Hlavní navigace

3 tipy pro podnikatele, jak vyslovit svá přání pod stromeček

7. 12. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Proč zrovna teď aktualizovat svá přání a sny? A jak s nimi vlastně pracovat v podnikání? Říká se totiž, že co si člověk umí představit, dokáže také realizovat.

Přát si něco pod stromeček patří spíš k dětskému světu než k tomu dospělému. Ale je to škoda. Vždyť přání a sny také v podnikání slouží jako silné motivátory.

A to dokonce motivátory, které je možné rozpracovat do pomyslného příběhu. A tím udělat první krok k tomu, aby se v budoucnu přání a sny opravdu uskutečnily. Zde je inspirace od odborníků a podnikatelů, jak na to.

Tip 1.: Setkejte se sami se sebou nad budoucností

V období, kdy je venku méně světla a kdy se láme rok do toho dalšího (ať už s předstihem o zimním slunovratu nebo s posledním prosincovým dnem), se hlásí o slovo nutkání alespoň trochu rekapitulovat. Vybrat, co je ještě aktuální, a rozloučit se s tím, co už nedává žádný smysl. A naopak promyslet, do čeho se pustit dál. Vždyť ustoupit od něčeho znamená změnit směr, a nikoliv vzdát se, jak je přesvědčený kanadský psycholog a psychoterapeut Pierre Haineault (Jak využít životních změn. Klíč k zachování vnitřní rovnováhy v proměnách života, Portál 2000). Nabízí se možnost setkat se sami se sebou a položit si otázky po svých přáních a snech týkajících se byznysu. A hledat také cesty, jak je následně uskutečňovat.

Čtěte také: Botas, Igráček a Favorit. 3 retro značky, které můžou být hitem letošních Vánoc

I když ne zrovna každý podnikatel nebo každá podnikatelka konec roku a začátek dalšího nějak zvlášť prožívají nebo ho vidí spíš jen prakticky jako konec účetního období a čas s pár státními svátky, kdy je možné si přeci jen trochu oddechnout, přesto nemusí být od věci si svá přání a sny aktualizovat – tedy promyslet a zapsat. Vždyť člověk je jediný tvor, který přemýšlí o budoucnosti, jak tvrdí psycholog Daniel Gilbert (Škobrtnout o štěstí, Dokořán 2007). A přemýšlet o budoucnosti je zásadní lidská výsada.

Tip 2.: Ošalte svůj mozek a pusťte se do toho

Pro práci s vlastními sny a přáními, které je možné rozpracovat do zatím sice imaginárního, ale možného vlastního budoucího příběhu a scénáře, svědčí i některé okolnosti, které plynou ze zákonitostí toho, jak funguje lidský mozek. Tu zásadní popisuje neuropatolog František Koukolík (Lidský mozek. Funkční systémy, norma a poruchy, Galén 2015).

Z výzkumů mozku totiž podle něj vyplývá, že se v něm dějí obdobné věci, pokud se některá situace skutečně reálně odehrává nebo pokud ji člověk vnímá jen jako vyprávění. Aktivita mozku posluchačů v průběhu čtení příběhu nasvědčuje možnosti, že jejich mozek simuluje akce, jimž naslouchají. Je totiž stejná jako v případě, že tyto akce posluchači dělají sami, tvrdí na základě výzkumů aktivity mozku posluchačů příběhu o sedmiletém chlapci a jeho denních činnostech.

Čtěte také: Řešíte ve firmě problémy nebo chcete novou vizi? Zasedněte do poradního kruhu

Na což navazuje i to, co doporučuje Christiane Stenger, přebornice v paměťovém sportu, řečnice a koučka (Nenechte svůj mozek zahálet. Začněte jej využívat na maximum, Grada Publishing 2015): To, co si přejeme, musíme několikrát vyslovit nahlas nebo napsat a náš mozek se často sám pustí do práce, protože neustále usiluje o to, aby naše slova byla v souladu s našimi činy.

Proto je užitečné vyslovit svá přání i pro toho, komu už není pět a půl, a dokonce ani dvanáct let. Snad i proto, aby nezapomněl, že také fantazie a hravost jsou součástí tvořivosti, jež často stojí na prahu zcela zásadních vědeckých objevů nebo inovací v podnikání, které mohou proměnit nejen firmu, ale celé obory. Navíc, jak dodává koučka Magdalena Vokáčová (Zakázaná učebnice koučování aneb Zápisky účastníků výcviku, Inner Winner 2013), pokud nevíš, co chceš, máš zaručeno, že dostaneš něco úplně jiného.

Tip 3.: V praxi miřte vysoko a za nejlepším

Co a jak si ale vlastně přát? Guru moderního managementu Peter F. Drucker nekompromisně radí (Efektivní vedoucí, Management Press 2015): Miřte vysoko, miřte za něčím, co vám zajistí náskok, než za tím, co je „bezpečné“ a snadno proveditelné. Současnou realitu se vyplatí chvíli odložit na pomyslné parkoviště a nesvazovat si jí myšlenky ani ruce.

Kdyby se velcí vizionáři příliš zabývali dobovou realitou, nedošli by ve svých vizích tak daleko. Příkladem za všechny je Steve Jobs a jeho Apple, který vytvořil absolutně nový svět komunikace. Stejně tak tvoří novou realitu autonomní auta, umělá inteligence nebo třeba obyčejná věc s dnes již rutinním použitím – kufr na kolečkách. Když se tedy učitelé smějí ulítlým nápadům svých studentů a tvrdí jim (myslí si totiž, že to moc dobře vědí za ně), že nejsou reálné, nedělají svou práci dobře.

Čtěte také: Zákazníci na něj naléhají, aby zvýšil ceny. Jaký živnostník má takové štěstí?

skoleni_15_4

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO online vyhledávače letenek Kiwi.com, který patří k nejrychleji rostoucím firmám v Česku i v Evropě, pro Podnikatel.cz uvádí: Od začátku mě pohání myšlenka, že chci vybudovat největší online cestovní platformu na světě a třeba se stát partnerem některého z internetových ikon, jako je Amazon, Google či Facebook. Z praxe toho vím poměrně dost, inspiruju se v zahraničí, sleduju novinky a aktuální trendy a snažím se Kiwi.com i nadále posouvat co nejdál, co to jde. Těžko by se jeho firma dostala tak daleko, kde je, kdyby její zakladatel hned od začátku nemířil tak vysoko.

Slovy psychologa a kognitivního vědce Edwarda de Bono (Simplicity. Síla jednoduchosti, Triton 2009) by bylo možné dodat, že dobré je zkrátka nepřítelem nejlepšího. To podle něj znamená, že když je nám něco „dost dobré“ nebo si myslíme, že je to „adekvátní“, jen málokdy se snažíme vymyslet ještě něco lepšího. Přičemž o to nejlepší možné, což ale každý individuálně vnímá pro sebe úplně jinak, přeci v konečném důsledku skutečně jde.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).