Hlavní navigace

Autobusové dopravce program COVID – BUS mile překvapil. Měl však přijít dříve

29. 10. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Na začátku týdne byla spuštěna podpora COVID BUS, dříve označována jako sedačkovné, která je určena autodopravcům. Jak se k ní staví? Pomůže jim?

Ministr dopravy Karel Havlíček zmínil takzvané sedačkovné na konci srpna na svém twitterovém účtu s tím, že by mělo jít o program pro téměř dva tisíce zájezdových dopravců. Podpora nese nyní název COVID – BUS a souvisí s usnesením Vlády ČR ze dne 14. října 2020 o podpoře podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID – 19. 

O programu

Výše podpory vychází z emisní třídy autobusu (vyšší emisní třída = nižší dopad na životní prostředí = vyšší pořizovací cena autobusu) a jeho kapacity. Ministerstvo dopravy předpokládá, že na uvedenou podporu bude celkově poskytnuta 1 miliarda korun v roce 2020, kdy půl miliardy půjde z prostředků Ministerstva dopravy ČR a druhá půlka z nevyčerpaných prostředků programu COVID Nájemné. Podpora má být vyhodnocena a proplacena v období 4. čtvrtletí roku 2020. 

Žádosti o tuto podporu jsou přijímány od pondělí 26. října do 25. listopadu 2020. Pokrývá kritické období od 12. března do 30. června a její výše je nastavena tak, aby kromě kompenzace za uvedené období pomohla překonat změny na trhu až do druhého čtvrtletí 2021.

Výše příspěvku programu COVID – BUS
Emisní norma autobusu Příspěvek na sedačku za den
EURO II 15 Kč
EURO III 28 Kč
EURO IV 40 Kč
EURO V 62 Kč
EURO VI 135 Kč

Podmínky pro podání žádosti: 

  • Žadatel je držitelem koncese „Silniční motorová doprava“, druh „osobní silniční doprava provozovaná vozidly určenými pro přepravu více než 9 osob včetně řidiče“
  • V období 12. března až 30. června žadatelé provozovali aspoň 1 autobus v nepravidelné (tzv. příležitostní) přepravě cestujících a tyto autobusy byly registrovány k silniční dani
  • V 2. čtvrtletí 2020 došlo ve srovnání s 2. čtvrtletím 2019 k propadu tržeb z nepravidelné dopravy o více než 50 %
  • Žadatel nemá nesplacené závazky vůči státu nebo státním fondům (u finančního úřadu, okresní správy sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven, Fondu národního majetku, Státního fondu životního prostředí, Státního pozemkového úřadu a Celní správy ČR)
  • Na majetek žadatele neprobíhá, nebo v posledních 3 letech neproběhlo, insolvenční řízení

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Splnil program očekávání?

Pro záchranu zájezdové autobusové dopravy v době koronavirové vznikla také iniciativa s názvem Za autobusy, kterou založil Jiří Vlasák z Pragotour s cílem spojit zájezdové dopravce a předložit státu řešení na jejich podporu. Ten uvádí, že koronavirová krize zasáhla jejich odvětví v období hlavní sezóny a vedla ke zrušení až 100 % jízd. To, co dokázal pan Vlasák, je frajeřina. Dokázal více než různé odbory, asociace, organizace. Smekám před jeho prací, sděluje Pavel ČížRiviera Tour s tím, že jej překvapil i samotný projekt ze strany ministerstva. Je podle něj perfektně zpracovaný a jednoduchý. Tomáš HlavatýAutobusové dopravy OASA prozradil, že Česmad Bohemia pro ně jako členy připravil také webinář, který jim pomohl s vyplněním potřebných formulářů a odpověděl na spousty dotazů k problematice. Jenom v našem případě bylo potřeba doložit k žádostem 14 kopií příloh (za 3 autobusy), zdůrazňuje.

Autodopravci se shodli, že podmínky tohoto programu jsou dobře a spravedlivě nastaveny. Podle Renaty ŠevčenkoAutodoprava RENATA je důležité, aby peníze stačily pro všechny dopravce, kteří budou žádat. Markéta Kozáková, manažerka dopravy z TOUFAR CZ – autobusová doprava, uvádí, že podmínky programu jsou v pořádku a COVID-BUS tak zajišťuje v určité míře podporu dopravců. Podle ní však pro některé dopravce může být načasování příliš opožděné, protože nepravidelná autobusová doprava byla situací v Evropě omezována již od února, v březnu se v podstatě zastavila a v principu se stále ještě nerozběhla. Dopravci tedy za sebou mají 7 měsíců bez příjmů či s minimálními příjmy, které nemusí být dostatečné ani na pokrytí fixních výdajů a v případě malých firem, doprav provozovaných podnikateli – fyzickými osobami či malými rodinnými s.r.o., je 7 měsíců doba, na kterou více než pravděpodobně neměli a nemají rezervy, dodává. 

Podpora je koncipovaná jako kompenzace za období jarních omezení, tedy od poloviny března do konce června. S ohledem na dobu, kdy byla tato podpora nastavována, je podle Markéty Kozákové pravděpodobné, že se počítalo s tím, že to nejhorší mají dopravci za sebou a situace se bude od schválení podpory zlepšovat. V současné době je situace však jiná, neboť stávající epidemiologická situace a s ní související opatření vedou k tomu, že činnost dopravců podnikajících v příležitostné (nepravidelné / nelinkové) dopravě je opět zastavena. Nikoliv přímo nařízeními, jelikož nikdo nezakazuje dopravcům, aby své služby nenabízeli, ale nepřímo tím, že nařízení omezují pohyb osob a příležitostnou dopravu tedy nikdo nemá důvod poptávat a využívat.

Autodopravci žádali v prvních minutách

Všichni námi oslovení autodopravci žádost o podporu COVID – BUS podali nebo to mají v plánu a nyní doufají v její úspěch a plnění. Žádost již podána, ale kompenzuje to jen jaro, od září všechny busy opět stojí, říká Pavel Číž. Nejsem schopná říct, jestli pomoc bude dostatečná, protože nevím, jak dlouho ještě budeme muset „vydržet“. V každém případě, pokud bude naší žádosti vyhověno, budeme rádi i za to, popisuje Renata Ševčenko.

legislativni_zmeny_21

Tomáš Hlavatý serveru Podnikatel.cz prozradil, že o podporu žádali v jednu ráno a někteří kolegové z branže hned po půlnoci, protože je podle něj dopředu známo, že na všechny žádosti dopravců o podporu zřejmě alokovaná částka stačit nebude a že se žádosti budou posuzovat v pořadí, v jakém budou přicházet. 

Autodoprava Toufar je malý dopravce podnikající jako OSVČ. Nemají tak žádné další rezervy, ze kterých by bylo možné provoz financovat, a o podporu tak zažádají. Podpora nám pravděpodobně umožní přežít v rámci možností do konce roku 2020, za využití dalších programů možná i do jara 2021. Vše ovšem v závislosti na tom, jak se bude situace dále vyvíjet a jaké další podpůrné programy, které budeme moci využít, budou schváleny, shrnuje situaci Markéta Kozáková.

Pomohlo by prodloužení moratoria

Podle Renaty Ševčenko by další významnou pomocí bylo prodloužení moratoria odkladu splátek, a to ideálně do března 2021, kdy autodopravcům v „normální“ situaci začíná sezóna. Podle Markéty Kozákové by jim za dané situace pomohla podpora financování provozu, a to konkrétně zaručení provozního úvěru, využití programu Antivirus A, kde náhrada od státu bude 100 % mzdových nákladů, a další moratorium na splátky. S omezenými až nulovými příjmy bude totiž nadále obtížné hradit splátky (leasingy, úvěry apod.).

Dokud nebude situace taková, aby lidé začali opět cestovat (zájezdy, firemní akce, školní výlety apod.), nebudou mít dopravci z čeho hradit splátky a provoz obecně. I při čerpání podpory z jiných programů stále zůstávají fixní náklady, které nese dopravce, které nikdo neuhradí ani neodpustí, a s nulovými příjmy je není z čeho hradit, popisuje Markéta Kozáková. Moratorium na splátky by tedy dopravcům odlehčilo od úhrady těchto většinou významných položek.

Také by se podle ní měly změnit podmínky poskytování úvěrů v rámci programu COVID III. V současné době je čerpání záruky na úvěry nastaveno tak, že žadatel musí nejprve požádat o úvěr svou banku, tj. komerční banku, která posoudí, zda žadateli úvěr dá či ne. Prověří si ho tedy úplně standardním způsobem. To znamená, že v okamžiku, kdy jsou minimální až nulové příjmy, není žadatel bonitní a úvěr mu banka v této situaci neschválí. Tento program je tedy nastavený tak, že ho v současné době nelze pro dopravce prakticky využít, doplňuje. 

 

Jak vidí budoucnost?

Tomáš Hlavatý si myslí, že v mnoha případech u dopravců bude vyplacená částka z COVID – BUS použita i na likvidaci firmy, což podmínky dotace nezakazují. Jejich firma v zájezdové dopravě podniká skoro 30 let, takže pro něj je velmi složité přemýšlet o jiném způsobu obživy, a to také vzhledem k vysoké technické vybavenosti dopravní firmy. V tiskové zprávě tuto variantu zmiňuje i Karel Havlíček: COVID-BUS umožní podnikatelům v nepravidelné autobusové dopravě překlenout tuto krizi, v horším případě alespoň ukončit podnikání a zmírnit dopady na samotný trh i na osobní život podnikatelů.

V autobusové dopravě TOUFAR na přelomu srpna a září začínali vidět naději, že se situace vrací k „normálu“ a lidé začínají cestovat. Toto se však poměrně rychle změnilo a obrátilo v noční můru během krátké doby. V tuto chvíli si tedy ani netroufají odhadovat, kdy nastane alespoň částečný návrat do „normálu“, a doufají, že na jaře. A také budeme doufat, že budou schváleny další podpůrné programy, které nám všem pomohou zvládnout podzim a zimu, abychom na jaře mohli opět fungovat v normálním nebo alespoň normálnějším režimu, podotýká Markéta Kozáková. Ještě letos v létě jsem si myslel, že by se snad mohlo podnikání v dopravě rozjet na jaře 2021, dnes už to vidím na rok 2022 a později, dodává Tomáš Hlavatý. Musíme věřit a být optimisté. V případě, že bychom opravdu na jaře 2021 mohli začít fungovat, tak bychom to zvládli, uzavírá Renata Ševčenko.

Anketa

Jakou další podporu by vláda měla podnikatelům schválit?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).