalším tabu, či minimálně záležitostí opředenou mnoha předsudky, je menstruace, s čímž se setkávají ti, kteří kolem ní soustředí svůj byznys. Venku například sestry Miki a Radha Agrawal, které stojí za značkou THINX, zaměřenou na menstruační spodní prádlo. Doma Miroslav Poláček spojený s výrobou menstruačních kalíšků Yuuki. Více se o jeho podnikání dozvíte v článku Našli se v neotřelém oboru. Menstruace je součást jejich podnikání.

Dvě maminky, Amanda Pilgaard a Liz Brezer, zase došly ke svému byznysu skrze potíže s nočním pomočováním dětí. Inspirovaly se podložkami na hot jógu (kdy se jóga praktikuje při teplotě až 42 °C, s vyšší vlhkostí vzduchu) a uvedly na trh značku PeapodMats, zaměřenou na voděodolné podložky do postele, tedy pomůcky pro potíže s inkontinencí.

Silným tabu je také smrt. A právě o podnikání, které je se smrtí přímo spojené, si více přečtěte v článku Navrhují designové hroby, urny a rakve. Jaký je o jejich produkty zájem?

2. tabu: Témata, o kterých se ve firmě nemluví

Když se konzultant a byznys bloger Gresham Harkless ptal na webu Rescue.ceoblognation.com podnikatelů z různých oborů, co je v jejich branži tabu, dostal různé odpovědi v závislosti na oblasti, v níž se pohybují. Například u řidičů kamionů je to téma psychického zdraví. Nejčastější odpovědí ale bylo, a to bez ohledu na obor, že tabu pro diskuse v práci je sexuální orientace, náboženství a politika. A jeden z respondentů za tabu označil i téma selhání a chyb.

Takových nevhodných témat ale může být mnohem víc. Třeba pomlouvání šéfů, kolegyň nebo kolegů, spolupracovníků, klientů nebo firmy jako takové. Pitvání vlastního sexuálního života či sexuálního života ostatních z firmy. Barvitě líčené osobní problémy s manželkou nebo manželem, případně jinými rodinnými příslušníky. Nebo třeba všechno to, co lze shrnout do kategorie „nepodložené drby“. Kromě těch relativně nevinných mohou být drby nebezpečné pro atmosféru ve firmě i pro samotnou firemní existenci. Jak na to jít s detoxem, píšeme v článku 10 užitečných tipů na jarní detox vašeho byznysu.

3. tabu: Peníze a platová transparentnost

Tabu překračujícím ze druhé skupiny do třetí je také propírání mezd a platů. Zveřejňovat mzdy a platy není v Česku zvykem – výplatní páska je pro ostatní, kromě svého majitele, tabu. Ve firmách se o mzdách spíš šušká v kuchyňce u kávovaru, než aby to bylo téma, o němž se otevřeně mluví. Není to rozhodně téma, při kterém se vždy bez problémů odkrývají karty a čísla. Když do firmy přijdou noví mladí zaměstnanci, bývá někdy spíš tušeným veřejným tajemstvím, že svými nástupními mzdami minimálně silně šlapou na paty o generaci starším zkušeným kolegyním a kolegům, kteří k obdobné odměně doputovali až po letech praxe. Když výše mzdy některého z kolegů v týmu přeci jen nedopatřením nebo porušením mlčenlivosti prosákne mezi ostatní, je zaděláno na problém.

Přitom je mzdová a platová transparentnost téma, které třeba Evropská komise spojuje s možností zatočit s nerovným odměňováním ve firmách, jež se dotýká mužů a negativně především žen. Transparentnost je podle analýzy Pay transparency in the EU z dubna loňského roku cestou k genderově neutrálnímu odměňování. V praxi však naráží například na to, že je finanční odměna za odvedenou práci stále vnímaná jako citlivé a důvěrné téma a celá problematika je velmi komplexní a sofistikovaná. I proto, že diskriminace v oblasti finanční odměny nebývá explicitní, ale je ve firmách založená na jemných mechanismech, do nichž může spadat třeba i genderová zaujatost. O rovném odměňování čtěte více také v textu Zajistěte ve firmě rovné odměňování mužů a žen. I tak si můžete udržet talenty.

Analýza zároveň zdůrazňuje potřebnost přesných dat o odměňování, včetně mzdových auditů, které mohou pomoci nerovnosti rozkrýt. A také užitečnost práva na informace o platech na jedné straně i povinného vykazování o průměrných mzdách mužů a žen na straně druhé. A dalších opatření, která by mohla vést ke snížení svévolnosti ve stanovení odměny.

Ozývají se však i hlasy, které před takovou transparentností varují. Todd Zenger, profesor z University of Utah’s Eccles School of Business, v Harvard Business Revue připomíná, že pokud se mzdy zveřejní, budou (mimo jiné dopady) ti, co berou méně, demotivovaní a mohou uvažovat o odchodu z firmy. Odhalení odměňování může, jak tvrdí, také ve firmě negativně ovlivnit produktivitu. Manažerské prostředky, které mají situaci řešit, jsou podle něj přitom často stejně škodlivé jako nemoc, kterou chtějí vyléčit.