Hlavní navigace

5 nástrojů v PPC systémech, které vám pomůžou i mimo PPC

3. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
AdWords od Googlu a Sklik od Seznamu v sobě obsahují řadu velmi užitečných nástrojů, a to nejen pro PPC kampaně. Víme, jak z nich vytěžit maximum.

Dva nejpoužívanější PPC systémy, AdWords od Googlu a Sklik od Seznamu, v sobě obsahují řadu velmi užitečných nástrojů, které usnadňují správu kampaní, případně pomáhají při jejich optimalizaci. Tyto nástroje (nebo jejich části) jsou však využitelné i pro jiné obory než je PPC. Zkušení správci PPC nebo optimalizátoři webů je pravděpodobně znají, pro někoho ale mohou být velmi užitečné. Ukažme si několik rad, jak z těchto nástrojů vytěžit maximum.

Čtěte také: V listopadu už musí běžet PPC kampaně na Vánoce v e-shopech. Jak na to?

1. Náhled reklamy a diagnostika

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Nástroje z PPC systémů vám usnadní život.

Náhled reklamy a diagnostika v AdWords slouží primárně pro ověření zobrazování reklam publikovaných z AdWords ve vyhledávači Google. Nástroj má další široké využití pro řadu oborů. Společně s placenou inzercí se totiž ukazují také přirozené výsledky vyhledávání v Google. To by nebylo nic zvláštního, takto funguje vyhledávač samotný. V nástroji Náhled reklamy a diagnostika máme však možnost naordinovat Googlu řadu jeho vlastností, které přirozenou cestou ovlivníme jen těžko. Ukažme si to na konkrétním příkladu.

Majitel soukromé taxislužby z Prahy má vlastní webové stránky. Mimo to se věnuje i jejich optimalizaci (SEO). Velkou část jeho klientely však tvoří cizinci (například Berlíňané), kteří si jeho taxislužbu našli na internetu předem. Náš pražský taxikář si chce tedy ověřit, jak si jeho stránky vedou v zahraničí v přirozených výsledcích vyhledávání. Z pozice ČR by to však bylo velice obtížné. Bude sice pravděpodobně hledat na doméně google.de, to mu ale nezaručuje autentičnost výsledků vyhledávání. Vše bude ovlivněno jeho polohou, IP adresou, jazykem prohlížeče a dalšími aspekty. V nástroji Náhled reklamy a diagnostika si vše jednoduše předvolí, jak ukazuje obrázek č. 1.

Pražský taxikář tedy navolil, že se má jednat o doménu .de, jazykem uživatele bude němčina, fyzicky je přítomen v německém Berlíně a používá stolní počítač. Výsledky vyhledávání pak přibližuje obrázek č. 2.

Nástroj je možné obdobně použít i na regionální úrovni v rámci České republiky a měst.

2. Plánovač klíčových slov AdWords a Návrh klíčových slov Sklik

Většina SEO a PPC specialistů tyto nástroje nejspíš zná. Na školeních se však stále setkávám s početnou skupinou, například podnikatelů, kteří tento nástroj vůbec neznají. Nástroje pro návrh klíčových slov jsou však významným pomocníkem při tvorbě „klíčovky“. Tedy seznamu klíčových slov, která jsou podstatná pro naše podnikání. Využití tak najdeme nejen při optimalizaci pro vyhledávače, ale i při tvorbě webu. Ověříme správné názvosloví kategorií nebo produktů. Můžeme také uzpůsobit sortiment dle nejhledanějších produktů nebo přepsat meta tagy na webových stránkách.

Čtěte také: Přiveďte na svůj web více zákazníků. Tady je návod, jak volit klíčová slova

Nástroje fungují poměrně jednoduše. Do vyhledávacího pole zadáme klíčové slovo nebo sousloví, které považujeme za důležité v našem podnikání. Například dovolená Rakousko a systém „vymyslí“ řadu dalších příbuzných slov nebo sousloví a přidá k nim statistiky hledanosti (za měsíc, vzaté k průměru za rok). Náhled je na obrázku č. 3.

Z obrázku lze na první pohled vyčíst, že dovolená v Rakousku je o mnoho hledanější, než dovolená Rakousko. Další výhodou obou nástrojů (jak toho v AdWords, tak i v Skliku) je, že si návrhy příbuzných slov můžeme stáhnout v csv formátu a pracovat s nimi v Excelu.

3. Hledanost v průběhu roku

Dva výše zmíněné nástroje (Plánovač klíčových slov a Návrh klíčových slov) mají ještě další využití, díky rozšiřujícím funkcionalitám. První z nich je náhled hledanosti v průběhu roku po měsících. To může být velice užitečné nejen pro plánování kampaní v PPC systémech. Obchodníci si tak jednoduše mohou ověřit, kdy začíná jejich sezona, a kdy naopak končí. Případně, zda jsou v hledanosti jejich sortimentu/služeb nějaké krátkodobé výkyvy. Tuto statistiku umí poskytnout oba nástroje. Ten od Googlu přímo po dokončení hledání, Sklikový po najetí na graf se statistikou.

4. Hledanost v rámci krajů nebo měst

Již zmiňovaný Plánovač klíčových slov od AdWords sice neumí „tak dobře“ česky a navrhne zpravidla menší počet slov, ale zato má několik funkcí navíc. Jednou z nich je přiřazení hledanosti krajům. Opět si pro názornost uveďme konkrétní příklad, jak lze tuto možnost využít. Prodejce kol z Prahy chce expandovat i do jiných míst České republiky (je jedno zda pouze reklamou nebo pobočkou) a chce si ověřit, kde je o elektrokola největší zájem. Využije opět Plánovač klíčových slov. Ukázka je na obrázku č. 5.

Obdobně může situace vypadat i pro jeden konkrétní kraj na úrovni měst, což ukazuje obrázek č. 6.

5. Ověření hledanosti velkého počtu klíčových slov

Další možností, jak využít Plánovač klíčových slov v AdWords, je zjištění statistik hledanosti pro velký počet klíčových slov. Někdy se může stát, že se vám bude hodit zjistit hledanost třeba i u tisíců frází. Taková situace nastává například tehdy, když máte velký počet databází. V Plánovači klíčových slov takto jednoduše ověříme jejich hledanost a to i u tisíce položek najednou. Data můžete do nástroje nahrát také ve formátu csv přímo v tabulce.

A jeden nástroj jako Bonus – AdBuilder

Poslední z nástrojů sice nemá příliš přesah mimo PPC, ale je to velmi šikovný nástroj, o který bych se rád podělil. Mnoho menších inzerentů si často myslí, že grafická reklama pomocí PPC je pro ně příliš drahá. Třeba jen z toho pohledu, že musí výrobu bannerů zadat grafikovi, který si naúčtuje tučnou částku. V té chvíli přijde na řadu velmi jednoduchý, ale efektivní nástroj od AdWords AdBuilder. Ten dokáže „naskenovat“ kteroukoli stránku vašeho webu a automaticky z ní vytvořit animovaný banner. Systém není úplně dokonalý a vyžaduje součinnost uživatele, jako například úprava textů, rozložení tlačítek a přidání loga firmy. Vše je velmi intuitivní a hlavně jednoduché. Důležitým omezením je však přítomnost relevantních obrázků na stránce.

skoleni_15_4

Co říci závěrem? Snad jen to, že všechny nástroje jsou zdarma a fungují po přihlášení do systémů (a nemusíte inzerovat). 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

PPC Specialist v agentuře Dobrý web

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).