Hlavní navigace

Ani letošní rok to se svatbami není růžové. Jsou venku, v malém počtu i online

28. 6. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Také svatby a s nimi spojený byznys koronavirus postihl a nedalo se dost dobře plánovat. Jak jsou na tom agentury?

V současné době se svatby konat mohou, ale bez dodržení dalších podmínek na nich může být přítomno pouze 30 účastníků, a to vevnitř i venku. Pokud všichni přítomní (včetně snoubenců nebo oddávajícího) doloží negativní test nebo se prokážou proděláním nemoci, případně očkováním, může se svatby konané venku účastnit 500 osob a uvnitř až 200 osob.

Vydařený zřejmě bude příští rok

Většina svateb, které měly proběhnout v letošním roce, se přesunuly na rok příští. Jsou to zejména svatby s mezinárodní účastí, ať jde již o Slovensko, Rakousko Anglii nebo ostatní státy. Dále jsou to svatby větší přes 100 lidí. Nikdo nechtěl riskovat, jak celá situace v letošním roce dopadne, popisuje Olga Polidarová ze svatební agentury Amelie z Českých Budějovic. Podle Aleše Velicha, manažera a fotografa ze Svatba Vysočina, letošní svatby nějaké asi budou, ale mnoho snoubenců to ještě odložilo. Myslím, že budeme realizovat cca desetinu toho, co běžně, doplňuje.

Pro firmu svatební a firemní koordinátorky Terezy Tlačilové to letos z jejího pohledu vypadá trochu smutně. Zatímco v roce 2020 uskutečnila 12 svateb, což bylo kapacitně tak akorát, letos má v diáři zatím jen čtyři snoubence, kteří ji oslovili. Těžko hledat, kde se stala chyba. Nemohu jednoznačně říci, že za 2/3 úpadek může situace ohledně pandemie, podotýká. Lucie Mikšátkováagentury Banquetters v letošních svatbách ještě stále pozoruje trend, který vychází z covidové situace. Svateb není zdaleka tolik, snoubenci se kvůli značně nejisté situaci bojí svatby organizovat a odkládají je na příští rok. Zatím to ale vypadá, že příští rok bude – co se týče počtu svateb – velmi vydařený. Klienti se chtějí brát, ale radši sázejí na jistotu a nechtějí riskovat, že svatební přípravy přijdou vniveč, shrnuje.

Snoubenci jsou v nejistotě

Podle Lucie Mikšátkové byla v loňské hlavní sezóně opatření poměrně volná a pro spoustu jejich kolegů byl počet klientů dostačující k tomu, aby se bez problémů udrželi na trhu. Také ví o snoubencích, kteří byli odvážní a nakonec jim svatba vyšla podle představ, ale také o těch, kteří měli den před svatbou pozitivní test na covid a museli ji celou zrušit. Taková situace je pro další plánování svatby velmi demotivační – přece jen je to obrovská ztráta času, energie a finančních prostředků. Konkrétně tito snoubenci svatbu odložili na neurčito a aktuálně se k jejímu plánování ani nechtějí vracet, upřesňuje.

Tereza Tlačilová popisuje, že v minulém roce byly dvě svatby odloženy z jarních měsíců na září, takže se uskutečnily, jedna svatba byla přeložena na tento rok a další dvě z loňska na neurčito. Letos se mi ozvala jen hrstka snoubenců. Zda letošek kvůli pandemii odpískali nebo stále ještě vyčkávají či mají jiné důvody, to přesně nevím. Chtěla bych věřit tomu, že zájem o svatební koordinaci bude v dalších letech narůstat, dodává. Olga Polidarová uvádí, že snoubenci nejprve vyčkávali, později hledali a přesunovali termín na příští rok. Snoubenci žijí v nejistotě a tak jsme zrušili zálohy, ale protože se svatby často plánovaly rok dopředu, tak radši vyčkávají na příští rok. Celkově na trhu panuje nejistota a strach, zdůrazňuje Aleš Velich.

Někteří si našli jiný obor

Pro agenturu Banquetters vzniklou teprve na podzim roku 2020 je momentálně největší výzvou pomalý rozjezd celého podnikání. Lucie Mikšátková s tím počítala a z toho důvodu zatím její tým zahrnuje méně lidí, než bude na organizaci svateb příští rok potřeba. Podle Olgy Polidarové bylo těžké všechny dodavatele přesouvat na příští rok a mnoho z nich mělo již nasmlouvané jiné akce. Skloubit datum, čas a stávající dodavatele, kteří byli již vybraní, zajištění, byl docela oříšek. Aleš Velich přiznal, že našel jiný obor podnikání – ve stavebnictví – aby nebyl závislý na svatbách a dává snoubencům více klidu. Nemáme zálohy a detaily ladíme až těsně před svatbou, aby to bylo co nejvíce v klidu. Další velká změna byla u nás v nápojích. Neúčtujeme nápoje z marží a špuntovné, ale počítáme hodinovou sazbu za obsluhu, popisuje další nutné změny. 

Také Tereza Tlačilová neváhala a přijala nabídku na poloviční úvazek, aby mohla zaručit pravidelný příjem. Dnes svého rozhodnutí nelituje s tím, že je to sice náročné skloubit denní zaměstnání se svatbami, ale kdyby to neudělala, ocitla by se finančně na dně. Minulý rok byl pro mne ve svatebním světě velmi úspěšný, i přes „covidovou“ situaci jsem měla svatební sezonu plnou. Dokonce jsem přibrala kolegyni, abychom mohly uspokojit zájem všech snoubenců. Podzim a začátek tohoto roku, který bývá na poptávky rozhodující, však ukázal, že letos to bude jinak, vzpomíná.

Ztráty byly velké

Podle Aleše Velicha byly ztráty velké a museli zrušit mnoho reklamy a propagace a také připravovaný svatební veletrh a vše s tím spojené. Se ztrátami se těžko dá vypořádat. Financujete vše ze svých úspor a pevně věříte, že se vám to vrátí. Musíme se naučit více ekonomicky přemýšlet. Což omezuje nakupování, zrušení místa – kanceláře a řízení svateb z domova, doplňuje Olga Polidarová. Společnosti Terezy Tlačilové ušel zisk ne na svatbách, ale na firemní klientele (zajištění firemních akcí) a cateringu. Navíc už několik měsíců leží na stole otázka, jestli vůbec pokračovat s půjčovnou svatebních dekorací, s nabídkou cateringu, party vybavení atd. Tento business se úplně zastavil a je otázkou, jak se teď zachová trh, zamýšlí se.

Nástroje v marketingu

Trendem jsou venkovní svatby

Lucie Mikšátková vnímá trend, který přinesl covid do téměř všech odvětví byznysu: spousta schůzek se přesouvá do online prostředí, což sice ušetří čas, ale nevyrovná se osobnímu setkání s klienty. Některá svatební místa musela v nedávné době investovat značné prostředky do audiovizuální techniky, kdy dokonce i svatební obřady probíhaly on-line, a to zejména v případě, kdy na svatbě měli být přítomni zahraniční hosté. Jelikož svatební odvětví sleduje již spoustu let, vnímá také stále se rozšiřující trend svatebního designu. Přijde mi, že v České republice jsme v začátcích, nicméně stále častěji lze už i na svatbách organizovaných českými svatebními agenturami pozorovat propracovaný svatební design a dokonale sladěné detaily. Důkazem je, že tyto svatby se stále častěji objevují na stránkách předních světových svatebních magazínů, jako je například příklad Style Me Pretty či Ruffled Wedding Blog, popisuje.

Olga Polidarová uvádí, že pro letošní rok jsou hitem svatby malé (i pouze ve 4 lidech), komorní ve stylu lagom. Vládne zde jemnost, jednoduchost, elegance, čistota, radost a volnost v kombinaci s přírodními motivy. Snoubenci se rozhodují pro svatbu na poslední chvíli, odpadá dlouhá příprava, doplňuje. Také podle Aleše Velicha přibývá svateb pod širým nebem a také
ve stodolách s přírodnějším stylem. Letos hodně frčí zelená, dodává. Firma Terezy Tlačilové se specializuje na svatby venku s tím, že doporučuje snoubencům uspořádat svatbu včetně hostiny a párty tam, kde to mají rádi. Když je domluva s majiteli pozemku a někdy i se sousedy, dokážou uspořádat svatbu v podstatě kdekoliv. Posledních pár let se roztrhl pytel se svatebními statky. To mi připadá jako trend. Obřad a hostina na jednom místě, uzavírá.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).