Hlavní navigace

7 užitečných tipů, jak v podnikání hořet, ale nevyhořet

Jana Bohutínská

Práce nad hlavu, dovolená z diáře zase vypadla, nedostatek spánku, kamarádi, co se už neozývají, protože na ně nikdy není čas, nedopnuté kalhoty. Poznáváte se?

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Chronické přetížení a stres, kterému jsou lidé v práci i podnikání vystavení, přinesly jako možný negativní důsledek také syndrom vyhoření. Jak mu předcházet?

Týkat se může zaměstnanců, lidí na volné noze i podnikatelek a podnikatelů, kteří vlastní a řídí své firmy. Jak letos v květnu informovala Světová zdravotnická organizace (WHO), v nejnověji aktualizované verzi Mezinárodní klasifikace nemocí je syndrom vyhoření (burn-out) podrobněji popsaný jako faktor ovlivňující zdravotní stav člověka. A jako výsledek chronického stresu v práci, který nebyl uspokojivě zvládnutý.

1. Dejte si pozor na plíživé příznaky

Vyhoření se blíží plíživě, nepřijde ze dne na den. Mezi jeho příznaky patří, jak vypočítává koučka Pavla Pavlíková ze společnosti Innergy, ztráta nadšení a energie, potíže se soustředěním, vzrůstající nechuť či lhostejnost k práci, negativní postoje k sobě, společnosti, životu, pocity sklíčenosti, bezmoci, agresivita, popudlivost, pocit nedostatku uznání, omezení kontaktu s klienty i kolegy, cynický či lhostejný přístup ke klientům, přibývající konflikty, dlouhodobě nízká výkonnost, poruchy spánku, chuti k jídlu, náchylnost k nemocem, potíže s dýcháním i zažíváním, vyčerpanost, vysoký krevní tlak a svalové napětí.

Jak se vyrovnat se stresem? Čtěte praktické tipy v článku Stresuje vás podnikání? Zkuste techniky, které vás stresu zbaví.

2. Hlídejte únosnou míru pracovní zátěže

Jedním z kroků prevence vyhoření je snaha ohlídat si únosnou a zdravou míru pracovní zátěže. A vyhnout se neúnosnému přetížení, jehož důsledkem je stres, chybovost, vyčerpání, ale třeba i chuť s prací praštit a jít jinam nebo se věnovat něčemu jinému. Projevy přetížení jsou pozorovatelné, projevují se především neschopností udržet požadované pracovní tempo a pracovat bez chyb (či s minimem chyb). Dlouhodobý negativní stres se projevuje nemocemi všeho druhu (somatizací), řekl pro server Podnikatel.cz Michal WalterČeské asociace psychologů práce a organizace. Souvisí s tím i schopnost pracovat s vlastními cíli a prioritami a zaměřovat se také na své silné stránky.

Podrobnosti k syndromu vyhoření a tomu, kdo je jím v práci nejvíce ohrožený, se dočtete v článku Jsem přetížený a nestíhám! Poznejte, kdy zaměstnanci křičí SOS.

3. Pilujte schopnost odmítat

Preventivním krokem je také naučit se říkat „ne“, pokud to podnikatelka nebo podnikatel stále neumí. Ze strachu z „ne“ pak přijímají všechny pracovní nabídky, i když jim práce přerůstá přes hlavu a nedá se zvládat. Je to i schopnost umět pustit některou příležitost, pokud by znamenala třeba dlouhodobou spánkovou deprivaci a naprostou rezignaci na jakékoliv mimopracovní aktivity, soukromí i čas pro sebe. Pomoci přitom může plánování času, kdy se čas na relaxaci, cvičení a další aktivity objeví přímo pevně zanesený v diáři. A kdy tyto aktivity mají stejnou důležitost jako klíčové pracovní úkoly. Hlavním argumentem je fakt, že pokud podnikatel, který pracuje sám na sebe, onemocní, bude to mít pro jeho byznys rozhodně horší důsledky než pár hodin odpočinku, i když se práce valí ze všech stran. Vždyť potenciální vyhoření by přineslo zřejmě mnohem zásadnější finanční ztrátu (a i světová ekonomika tratí podle Světového ekonomického fóra kvůli syndromu vyhoření stovky miliard liber ročně) než jedna odmítnutá zakázka.

Pokud o důležitosti odpočinku při soustředění na byznys stále pochybujete, čtěte další argumenty v článku 6 důvodů, proč se vyplatí se při podnikání fyzicky nezruinovat.

4. Dobře se motivujte

Podstatným momentem prevence vyhoření je kvalitní vnitřní motivace v práci. Pro každého fungují jiné motivátory a také se mohou v čase nebo úkol od úkolu proměňovat. Je užitečné je dobře poznat a svou motivaci rozvíjet a kultivovat. A také ji provázat s pracovními prioritami.

Tip: Ohroženi vyhořením? Zkuste online test

Na internetu je možné vyhledat testy, kterými si každý může zjistit, zda mu vyhoření náhodou nehrozí. Může to být první krok k tomu, jak na svém přístupu k sobě i práci začít něco měnit, pokud cokoliv skřípe.

Dotazník Tedium Measure od psycholožek Christiny Maslach a Ayaly Pines je k dispozici třeba na webu Nadace Sirius (působí v péči o ohrožené děti).

5. Mějte uspokojivé pracovní podmínky a odměnu

Podstatné jsou i vhodné, příjemné a podporující pracovní podmínky. Roli dále hraje i přiměřená odměna za práci (kterou si podnikatel vyjednává sám). To jsou okolnosti, které pro zaměstnance z velké míry zajišťuje hlavně jejich zaměstnavatel. Ale ani ti, co pracují sami na sebe, by na ně neměli rezignovat a vědomě se o své pracovní prostředí a podmínky práce (včetně například dostatečného odpočinku během dne, který vyváží náročnou práci a pracovní nasazení) i svou odměnu starat.

6. Vsaďte na upřímnost místo lži

V boji proti potenciálnímu vyhoření hraje svou podstatnou roli i upřímnost. Také lhaní a předstírání jsou totiž významným zdrojem stresu, který pak může přerůst až v úzkost, vyhoření nebo deprese. O lhaní v kontextu podnikání se více dočtete v článku Vsaďte i v podnikání na upřímnost. Možná nevyhoříte.

7. Nerezignujte na lidi

Slavné herečce Marlene Dietrich se připisuje citát: Přátelům, kteří mají opravdovou cenu, se dá zatelefonovat ve čtyři ráno . A starořeckému dramatikovi Sofoklovi zase náleží myšlenka, že zahodit oddané přátelství je jako skoncovat se životem. Podporující a zdravé vztahy mají v prevenci vyhoření podstatné místo. Týká se to ostatně i vztahů přímo v práci. Rizikové z hlediska vyhoření je totiž podle psycholožky Christiny Maslach (a její knihy Burnout: The Cost of Caring) zapomenout na lidský rozměr práce. Tam, kde pracovní prostředí nejvíce postrádá lidský rozměr, je také největší riziko vyhoření. Lidský rozměr se přitom odráží v pracovní zátěži, v možnosti mít nad prací kontrolu, dostat za práci adekvátní odměnu, pracovat v prostředí, kde panuje férovost a není tam hodnotový konflikt, a také ve funkční komunitě lidí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).