Hlavní navigace

3 tipy, jak relaxovat a vypnout hlavu, i když je práce vaše největší neřest

Jana Bohutínská

I když svou práci milujete, zřejmě ji zároveň potřebujete občas na chvíli opustit. Dát si pauzu. Nebo nechat některé úkoly trochu uležet. A pustit práci z hlavy

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

S plnou hlavou práce a pracovních myšlenek ovšem není pokaždé snadné najednou urychleně vypnout a dopřát si volno. Známe však pár způsobů, jak si to ulehčit.

1. Odpočinek průběžně trénujte

V podnikání většinou nikdy není hotovo. Dopřát si dostatečný odpočinek, a to i v delším časovém úseku, není pro podnikatelky a podnikatele pokaždé zrovna jednoduchá výzva. O to spíše, že být i na dálku online nebo po telefonu v neustálém spojení s prací a lidmi v týmu, s klienty i obchodními partnery, je naopak velmi snadné. Svět ale bude šílet pořád, takže je dobré za ním někdy zavřít dveře a na chvíli si užít klid, doporučuje učitelka jógy Jana Návratová. Když s tím člověk jednou začne, jde to podle ní potom lépe a lépe. Zatímco odpočíváme, věci, na kterých pracujeme a od nichž si dáváme pauzu, se většinou i bez naší přítomnosti někam pohnou. Často je pak najdeme v lepším stavu, než v jakém byly před odjezdem. Je to i proto, že jsme odpočatí a v lepším stavu také my sami, dodává další zkušenost z praxe.

Chystáte se na dovolenou? Pak si přečtěte také článek Je pro vás dovolená to samé co obrovský stres? Čtěte 10 tipů, jak si volno užít

Dnešní člověk má podle ní zpravidla rozhozený biorytmus, neřídí svůj život a práci světlem a tmou nebo ročními obdobími a odpočinek i kratší či delší dovolenou většinou musí pojmout do svých četných úkolů jako jeden z nich. Dovolenou si dopřejeme třeba jen jednou nebo dvakrát za rok, ale svým způsobem se na ni musíme průběžně připravovat. Není totiž výjimečné, že se lidé v prvních dnech dovolené úplně složí a onemocní. Tělo totiž pochopí, že může konečně dát najevo, jak moc mu není dobře. Permanentní zápřah bez průběžné relaxace, bez „nácviku“ zklidnění, se pak nemusí vyplatit, upozorňuje.

Své klientky a klienty proto učí něco, co nazývá vědomé bytí. Tedy průběžně vnímat sama sebe, své tělo, vědomě se ho dotýkat vlastníma rukama. Učit se ho i v běžných pracovních dnech inteligentně používat. A nebýt stále chycení jenom ve svých myšlenkách a tak zvaně v hlavě.

2. Zkuste se odpojit a nebýt z toho ve stresu

Relaxace přitom může být stejně náročná, a paradoxně i stresující, výzva, jako naléhavý a komplikovaný projekt v práci. Odpojit se na pár dní od mobilního telefonu, e-mailů a internetu bývá pro mnohé zaměstnané lidi, kteří jsou zvyklí být stále dostupní a obratem neustále reagovat, složité, či dokonce na hraně překonání závislosti. Bez jejich přítomnosti se však většinou všechno nezhroutí, ubezpečuje kouč Štěpán Pastula, který koučuje své klientky a klienty i na cestách do blízkých či vzdálených destinací, včetně Himálaje. To jen naše ego a racionální mysl mají tendenci vytvářet si domněnku, že jsme nenahraditelní, objasňuje základní pravidlo.

Přečtěte si o tom více a také se něco přiučte od digitálních nomádů, a to v článku Řešíte, jak pracovat a cestovat zároveň? Inspirujte se digitálními nomády.

Kdo si bez svého mobilu s diářem a všemi e-maily neumí představit ani jeden jediný den, může se začít otužovat tím, že si vypne hlasité notifikace a následně omezí přijímání e-mailů, minimálně dočasně. Trénink potom může pokračovat třeba pauzou na oběd bez mobilu, ztlumením zvonění při odchodu z práce, pravidlem žádný internet a mobil během jednoho víkendu v měsíci a podobně, podle konkrétních možností a podmínek. Až se třeba podaří na dovolené se zcela odpojit.

Konzultantka Tchiki Davis doporučuje ve svém článku o digitálním detoxu v časopise Psychology Today také odstranit si z telefonu všechno nepodstatné a pokaždé, když člověk sáhne po telefonu, zeptat se sám sebe, proč to vlastně dělá. Je-li to proto, že někdo volá nebo přišla SMS, nebo si jen bezděčně pohrává s telefonem a kontroluje ho v rámci prokrastinace. Doporučuje zároveň přestat adorovat neustálou zaneprázdněnost jako něco, na co by měl být někdo pyšný a chlubit se tím. Sama je totiž také autorkou knihy Outsmart Your Smartphone, kde se zaměřuje na to, jak se zbavit „smartphone syndromu“, kdy lidé nedají bez telefon nebo tabletu ani ránu. Mají nutkání stále je kontrolovat, cítí se tak zaměstnaní a bez toho nejsou ve své kůži.

3. Naučte se skutečně relaxovat

Způsob odpočinku je individuální. Někdo si nejlépe odpočine a vyčistí si hlavu u sportu. Podle loňského průzkumu České spořitelny a výzkumné agentury Kantar CZ se Češky a Češi nejraději věnují cyklistice, plavání a běhu. Následuje posilování, hraní badmintonu, jízda na bruslích, tanec, hraní stolního tenisu a v zimě lyžování. Někdo jiný zase odpočívá při golfu, při cestování, v lázních anebo třeba v galerii nebo při vlastní umělecké tvorbě a mnoha jinými způsoby.

Podívejte se, jak tvůrčí relaxace vypadá v kreativních kavárnách:

Také schopnost odpočívat je něco, co je potřeba trochu umět, a komu to nejde spontánně, může si pomoci relaxačními technikami. Naučit se využívat alespoň jednu z nich nemusí být příliš složité, ani časově náročné a odpočinek to může velmi usnadnit.

Více tipů se dozvíte i v článku 5 jógových pozic, které prospějí vám a zprostředkovaně i vašemu byznysu.

EBF19

Jak připomíná na svém webu americký National Center for Complementary and Integrative Health, u řady relaxačních technik už je dnes účinek dokázaný i výzkumem a vědeckými studiemi. Ví se, že pomáhají například i při nespavosti nebo chronických bolestech hlavy i mnoha dalších potížích. A je jich široká škála, stačí si vybrat, co komu vyhovuje – autogenní trénink (který využívá sugesci), hluboké dýchání a jiná dechová cvičení, další jógové techniky, tai chi, řízená imaginace, autohypnóza a tak dále.

Samostatnou kapitolou pak je i přínosná meditační praxe. Ta mimo jiné pomáhá zkrotit rozlétané myšlenky, které člověk nemá pod kontrolou a zatěžují ho i v době, kterou si v nacpaném rozvrhu vyhradil na vzácný odpočinek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).