Systém aukcí českých domén, který spustilo sdružení CZ.NIC, zásadně proměnil prostředí kolem uvolněných domén. Zatímco dříve dominovalo rychlé skupování několika málo subjektů, dnes má větší šanci na úspěch běžný uživatel nebo podnikatel. Trh s doménami se tak v Česku stává transparentnějším.
Jak řekl v rozhovoru pro server Podnikatel.cz technický ředitel CZ.NIC Zdeněk Brůna, systém aukcí domén nikoho neupřednostňuje ani nediskriminuje. Popisuje také, jak aukce fungují v praxi, kolik domén se měsíčně vydraží, i to, jaké nejvyšší částky už padly.
Kdy a proč vlastně vznikla myšlenka spustit aukci českých domén? Co bylo tím impulsem?
Myslím, že myšlenka na naše aukce domén se poprvé objevila již v době, kdy je spouštěl doménový registr Estonska, tedy v roce 2019. Nicméně o zavedení aukcí u nás nejdříve probíhala interní diskuse a až pak diskuse s našimi registrátory a členy, která proběhla na konci roku 2022.
Zavedení bylo v souladu s Koncepcí sdružení, ve které je akcentována podpora koncových držitelů domén, kteří je reálně využívají a bylo podpořeno množícími se dotazy, jak získat domény uvolňované z registru (typicky po jejich expiraci), protože toto bylo sice technicky možné, nicméně fakticky „odchytu“ těchto domén vládlo jen několik málo subjektů, na kterých byli následně koncoví držitelé závislí.
Kolik těch domén měsíčně skrze aukci vlastně prodáte? Jak je projekt úspěšný?
Průměrný měsíční počet vydražených domén za první rok byl 450, pro dražitele tak bylo atraktivních necelých 3,5 % domén ze všech, které aukcemi prošly. Nicméně počet vydražených domén samozřejmě poměrně dost kolísá v závislosti na tom, jak atraktivní domény se v aukcích vyskytují. V tomhle ohledu fungují naše doménové aukce jako aukční síň, kde se každý den draží úplně jiné zboží.
V denním pohledu je to kolísání lépe vidět. Za první rok jsme měli dva dny, kdy byly vydraženy pouze dvě domény, ale také den s 58 doménami, které byly pro dražitele atraktivní. Už z tohoto pohledu je vidět, že je projekt úspěšný, ale tím hlavním kritériem je spíše počet různých dražitelů a následně i výherců.
Kolik měsíčně uživatelů aukci domén využívá?
Obvykle se počet různých dražitelů v jednom kalendářním měsíci pohybuje mezi 150 a 200.
Zachytil jsem připomínky, že i když se jedná o aukci, přesto je to nástroje spíše pro doménové spekulanty, kteří skupují volné domény, aby je poté mohli prodat s vysokým ziskem. Co říkáte na tyto připomínky?
Náš systém aukcí domén nikoho neupřednostňuje ani nediskriminuje. Ano, aukcí se účastní i obchodníci s doménami, ale na rozdíl od stavu před spuštěním aukcí proti nim stojí potenciálně i několik dalších zájemců a oni nevědí, jaký mají na doménu rozpočet. A pokud platí, že chtějí následně vydraženou doménu prodat se ziskem, se skutečným zájemcem velmi často v přímém souboji neobstojí.
Velmi dobře to vystihuje fakt, že v prvním roce domény vydražilo přes 1 100 různých dražitelů s tím, že 65 % z nich si přišlo jen pro jednu doménu. Dalším možným důkazem, že aukce rychlý přeprodej domén velmi významně oslabily, je fakt, že u opakovaně zaregistrovaných domén (kam domény z aukcí patří) došlo k poklesu počtu změn držitele domény provedených do jednoho měsíce po registraci na pětinu v porovnání se stavem před spuštěním aukcí.
Zdeněk Brůna
V letech 1994 až 2000 vystudoval Zdeněk Brůna obor Ekonomika a řízení v elektrotechnice a energetice na ČVUT FEL. Už při studiích začal pracovat pro společnost ICZ, kde do roku 2003 působil jako projektový manažer v oddělení outsourcingových služeb. Další jeho kariérní zastávkou byla práce pro společnost ACTIVE 24, v níž Zdeněk Brůna zastával nejdříve pozici vedoucího serverhousingové divize a manažera pro klíčové zákazníky, od listopadu 2005 zde potom pracoval jako technický ředitel. V průběhu let Zdeněk Brůna aktivně působil ve sdruženích CZ.NIC a NIX.CZ. V komoře registrátorů zastupoval společnost ACTIVE 24, přičemž od konce roku 2008 do prosince 2015 působil v kolegiu CZ.NIC. Od června 2011 do konce roku 2015 pracoval také v dozorčí radě peeringového uzlu NIX.CZ. Ve sdružení CZ.NIC pracuje Zdeněk Brůna od 1. ledna 2016 jako technický ředitel a je odpovědný zejména za provoz a rozvoj registru doménových jmen a služby MojeID. Když nepracuje, věnuje se Zdeněk Brůna své rodině, cyklistice, pořádání orientačních závodů nebo chalupaření.
Když se podíváme na praktickou stránku samotného nástroje, první zádrhel vidím hned v úvodu, kdy se dá přihlásit pouze skrze nástroj MojeID. Proč toto omezení? Nepřipravujete se tak o další potenciální zájemce?
Vzhledem k osvědčenému přihlašování pomocí MojeID (případně EU eID) jsme opravdu neuvažovali jinou možnost – je zdarma dostupné pro občany i firmy z EU. Pro systém aukcí opravdu potřebujeme ověřené identity, v Doménovém prohlížeči navíc autentizace pomocí MojeID a EU eID již byla implementována před spuštěním aukcí, je tedy přirozené, že jsme tyto možnosti využili.
Nespornou výhodou MojeID je, že u velké části registrátorů se s ním mohou přihlásit také a vzhledem k provázanosti s registrem domén mají uživatelé díky MojeID ihned k dispozici i identifikátor kontaktu, na který provedou registraci domény. Možnost využití EU eID byla jedním z výsledků evropského projektu RegeID.
A navíc, MojeID není vůbec žádný problém si založit a provést jeho ověření, třeba i přes prostředky NIA. Denně to dlouhodobě zvládá 100 a více uživatelů. Takto jich je ověřeno přes 116 tisíc.
A chystáte další metody přihlášení, např. přes Bankovní ID?
Prostředky NIA nemůžeme zatím použít z důvodu legislativního omezení. Pokud toto omezení padne, což by se mohlo velmi brzo stát v rámci implementace NIS2, podporu dalších prostředků NIA rádi rychle zavedeme. Využití komerční služby BankID brání zejména nezanedbatelné finanční náklady, které by s jejím využitím byly spojeny, tedy o této možnosti aktuálně neuvažujeme. MojeID navíc nabízí vyšší úroveň zabezpečení přihlašování, pomocí hardwarových tokenů, což považujeme za důležité.
Podařilo se nám tedy přihlásit a nyní vidím v systému přehled probíhající, budoucích a ukončených aukcí. Aktuálně vidím číslo 452 u probíhajících aukcí, ale reálná aukce probíhá pouze u 3 domén a pouze u jedné jsou 2 příhozy, jinak je to po jednom příhozu. Není to zklamání, že těch probíhajících aukcí neprobíhá v jednom dni více?
Jen menší část domén v aukcích má příhozy hned na začátku aukcí, reálně se začíná dražit až před jejich koncem, tedy před devátou večer. Dražitelé obvykle nechtějí odkrýt své karty (zájem o doménu) zbytečně brzy, to je součástí taktiky dražby. Jak jsem již zmínil, průměrně je v aukcích pro dražitele atraktivních 15 domén denně. A není ani tak podstatné, kolik domén se vydraží, podstatné je, že je tady ta možnost se aukcí účastnit a získat přednostní právo na registraci domény v přímém souboji s dalšími zájemci, pokud tu jsou. A to za cenu, kterou určí nijak neomezovaný počet zájemců v rámci aukce, nikoliv velmi malý počet doménových spekulantů.
Když se podíváme na budoucí aukce, tak je zde v době rozhovoru číslo 7212, což je opravdu hodně vysoké číslo. Logicky bych jako uživatel uvítal nějaký propracovaný filtr, pomocí něhož bych se mohl v doménách vyznat. Vy sázíte pouze na řazení v tabulce podle počtu znaků nebo datum začátku aukce. O nějakém propracovaném filtru se hovořit nedá. Když jsem si to osobně zkoušel, tak mě listování seznamem domén po chvíli přestalo bavit a nabídku jsem opustil. Hodláte v tomto ohledu nástroj zlepšit? Například vyhledávání pomocí AI, která by pomocí specifikace obsahu na nové doméně vybral tu nejlepší doménu v aukci?
Možná to není na první pohled vidět, ale kromě defaultního „chytrého“ řazení domén, možnost filtrování nabízíme. Tuto možnost najdou dražitelé vpravo nahoře a umožňuje vyhledávat konkrétní řetězce v dražených doménách. Zmíněné „chytré“ řazení provádíme pomocí interně vyvinutého nástroje, který zohledňuje atraktivitu domén a začal se již učit z reálných výsledků aukcí, aby to později v rovnání domén zohlednil.
Tedy umělou inteligenci postupně zapojujeme. V budoucnosti uvažujeme o dalších vylepšeních pro občasné dražitele, tedy i o těch, které jste zmínil. Jejich výsledkem by mělo být, že systém aukcí bude více nápomocný občasným dražitelům, jakým jste byl při svém testu i vy. Protože nejsou v tuto chvíli zadefinované, raději nebudu konkrétnější.
Vidím v záložce budoucí aukce, že nabízíte i možnost export všech budoucích domén v aukci, ale říkám si, jestli to opět jen nenahrává doménovým spekulantům?
Tuto možnost si vyžádali registrátoři, kteří chtějí s nabídkou domén v aukcích pracovat, jak jinak než strojově. Ale samozřejmě je tu k dispozici i pro běžné dražitele, kteří si mohou následně po importu do tabulkového procesoru připravit svoje vlastní filtry. Bylo to implementačně jednodušší než všechny teoretické možnosti filtrování programovat a zpozdit tak dostupnost domén v aukcích koncovým držitelům. Ale jistě platí, že ti, kteří draží v aukcích opakovaně, tím získávají zkušenosti, znají lépe všechny možnosti systému a tím mají i jistou výhodu.
Nicméně podezřívat nás, že podporujeme doménové spekulanty, mi přijde úsměvné. Získání domén jsme jim spuštěním aukcí nezanedbatelně zkomplikovali. Navíc systém aukcí má pro „velkodražitele“ několik omezení, třeba počet aktivních aukcí, kterých se může jeden dražitel účastnit, je v Provozním řádu omezen na 50. A do tohoto počtu se počítají jak domény, u kterých dražitel přihodil a aukce ještě probíhá, ale i ty, kde zvítězil, ale ještě za ně nezaplatil.
Mohl byste nám prozradit nějakou opravdu výjimečnou doménu, kterou se vám podařilo vydražit? Nějaký opravdu zajímavý název?
Posouzení atraktivity vydražených domén je poměrně individuální. Příkladů mám samozřejmě několik. Nejvíc různých dražitelů, celkem 13, svedlo soubor o doménu „miminko.cz“, největší počet příhozů měla aukce na doménu „nejlepsipujcky.cz“ a v poslední době byla jistě velmi sledovaná aukce domény „paralelnipolis.cz“ nebo před několika měsíci „unesco.cz“.
A jaká byla nejvyšší částka za vydraženou doménu?
Za dosud nejvyšší částku se vydražila doména „virtualnisidlo.cz“, vítěz ji získal za 152 077 Kč.
Když se ještě vrátím k té praktické části: pokud aukci vyhraji a svůj záměr si rozmyslím, pokutujete výherce aukce? Jak v tomto případě postupujete?
Pravidla a Provozní řád jsou v tomto ohledu jasná. Pokud výherce v aukci ve stanovené době sedmi dní za přednostní právo na registraci domény nezaplatí, doména se vrací do dalšího kola aukcí a původní výherce je pokutován a zablokován pro další aukce. Pokuta je stejná jako byla vydražená částka, nejméně je však 1 000 Kč. Pokuty jsou, v případě jejich nezaplacení, vymáhány.
Lze vůbec aukci domén využít i přes doménového registrátora, tedy přes prostředníka? Nebo musejí zájem využít výhradně váš systém?
S registrátory jsme se domluvili, že aukce budeme provozovat my, což bylo významně jednodušší pro implementaci a také bezpečnější pro dlouhodobý provoz. Registrátorům však zůstává jejich role pro registraci domén, ke kterým dražitelé získají přednostní právo registrace. Jsou tedy v procesu aukcí zapojeni, byť v jejich závěru.
Jistě je zde prostor pro zlepšení, protože zatím se zmíněnými seznamy domén moc nepracují. Přitom věřím, že kdyby oni promovali vybrané domény v aukci svým zákazníkům, dražitelé by pak domény ve většině případů registrovali právě u nich. Je ale nutno chápat, že celý systém aukcí je stále ještě poměrně nový a zcela jistě jej čeká nemalý rozvoj.