Hlavní navigace

6 rad, jak v e-shopu vyšperkovat váš vánoční obsah na maximum

14. 8. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přidat vašemu psanému či vizuálnímu obsahu nějaký vánočnímu období odpovídající kontext dává jistě smysl, na tom se asi shodneme. Ale jak na to?

Tentokráte jsem se zkusil zamyslet nad pár doporučeními, která můžete pojmout i jako inspiraci pro ozvláštnění vaší celoroční komunikační linky.

1) Vybarvěte to

Začněme asi tím nejjednodušším. Zavzpomínejte, s jakými komunikačními kanály operujete, vyhraďte si tak den času a „obarvěte“ je do vánočních nálad. Upravte si cover fotku na FB, začněte nenápadně sdílet červenozeleně laděné fotky na Instagram, změňte si obrázek v hlavičce vašeho newsletteru nebo thank you mailu. Dejte si jen pozor na to, abyste tak neučinili moc brzy (vypadá to malinko zoufale) nebo pozdě (vypadá to malinko neprofesionálně). První až druhý listopadový týden můžete brát jako sázku na jistotu. Není potřeba se v rychlosti nasazování vánoční komunikace rovnat velkým obchodním řetězcům, ve kterých vídáte umělé vánoční stromky pomalu od konce září.

2) Řekněte to

Já vím, tohle je takový Captain Obvious, nicméně opakování – matka moudrosti. Vizuální stimul je sice krásná věc, nicméně to, že se blíží nějaká sezona, že v rámci ní chystáte nějaké pěkné akce, že možná i něco rozdáte atd., to všechno musíte zákazníkům především říct. Opět je zde velmi důležité plánování, protože když něčemu říkáme „vánoční kampaň“, mělo by se to také jako kampaň chovat, tzn. rozhodně by se nemělo stávat, že pošlete předvánočně vyladěný mailing, kterým budete uživatele hnát na web, o který sezona zatím ani nezavadila. Kanály je tedy třeba mít sladěné a odkázané jeden na druhý.

Čtěte více: E-mailing – nejlepší vánoční přítel e-shopu. Čtěte, jak jej vymazlit

3) Pomáhejte

Máte ve vašem marketingovém rozpočtu vyhrazeny nějaké prostředky na charitu? Vánoční období je jednoznačně tím, v rámci kterého bývá jakákoliv pomoc velmi pozitivně akcentována. Dávejte si pozor jen na jednu věc, a sice uvěřitelnost vašeho sdělení. Pakliže jste kolem charitativních či řekněme sponzorských aktivit zatím nekroužili, mohlo by působit přinejmenším divně, pakliže byste během dvou týdnů nasekali na svůj web či feed několik nenápadných informací o tom, jak jste společně nasytili bezdomovce na hlaváku, pak šli darovat krevní plazmu a nakonec se složili na sponzoring hrošíka liberijského v zoologické zahradě.

Dobrý tipem, jak na to i bez předchozích zkušeností, může být například navození pocitu společné odpovědnosti tak, že do vašich bohulibých aktivit zatáhnete i vaše uživatele. Třeba tak, že každou korunu, kterou přispěl uživatel, vyvážíte zbožím v téže hodnotě. Nebo jakkoliv jinak, fantazii se meze nekladou a dobrý skutek zůstane vždy dobrým skutkem.

4) Foťte a natáčejte

Fotografického a video materiálu není nikdy tolik, kolik by ho správně mělo být. Využijte proto sezonu, která vám pořizování obrazového materiálu notně usnadní. Natočte rozhovor s náhodně vybraným zákazníkem, který si přišel vyzvednout svou objednávku k vám na pobočku. Nafoťte vánoční večírek. Udělejte live stream ze zdobení kanceláří. Snažte se o originalitu (vánoční stromeček na tyči v rohu kanceláře asi nebude nějaká velká hitparáda) a opět o uvěřitelnost

5) Přijďte s nějakou zásadní novinkou

Do vánočního a předvánočního období bude dobře pasovat i jakékoliv zásadní oznámení, které máte v plánu udělat. Začínáte nabízet něco nového? Nastupuje k vám někdo zajímavý? Stěhujete se? Rebrandujete? Všechny tyhle a mnoho dalších věcí lze zapasovat do zajímavého příběhu, který můžete, ať už jako homogenní celek nebo jako útržky napříč dvěma sezonními měsíci, využít coby nosnou linku vaší obsahové komunikace. V zásadě se dá říci, že čeká-li vás cokoliv zajímavého, zkuste se zamyslet nad tím, jestli by tomu právě období kolem Vánoc nedodalo samo o sobě hodně šmrncu navíc.

skoleni_15_4

6) Tvořte

Sezonní komunikace, nejenom ta vánoční, je především o nápadu a dobrému nápadu se nevyrovná sebelépe naplánovaná ordinérní kampaň. Zkuste do svého obsahového plánu vsadit něco trochu neotřelého, ať už je to jednoduchá zábava pro uživatele ve formě nějakého kvízu na vašem webu ústícího do výběru vhodných produktů nebo se rozhodnete rozházet po vašem městě obálky se slevovými kódy, které mohou využít šťastlivci, kteří je najdou.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv z výše zmíněných (nebo úplně jiných) aktivit, vždy mějte na paměti, že by daná aktivita měla vypovídat něco o vašem firemním DNA. Rádi si hrajete? Zkuste vytvořit nějakou super soutěž. Jste dospělí a zodpovědní? Zvažte charitativní činnost nebo sponzoring. Jestli je váš e-shop spíše přivýdělkem než projektem s dlouhodobou vizí, spíše bych sezonní obsah omezil na propagaci slev či jiných akcí a neinvestoval zbytečně mnoho času do přemýšlení nad náročnějšími nápady.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Obchodní a marketingový ředitel digitální agentury Sherpas se sedmnáctiletou praxí v digitálním světě, manažer projektu WebTop100, autor WebTop100 podcastu o digitálním marketingu a osobnostech kolem něj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).