Hlavní navigace

4 důvody, proč zapomenout na nákup fanoušků na Instagramu

4. 7. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Máte pocit, že vám šíleně pomalu rostou fanoušci, nebo byste chtěli spolupracovat se značkami, ale chybí vám tisíce fanoušků? Rozhodně si je nekupujte.

Internet a především Instagram se hemží nabídkami pro nákup fanoušků nebo službami pro nárůst cílených fanoušků a zvýšení počtu interakcí. Ačkoliv to zní velmi lákavě, pojďme se podívat na to, co se může stát. Případně ještě můžete narazit na “dokonale vystajlované” profily, které vám slibují, že vám pomohou v krátkém čase navýšit počet fanoušků na fantastická čísla.

Vysoká čísla fanoušků nic neznamenají

Spousta začátečníků nebo těch, kteří vůbec nepochopili podstatu Instagramu, má mylnou představu, že ohromná čísla fanoušků na Instagramu automaticky znamenají vysoké prodeje nebo povýšení na roli influencera, o kterého se budou firmy přetahovat.

Pravdou však je, že počet fanoušků na Instagramu z dnešního pohledu vůbec nic neznamená, pokud vaše příspěvky (fotky, videa, boomerang) nezískají engagement. Až díky němu se doopravdy pozná, jestli máte reálné fanoušky, kteří s vámi komunikují na denní bázi, dáváte jim přidanou hodnotu a mluví o vás.

I když to na první pohled může vypadat, že máte velkou fanouškovskou základnu v řádech tisíců až desetitisíců, po rozkliknutí několika příspěvků se dá jednoduše odhalit, jak to s těmi čísly doopravdy je. Pokud na fotkách vidíte pouze lajky a žádné komentáře, měli byste zbystřit. Už i lajky na fotkách se dají dnes koupit za směšně nízké částky.

Sečteno podtrženo, že má někdo tisíce fanoušků a stovky lajků na fotkách, ještě neznamená, že jsou to skutečné interakce a lidé jsou se značkou propojeni, protože skutečně chtějí.

Díky komentářům u fotek (a ne ty od spambottů jako např: “Amazing, It’s cool, nice, awesome, COOL, i love it!” apod. nebo v češtině Boží fotka, Super fotka, Krásná fotka…atd.) můžete zjistit, jestli se lidé o obsah dotyčného vážně zajímají, případně jaký s ním mají vztah.

Čtěte také: 5 věcí, bez kterých si s firemním Instagramem ani neškrtnete

1) Jeden velký spam

Když už se tedy rozhodnete pro nákup fanoušků na Instagramu, je zde velká pravděpodobnost, že velké procento z nich budou ve skutečnosti “falešné profily”. Nejsou to skuteční lidé, ale spamové účty, které se tváří poměrně důvěryhodně. Mají mnohdy reálnou profilovou fotku, ale nemají vyplněný popisek profilu a počet jejich zveřejněných fotografií v poměru s počtem fanoušků také nedává smysl. Můžete u nich vidět i několik na oko “reálných” fotografií, ale po jejich rozkliknutí je vám hned jasné, že jsou to fotky stažené z internetu. Tyto falešné profily jsou provozovány roboty, kteří mají jediný úkol – na oko se tvářit jako reálný člověk.

Díky tomu se váš profil stane cílem pro nové a nové spammery a co je ještě horší – ohrožujete tím své reálné fanoušky, které tito spambotti budou postupně obtěžovat. Díky tomu se vám reální fanoušci začnou postupně odebírat, protože je to začne obtěžovat.

2) Engagement půjde do kytek

Engagement je to kouzelné slovo, na které slyší všichni Instagramem posedlí. A všichni ho chtějí mít co největší. A jestli si myslíte, že nákupem fanoušků se zvýší vaše dosahy, tak se sakra mýlíte. Právě naopak, dosahy vám půjdou dolů tak rychle, že toho v konečném důsledku ještě budete litovat. V dlouhodobém horizontu se dostanete do stavu, kdy budete mít sice velké množství fanoušků, ale stále nižší a nižší engagement. A lidé si toho všimnou velice rychle.

Jakmile uvidíte profily, které mají desítky nebo stovky tisíc fanoušků a stovky lajků na fotkách, ale žádné komentáře, je to jasný signál, že zde není něco v pořádku.

3) Algoritmům neuniknete

V srpnu 2016 Instagram zavedl poměrně přísné algoritmy podobné těm na Facebooku – obsah na hlavní stránce se nezobrazuje chronologicky, ale na základě algoritmů. A ty mimo jiné zahrnují míru engagementu. A jsme zase u toho. Pokud si nakoupíte lajky nebo fanoušky, kteří však s vaší značkou nedělají žádné interakce, tak to Instagram vyhodnotí jako “nezajímavý” obsah a spadnete v zobrazení někam dolů, kde se k vám horko těžko někdo doroluje. A co je na tom nejhorší? Že ani ti reální fanoušci díky tomu tento obsah neuvidí, protože si to předem pohřbíte.

4) Nejhůř se zbavuje falešných účtů

Je ohromně jednoduché nakoupit si 1000 nebo 50 000 “fanoušků”. Nejhorší je však se takových profilů zbavit. A věřte mi, že nebudete chtít plýtvat vašim časem na odstranění takových účtů. Pěkně jeden po druhém. I přesto, že už dnes existují pofidérní aplikace, které to údajně umí, dostanete se do stavu, kdy překročíte Instagramem stanovené denní limity a ten vás nejprve na 24 hodin zablokuje a poté vaši nadměrnou aktivitu vyhodnotí (a pěkně tiše za vašimi zády) jako spam a pěkně vám to napálí. V tom lepším případě dostanete na svůj profil “shadowban”, v tom horším vám Instagram profil smaže. Bez možnosti obnovení.

Čtěte také: Dostaňte z lidí na Instagramu kontakt na e-mailing. Jak je k tomu motivovat?

skoleni_15_4

Proč si lidé kupují fanoušky?

Zcela upřímně tomu moc nerozumím. Možná si tím chtějí nahonit ego, možná se chtějí stát influencery a kasírovat od firem peníze. Tak nebo tak je to hloupé a ničemu to nepomůže. Falešný profil vám nepřijde nakoupit na e-shop, neobjedná si vaši službu, nedá vám skutečnou referenci.

Tento byznys s čísly tady je a bohužel i nadále bude. Nenechte se nalákat vidinou rychlého růstu vaší fanouškovské základny. Využívejte Instagram pro svůj byznys přirozenou cestou a lákejte k sobě ty lidi, kteří skutečně stojí o to, kdo jste a co děláte. Jedině tak si v dlouhodobém horizontu vybudujete silnou pozici na Instagramu a dokážete díky tomu proměnit fanoušky v platící zákazníky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).