Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

5 hříchů, kvůli kterým shoří váš web v internetovém pekle

Tomáš Krause

Je překvapivé, kolik lidí utratí za web tisíce, ale už si nenajdou čas na to, aby ho nechali zkontrolovat někým, kdo webu rozumí.

Na webu místo toho nechávají evidentní chyby, které jeho výkon sráží nemilosrdně dolů. Shrnul jsem nejčastější přešlapy.

Dva největší omyly:

  • rozumím svému oboru podnikání, není pro mě problém vymyslet i web.
  • webu nerozumím, ale věřím bezmezně tomu, kdo mi ho dělá.

První tvrzení je nesmyslné hned na první pohled – to, že jste dobrý zedník, zubař nebo architekt z vás nedělá odborníka na web. S druhým tvrzením je to složitější. Existuje mnoho profesionálů, kteří odvádějí špičkovou práci a nelze jim vytknout vůbec nic. Existuje ale i spousty menších webdeveloperů a jednotlivců, kteří z principu věci nejsou schopni rozumět všemu a jejich práce nemusí být 100%.

Je to podobné, jako když si stavíte dům – dělat to bez stavebního dozoru si troufne málokdo. U webu je však procento dobrodruhů bez “stavebního dozoru” daleko vyšší.

Pojďme se podívat na pět nejčastějších problémů, na které běžně narážím.

1. Divná adresa webu

Adresa webu je to, co firmu prezentuje v online i offline světě. Asi nemusím zdůrazňovat, že firemní doména na webu zdarma v podobě firma.webzdarma.cz je špatně. Takový web nemáte pod kontrolou a navíc působíte jako chudák, který nemá 200 Kč ročně na vlastní doménu.

I s vlastní doménou se ale dá vyrobit spousty problémů. Nejčastějšími je to, že si majitel firmy chce hrát na světového a prezentuje se na doméně .com nebo .eu, a to i v případě, že ekvivalent .cz je volný. Pokud je volná doména .cz a vy nejste zaměření na zahraniční trhy, používejte .cz. Pokud není .cz volná a nejste schopni vymyslet nic, co by na .cz volné bylo, sáhněte po .com nebo .eu (v tomto pořadí).

Vyhněte se “cool” doménám typu .pub, .cafe, .bike a podobně. Registrátoři domén vám budou namlouvat, že je to super a cool. Je, ale jen pro ně, protože z vás mají peníze. Vám taková doména nadělá akorát starosti – uživatelé ji nepochopí, budou vám za ni dopisovat .cz a vy budete všude složitě vysvětlovat, že váš web je opravdu na adrese www.skvele.cafe.

Dva příklady z praxe

V rádiu teď běží kampaň na web enterprise-europe-network.cz a vypadá to nějak takhle: Jděte na entrprajs pomlčka jurop pomlčka netvork cézet. Schválně, dokážete si tu doménu zapamatovat a pak ji bez chyby zapsat do prohlížeče? Asi nepřekvapí, že jde o nějaký projekt EU.

Nebuďte vtipní za každou cenu. Na dálnici jsem nedávno na autě zahlédl web kamenictvi100klasa.cz a ano, hádáte správně, kamenictvistoklasa.cz je v době psaní článku volná. Majiteli firmy to pravděpodobně přišlo vtipné. Já se zase bavím při představě, jak to diktuje do telefonu.

2. Velká datová náročnost = pomalý web

Dnes je trend mít všude velké fotky. Proč ne, přeci jen je už doba dial-upového připojení pryč, ale všeho s mírou. Nesmíte zapomínat na to, že okolo 30 % návštěvníků chodí na váš web s mobilním zařízením, a pokud zrovna neleží doma na gauči napojeni na svou wifi, nebudou mít z vašich 2 MB obrázků radost.

Důvod první: Jsme v Česku a jak všichni víme, Česko je specifický trh a data tu vlastně nikdo nechce. Takže naši operátoři nám vychází vstříc a vybavují nás datovými balíčky, které naše děti vyčerpají sledováním pohádek na Youtube za jednu cestu na výlet. Pokud je váš web slušně řečeno datově nenapapaný, návštěvník vám jistě za spotřebování nemalé části jeho FUP nepoděkuje.

Důvod druhý: LTE opravdu není všude. Stačí se dostat někam, kam nedosáhne. Třeba do pražského metra. A to pak zažijete internetový středověk. Návštěvník vašeho webu pak několik minut střídavě zírá na písmenko E signalizující připojení přes Edge a prázdný prohlížeč, který se usilovně snaží stáhnout aspoň něco, co by mu ukázal.

Tip: Použijte nástroj Page Weight Tool, který vám ukáže, kde by vašemu webu prospěla odtučňovací kůra.

3. Chybějící podpora mobilních zařízení

Jak už bylo řečeno výše, okolo 30 % návštěv na běžných webech bude z mobilních zařízení. Pokud s tím váš web nepočítá a zobrazuje na nich plnohodnotnou verzi pro počítač, návštěvník vám opět nepoděkuje. Takový web nejde totiž na mobilu rozumně ovládat, a to nemluvím o tom, kdyby na něm chtěl návštěvník třeba i nakoupit.

Pokud máte web 10 let, je celkem logické, že připravený pro mobily nebude. Investice do něj se vám pravděpodobně už dávno splatila, takže popřemýšlejte o redesignu nebo raději o kompletním předělání. Pokud tedy nepodnikáte v oboru, kde se lidé s mobily nevyskytují a na web s nimi nechodí. Kolik lidí s mobily na webu máte, zjistíte jednoduše v Google Analytics.

TIP: Jak váš web vypadá v mobilu, zjistíte jednoduše tak, že se na něj podíváte v mobilu. Pokud chcete ale sofistikovanější pohled, použijte tento tzv. bookmarklet, který vám zprostředkuje rozlišení různých mobilů a tabletů ve vašem počítači. Není to dokonalé, je to jen simulace menšího rozlišení obrazovky, ale je to zadarmo a pro základní přehled bohatě dostačující.

4. Chybějící https

Zabezpečený protokol https, pro laiky “zámeček” v adresním řádku prohlížeče, je dnes už standard. Tady jsou důvody, proč byste měli mít “zámeček” na webu i vy (podrobněji v článku Proč a jak přejít na https):

  1. Působí to důvěryhodně, odborník ví, že komunikace mezi ním a webem je šifrovaná, a tudíž neodposlechnutelná a nezaměnitelná.
  2. Nejnovější verze prohlížečů už návštěvníky varují, když něco odesílají na webu bez https. A je více než jasné, že to prozatím jemné varování bude čím dál důraznější. A vy přeci nechcete své zákazníky strašit tím, že vstupují na nebezpečný web.
  3. Je to rychlejší. Opravdu, zkuste si tento jednoduchý test.
  4. Pro běžný web stačí certifikát zdarma.

Jak na to? Ptejte se toho, kdo vašemu webu poskytuje webhosting. Většina velkých webhosterů už nabízí https “na klik” a většinou zdarma nebo za miniaturní poplatek. Pokud to váš webhoster neumí a nechce vám pomoci, zvažte odchod k jinému.

5. Házení klacků pod nohy robotům vyhledávačů

Nefunkční web bez/s www

www.podnikatel.cz a podnikatel.cz mohou být ve skutečnosti dva úplně rozdílné weby. V praxi se to tak samozřejmě obvykle nedělá, ale je dobré si to uvědomit. Zároveň začíná být ono www na začátku trochu přežité a zbytečné. Všimněte si, kolik firem ho už v propagačních materiálech neuvádí.

Pak je ale bezpodmínečně nutné, aby vám fungovaly obě varianty. Nesmí se stát, že napíšu do prohlížeče podnikatel.cz a dostanu hlášení o tom, že web neexistuje. Bohužel se to běžně děje.

Jak je to správně? Vyberte si preferovanou variantu, kterou všude propagujete. Pokud je to ta s www, tak tu bez www přesměrujte na variantu s www. Takhle to má i Podnikatel. Když napíšete jen podnikatel.cz, adresa se sama změní na www.podnikatel.cz. Pokud preferujete variantu bez www, udělejte to naopak. Například jako to mám já, když napíšete www.tomaskrause.cz.

Nikdy nedopusťte, aby fungovaly obě varianty souběžně se stejným obsahem. Tím si zaděláte na malér u vyhledávačů.

Chybějící sitemap.xml

Pokud chcete být na internetu vidět, potřebujete, aby o vás věděly vyhledávače. V našem prostředí vás musí zajímat minimálně Google a Seznam. Soubor sitemap.xml jejich robotům hodně pomáhá v tom, aby váš web dobře pochopili a tzv. zaindexovali. Pokud tento soubor na webu nemáte, děláte robotům jejich práci zbytečně složitější, a to se může odrazit v tom, s jakou chutí budou váš web procházet.

Soubor roboti očekávají na adrese vasedomena.cz/sitemap.xml. Většina CMS generuje soubor sitemap.xml automaticky nebo s pomocí nějakého pluginu (WordPress). Pokud vám soubor chybí, ptejte se svého dodavatele, proč tomu tak je a chtějte nápravu.

Chybějící robots.txt

Roboti vyhledávačů očekávají na adrese vasedomena.cz/robots.txt textový soubor, kde jim řeknete, zda na váš web smí a případně i kam nesmí. Můžete tak například zakázat vstup konkrétnímu robotovi anebo konkrétní místa na vašem webu, kam roboti nesmí.

Paradoxem ovšem je, že roboty nijak nepřinutíte, aby se tím řídili. Slušní roboti dodržující standardy se tím řídit budou, ale ti ostatní třeba ne. Nelze proto spoléhat, že zákazem nějaké části webu ji opravdu nikdo nenajde.

Proč se tedy s robots.txt vůbec obtěžovat? Odborníci na SEO obvykle říkají, že soubor prostě na webu být musí, i kdyby byl prázdný. Myslím, že tím se dá diskuse o užitečnosti souboru robots.txt uzavřít, protože někdy je prostě jednodušší držet se rad odborníků a nepátrat po detailech. Pokud vás detaily zajímají, tak není nic snazšího, než nastartovat Google a studovat a studovat.

Chybějící monitoring návštěvnosti

A jako bonus tu máme chybu, která se také čas od času objeví. Firma si udělá a spustí krásný web a tím to skončí. Vůbec netuší, kdo na web chodí, jestli tam vůbec někdo chodí, co tam dělá atd. Je to něco podobného jako provozovat firmu a vůbec nesledovat účetnictví.

Systémů pro monitoring návštěvnosti je více, ale v podstatě standardem je dnes Google Analytics. Buďte si jisti, že jakékoliv změny na webu či marketingové akce bez možnosti změření výsledků jsou jenom vyhazování peněz oknem.

Navíc kdykoliv se obrátíte o radu na nějakého webového specialistu, bude po vás chtít přístup do Google Analytics, aby zjistil, co se na webu děje a co na tom změní jeho zásah.

Tip: Máte web a vůbec netušíte, zda vám na něj někdo dal Google Analytics? Použijte nástroj GA Checker.