Hlavní navigace

5 tipů, jak dostat z práce na dálku maximum. A pak jít i přes oceán na pivo

20. 8. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Práce na dálku se v mnoha firmách zřejmě stane trvalým řešením. Jak pracovat i přes půl světa a udržet si soudržný, motivovaný, angažovaný a produktivní tým?

Své o tom ví ostřílení matadoři, které k takovému systému práce rozhodně „neodsoudila“ až koronavirová pandemie. Martin Tuma, CEO v Dantoa marketing, která se věnuje PPC kampaním, vede svůj tým z větší části na dálku už sedm let. Jako public relations agenturu, v níž je práce na dálku z několika zemí světa běžným územ, řídí Denisa Juna také společnost Pyxis Media. Pro Podnikatel.cz rekapitulují, jaké jsou podle nich plusy a minusy práce na dálku z hlediska menší firmy a týmu. Sdílí však i svá doporučení, na co se při práci na dálku zaměřit, má-li se stát i v malé firmě nikoliv vynucenou nouzovkou, ale dlouhodobě funkčním řešením.

Plusy práce na dálku z hlediska firmy

Za hlavní a největší výhodu považuje Martin volnost, kterou práce na dálku přináší. Každý si může organizovat den tak, jak sám potřebuje. Samozřejmě jsou dány některé činnosti, které je potřeba řešit v konkrétní čas, ale 90 % času během dne je variabilní, upřesňuje, jak to u nich funguje. Jako další nespornou výhodu vidí úsporu času, který by jinak padl na cestování. To může dělat i pár hodin denně, pokud nebydlíte opravdu blízko kanceláře. V součtu za měsíc už je to pak hodně volného času, vypočítává. Výhodou je podle něj také to, že někteří lidé si mohou v kanceláři připadat pod větším tlakem a stresovat se pod vlivem okolí, což takto odpadá. Člověk totiž při práci zůstává ve svém komfortním prostředí, připomíná.

Jsme vlastně  udržitelná agentura – nejezdíme každý den autem do práce, uvádí Denisa na prvním místě plusových argumentů. U ní ve firmě odbavují přes internet většinu práce jak pro klienty, tak v rámci agentury. Pro kvalitní práci podle ní nepotřebují každodenní několikahodinové porady, ani velké kanceláře. Z našich zkušeností vyplývá, že klienti upřednostňují výsledky, bez ohledu na prostory, ze kterých jsme jich dosáhli. A jsme sehraný tým, i když část pracuje z bytu, část ze zahrady, někdo z pláže a jiný z kavárny, dodává ze své praxe. Více si přečtěte také v článku Home office je stále běžnější. Na co se musí zaměstnavatelé připravit?

Minusy práce na dálku pohledem firmy

Jako největší nevýhodu naopak Martin zmiňuje absenci viditelných projevů člověka ve chvíli, kdy má komunikace na dálku písemnou podobu. Pro jednoho může vyznít reakce někoho zle, i když to tak vůbec není myšleno. S tímto problémem se toho moc udělat nedá, přiznává. Dodržování disciplíny a plnění úkolů naopak vidí především jako potíž nováčků v práci na dálku, kteří zatím byli zvyklí docházet v určitý daný čas do kanceláře a pak vypadnout domů. To je naštěstí věc, která se dá postupně odbourat. Pracovní procesy je možné nastavit i na dálku tak, že problém s disciplínou zmizí a vždy každý udělá to, co má, ubezpečuje podnikatelky a podnikatele, pro něž je právě výkonnost jejich lidí při práci na dálku strašákem.

Pro Denisu je minusem absence fyzického kontaktu. I když je u nich možné všechnu práci odbavit online, fyzickému kontaktu se podle ní nikdy nic nevyrovná. Řeší to osobními setkáními v Praze, jak to čas dovolí, sama za nimi jezdí ze své základny ve Švýcarsku. V září odjíždím ze Švýcarska na dva až tři týdny pracovně do ČR a plánujeme s týmem určitě víc než jedno setkání, uvádí. Čtěte také více o tom, jak si poradit, když se firma po období home office vrátila do kanclu, a to v článku Na home office byla pohoda. Jak ji přenést na pracoviště?

A co tedy konkrétně udělat, aby se práce na dálku ujala a fungovala v každodenní praxi? Tady je 5 osvědčených tipů, které práci na dálku dlouhodobě udrží v běhu:

1. Nastavte si jasné procesy a disciplínu

Aby práce na dálku dobře fungovala, je podle Denisy potřeba nastavit procesy a disciplínu, zároveň mít trpělivost. Z praktických opatření doporučuje v první řadě pravidelné ranní meetingy, na kterých každý z týmu shrne, co dělal včera, na čem plánuje pracovat v daný den a jestli ho v tom něco blokuje. Delší meetingy, zaměřené na nějaké řešení, je pak dobré nastavit během dne už pouze s konkrétními členy týmu, radí.

 

2. Komunikujte a budujte vztahy v týmu

Martin po své zatím sedmileté praxi s vedením vzdáleného týmu také tvrdí: Nejdůležitější je komunikace a budování vztahů uvnitř týmu. A nemyslí přitom jen na práci, ale i na čistě mezilidskou rovinu. Je potřeba rozvíjet i zábavnou stránku života a na všech komunikačních kanálech neřešit pouze práci, ale občas napsat i nějaké ty vtípky, upřesňuje svou zkušenost.

tip-do-článku-aktuálně-pro-účetní

3. Vše řešte hned, nenechávejte potíže vyhnít

Důležité je podle něj stále bedlivě sledovat dění v týmu a snažit se číst i mezi řádky nálady a pocity lidí v týmu, ať už se to týká práce nebo osobní roviny. Pokud je někde jen malý náznak toho, že spolupráce nefunguje, je potřeba si napsat nebo naplánovat telefonát a danou věc vyřešit, zdůrazňuje. Jak říká, z vlastní zkušenosti už totiž ví, že je lepší vše řešit hned na začátku a nedoufat, že se to nějak samo zlepší. To je špatná volba. Jednoduše bych řekl, že věci se nesmí nechat vyhnít, ale měly by se vyřešit, dodává.

4. Slack: Ano, nebo ne?

Jak Martin připomíná, právě absenci kolektivu a spontánních „small talks“ (krátkých neformálních hovorů s kolegyněmi a kolegy) může někdo vnímat jako jednu z nevýhod práce na dálku. Podle něj se však dnes dá i to vyřešit online. U nás jsou každý den všichni v komunikaci na Slacku, což je náš komunikační online nástroj, a po těch letech už je to pro nás stejné jako běžná komunikace v kuchyňce. Když například kolega sedí vedle v místnosti, stejně se s ním bavím na Slacku, tvrdí s tím, že je pak úplně jedno, jestli někdo z jeho týmu sedí ve vedle nebo na Novém Zélandu (kde také opravdu mají jednoho specialistu). Denisa naopak příznivkyní Slacku v práci není. Podle ní je to totiž žrout času. Když už, radši zvedněte telefon a krátce volejte, sdílí své stanovisko.

Během karantény zavedli u Martina ve firmě také novinku, kterou jsou online aktivity nahrazující bar nebo hospodu, kam by fyzicky zašli po práci, doplněnou o poker. Nicméně to bylo spíš dočasné, protože to nahrazovalo sociální život, kdy člověk vyrazí ven. Jinak párkrát do roka pořádáme i offline team buildingy, kam dorazí vždy ten, kdo se pohybuje v blízkosti nebo má chuť se vidět s ostatními, upřesňuje.

5. Zapněte si kameru

Denisa ještě připomíná:  Veškeré cally vedeme s kamerou. Leč se to zdá jako prkotina, nahrazuje to face-to-face kontakt alespoň částečně. Jednou měsíčně si také se svým týmem dává virtuální kafe, kdy si jen tak popovídají. A kolegové, kteří žijí blízko sebe, se podle potřeby spolu setkávají i osobně, formálně i neformálně, jak dodává.

Autor článku

Redaktorka Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).