Hlavní navigace

Ani poslední cesta nebývá bez problémů, pohřební služby stále porušují zákon

4. 5. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Takřka polovina pohřebních služeb, které loni zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákona. Nejčastěji neinformovaly o ceně.

S podobnými výsledky dopadly kontroly i předloni a ČOI také oznámila, že v kontrolách bude pokračovat i letos.

Pohřební služby hlavně zatloukají cenu

V průběhu tří měsíců zkontrolovala loni ČOI celkem 115 provozoven pohřebních služeb, přičemž v 47 % z nich zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele. Nejčastěji prodávající neinformovali spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně výrobků nebo poskytovaných služeb, nevystavili písemné potvrzení o převzetí objednávky nebo neinformovali o možnosti reklamace. Situace v oblasti pohřebnictví se oproti roku 2016 nezměnila. I nadále trvá situace, kdy téměř každá druhá kontrolovaná provozovna nedodržela danou legislativu. Vzhledem k těmto zjištěním bude ČOI v kontrolách pokračovat i v tomto roce, komentoval ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Brand24

Zjištěné nedostatky

V 62 případech bylo zjištěno porušení zákona o ochraně spotřebitele:

  • ve 22 případech prodávající neinformovali spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
  • ve 12 případech prodávající nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některý z povinných údajů (§15 odst. 3)
  • ve 12 případech prodávající neinformovali řádně spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit (§ 13)
  • v 6 případech nebyla dodržena informační povinnost, kdy prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti (§ 10)
  • v 5 případech byla porušena povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (§14 odst. 1)
  • ve 3 případech prodávající a poskytovatelé služeb porušili svoji povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat (§ 3 odst. 1 písm. c))
  • ve 2 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele

Česká obchodní inspekce pravomocně uložila za tyto prohřešky celkem 49 pokut v celkové hodnotě 83 500 Kč. Dále v rámci kontrolní akce vydala zákazy prodeje na 85 kusů výrobků v celkové částce 53 425 Kč.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).