Hlavní navigace

5 tipů na skvělý obsah firemního Facebooku, který zaujme fanoušky

13. 3. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Profil na Facebooku má dnes téměř každá firma. My vám přinášíme tipy, jak se vyrovnat s jeho obsahem.

Je potřeba si uvědomit, že Facebook není prodejní kanál a lidé tam nechodí primárně nakupovat, ale zjistit, co je nového a prokrastinovat. Musíte se tedy zamyslet, co za obsah zajímá a baví vás.

1. Začněte s otázkami

V první řadě by si měly firmy zodpovědět otázku, proč chtějí na Facebooku vůbec komunikovat. Není univerzálně platným pravidlem, že musí mít firma facebookovou stránku. Například pro firmy zaměřené na B2B to smysl nedává a měly by energii raději věnovat profilu na LinkedInu. Živnostník nebo malá firma pak musí zase zvážit, zda má na správu a komunikaci na Facebooku kapacity. Pokud lidé vůbec neví, čím FB plnit, pak ten profil nepotřebují, nebo neví, proč ho potřebují, a v tom případě musí investovat čas a něco si o tom přečíst, říká na úvod Jan Janča, CEO digitální agentury Cognito.

Firmy a podnikatelé by se měli při přípravě obsahu na Facebook řídit hlavně jejich cílem. Je důležité si na začátku říci, co by měla tvorba obsahu přinést. Zda je prioritou budování povědomí a šíření značky, zvyšování počtu followerů nebo třeba podpora prodeje produktu/služeb, konkretizuje Magdaléna Šašková, Social Media Manager ze společnosti Contexto.

Podle Honzy Kotláře, vedoucího útvaru propagace a z agentury Kožuch.online, začíná příprava obsahu pochopením cílových skupin, pokračuje nastavením marketingových cílů a končí tvorbou odpovídajícího autentického obsahu. Cílová skupina je velmi důležitá. Začal bych tím, že se nad tím zkusím zamyslet nějak více do hloubky, zapřemýšlel nad tím, kdo jsou naši fanoušci a zákazníci, jaký obsah by je mohl zaujmout, co chtějí vidět a vědět a o čem bych je mohl informovat, aby to pro ně mělo nějakou přidanou hodnotu, popisuje Kamil Pichler ze společnosti IT BŘECLAV. Máje pocit, že cílové skupině dokážete pomoci nebo je potěšit? Skvělé, napište o tom. Nehoňte se za počty sledujících a likes od nerelevantních uživatelů. 1 000 skutečných fanoušků bude vždy lukrativnějších než 10 000 náhodných, radí Michal Hanč, jednatel agentury Media Heroes.

Přečtěte si více o firemním profilu na Facebooku v článku Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti

2. Obsah volte podle oboru i cílů

S cílovou skupinou souvisí také styl a tón komunikace. Nesmíte zapomínat, s kým na Facebooku komunikujete a udržovat podle toho daný styl a tón komunikace (vykání, tykání, hovorové výrazy). Vynechat byste měli osobní problémy a politické úvahy a měli byste také udržovat pravidelnost. V případě dotazů uživatelů FB odpovídejte pokud možno co nejrychleji, nehádejte se s uživateli a buďte připraveni na troly, které se nebojte z komunikace vyloučit, a hlavně se snažte nelhat, doporučuje Jan Janča. 

Facebook je skvělý informační, akviziční i prodejní kanál. Podle zvolených marketingových cílů je pak ideální například pro získávání návštěvnosti na web formou sdílení vlastních blogpostů, představování zaměstnanců a aktuálního života ve firmě nebo „tvrdého“ prodeje pomocí vhodně nastavené reklamy. Obecně je (a stále bude) trendem video ve všech formách a formátech, které ale pomáhá plnit jen některé z cílů, dodává Honza Kotlář.

Videu jsme se věnovali v článku Video je stále oblíbenější formát. Začněte jej využívat i vy

WT100 SEO

Obecně by se obsah měl odvíjet od toho, co konkrétní firma dělá a co by mohlo fanoušky stránky zajímat a bavit. Pokud půjde o firmu, která se zabývá např. školením obchodníků, v obsahu by se mělo pracovat nejen se samotnou nabídkou služeb a školení, ale třeba i s referencemi spokojených klientů, případovými studiemi, odbornými články nebo přinášet v rámci obsahu novinky z oboru a budovat si tak svou pozici experta v daném odvětví. Naopak pokud půjde o firmu, která prodává hračky, jejich obsah bude více zábavný, odlehčený. Bude především o produktu, novinkách, na které se fanoušci mohou těšit, tipech na dárky, anketách nebo třeba soutěžích, uvádí na příkladu Magdaléna Šašková.

Pokud chybí při vymýšlení obsahu správci stránky inspirace, může využít samotný produkt/službu a v rámci sociálních sítí je představit nebo třeba pracovat s novinkami, které se ve firmě dějí (příprava nového produktu, účast na zajímavé konferenci, noví zákazníci a spolupráce, reference, úspěchy jednotlivců/týmu, odborné články z firemního blogu, zajímavosti z oboru apod.). Oblíbené jsou také fotky ze zákulisí ukazující, kdo za vaší službou stojí, nebo příběhy obyčejných a spokojených zaměstnanců a tvůrců. V neposlední řadě se pak nebojte přizpůsobit obsah aktuálnímu dění. Myšlenka a načasování tvoří základ virality, dodává Michal Hanč.

S aktuálním děním souvisí real-time marketing, podívejte se na příklady: 

3. Sestavte si plán

Sestavení redakčního plánu, nastavení si četnosti, formy a samotného obsahu příspěvků je zásadní. Díky redakčnímu plánu je jasné, co, kdy a proč se bude zveřejňovat. Magdaléna Šašková pro zveřejňování doporučuje určitě využívat jednu z automatizovaných aplikací. Tedy aplikaci, která je propojena s firemní stránkou, ve které si příspěvky správce vytvoří a nastaví, kdy se mají zveřejnit. Díky tomu se ušetří nejen čas (a tím i peníze), ale většina aplikací (kromě samotného redakčního plánu) má i řadu dalších funkcí. Například analytiku nebo správu fanoušků, což každý správce stránky určitě využije dále nejen pro sebe, ale i pro případné nadřízené, kterým pak výstupy ze sociálních sítí snadno a kvalitně reportuje, doplňuje.

Ukázka plánovacího kalendáře nástroje Hootsuite
Autor: Hootsuite

Ukázka plánovacího kalendáře nástroje Hootsuite

Kamil Pichler souhlasí, že je dobré mít připravenou nějakou obsahovou strategii a té se držet. Podotýká však, že ne vždy zafunguje to, co si člověk ve strategii připraví. Je třeba hodně experimentovat, než se trefíte do toho správného komunikačního tónu, na který vaši fanoušci a potenciální zákazníci slyší, dodává.

Plánování vám také pomůže udržovat pravidelnost. Když se do sítí pustíte, není vhodné mít na stránce poslední příspěvek z předloňských Vánoc, protože tak vytváříte dojem, že nefungujete. U frekvence vytváření příspěvků však nelze mluvit o nějakém univerzálním čísle. Každý obor a stránka to bude mít jiné. Pokud máte dostatek kvalitního obsahu a nápadů, nebojte se přidávat více než jeden příspěvek týdně. Pravidelností se můžete neustále svým fanouškům připomínat a zarývat do povědomí a být nápadnější. Nejúspěšnější značky bývají ty nejnápadnější – nejvíce mentálně dostupné, popisuje Michal Hanč.

4. Zapojujte fanoušky

Nejlepší a nejpřirozenější cestou zapojení fanouška je zájem o jeho názor. Ukažte mu, že vám záleží na jeho postojích a pocitech, vtáhněte ho do děje. Cesta k tomu je jednoduchá, stačí malé vybídnutí ve stylu “Co si myslíte vy?” a “Jaké z toho máte pocity? S každým kdo odpoví, pak interagujte. Ať už obyčejným lajknutím nebo rozvinutím diskuze, radí Michal Hanč. Podle Honzy Kotláře není zapojení fanoušků o konkrétním typu obsahu, ale o jeho formě a přidání výzvy k akci je tak velmi důležité. 

Příklady výzvy k akci:

  • komentujte,
  • lajkujte,
  • sdílejte,
  • vyjádřete se,
  • pošlete nám zprávu, fotku nebo video, jak užíváte produkt, jak jste s ním spokojeni.

Obecně ale fanoušky stránky aktivuje kvalitní brandový obsah, který má myšlenku a je tzv. „na komoru“ = není složitý na pochopení, je přímo spojený se značkou a ideálně obsahuje zmíněnou výzvu k akci. Dobrým příkladem jsou soutěže o produkt. Ty mívají velký dosah, mnoho reakcí a přináší nové sledující. Jejich zlatá éra je však podle odborníků pryč, protože pravidla jsou dost přísná a je potřeba dobře nastavit podmínky. Soutěže na sociálních sítích jsou totiž velmi oblíbené pro skupiny „permanentních soutěžících“, kteří se zapojují do soutěží na všech možných profilech, aniž by je daná firma zajímala a sledovali ji sami od sebe před nebo po vyhlášení soutěže. 

O soutěžích na Facebooku jsme psali v článku Uspořádejte na Facebooku ty nejlepší soutěže – poradíme jak na to

5. Investujte

Organický zásah je v současné době na sociálních sítích velmi malý, proto je vhodné také zvážit placenou propagaci a správu reklamy. Snižování je dáno tím, že stále více a více firem na sociálních sítích inzeruje placeně a ty samozřejmě dávají logicky přednost v zobrazování placeným příspěvkům než těm, které placeně podpořené nejsou. 

Pokud tedy firma chce zvyšovat dosahy, budovat větší povědomí nebo prodávat, je potřeba do toho také něco investovat. Pokud s tím firmy/správci firemních stránek nemají zkušenosti a neví, kde a jak začít, měli by se určitě obrátit na nějakou online marketingovou agenturu, která pro ně strategii pro sociální sítě připraví. Na internetu dnes totiž prodáte opravdu cokoliv, a pokud firma není na sociálních sítích aktivní, dává tak větší prostor své konkurenci, uzavírá Magdaléna Šašková.

Autor článku

Redaktorka Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).