Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Agresivní obchodní praktika? Vodafone za ni musí zákazníkům vracet peníze

Jana Knížková

Vodafone vyžadoval peníze za služby, se kterými zákazník nesouhlasil. Jedná se o agresivní obchodní praktiku, za kterou teď pyká. Tady se neinspirujte.

Doba čtení: 2 minuty

Obcházet zákazníka a nabízet mu bez jeho souhlasu další služby, za které musí platit, je nezákonné. Právě to je případ jednoho z největších operátorů. Společnost Vodafone v září 2014 změnila obchodní podmínky týkající se plateb za mobilní internet. Zákazníkovi, který vyčerpal svůj základní objem dat v rámci svého tarifu, byla data obnovena s tím, že za toto obnovení musel zaplatit. A to i přesto, že s touto službou nesouhlasil.

Jeden ze zákazníků Vodafonu, právní poradce dTestu Miloš Borovička, tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Český telekomunikační úřad se teď definitně zákazníků Vodafonu zastal a operátor tak musí za automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu vracet peníze. Jeho jednání označil ČTÚ dokonce za agresivní a protizákonné.

Vodafone má Borovičkovi vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení: Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.

Ustanovení § 1817 občanského zákoníku vyloženě zakazuje požadovat platbu za služby bez předchozího souhlasu zákazníka. 

Ptejte se odborníka v poradně Kreativní podnikání a (sebe)propagace
Tomáš Sobel
poradce pro začínající podnikatele

Podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

Milionová pokuta a vrácení nezákonně získaných peněz

Výslovný souhlas, který je nutný pro poskytování služeb a následné vymáhání plateb, si společnost Vodafone údajně vynahrazovala jednostranně změněnými obchodními podmínkami. Za tuto nezákonnou praktiku, kterou ČTÚ označil jako agresivní, dostal Vodafone už v loňském roce milionovou pokutu. Server Podnikatel.cz o kauze informoval již dříve

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil, komentoval rozhodnutí o udělené milionové pokutě loni v říjnu mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Vodafone se tehdy bránil, že chrání práva spotřebitelů, protože věří, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb. A takové řešení jim také bylo nabídnuto. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli, komentovala před rokem pro server Podnikatel.cz rozhodnutí ČTÚ Markéta Kuklová, mluvčí Vodafone. 

GDPR v marketingu

Psali jsme: Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu

Rozhodnutí ČTÚ tak dává možnost zákazníkům získat peníze za služby, ke kterým nedali souhlas, zpět: Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená, uzavírá Borovička.