Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Průmysl s auty se dostal na předkrizovou úroveň

Automobilový průmysl se dokázal velice brzy oklepat z dopadů ekonomické recese a jeho ziskovost v současnosti převyšuje předkrizovou úroveň. Jenom marže vzrostly v roce 2010 v průměru na 6,2 %. Tahounem se v oblasti marží stali korejští a číňstí dodavatelé, kteří je vykazují až v dvouciferných hodnotách. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.

Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích, dodal Eric Fellhauer, Managing Director společnosti Lazard. Rychlé obnově automobilového průmyslu přispělo i komplexní snižování nákladů u dodavatelů, které probíhalo v návaznosti na krizi v roce 2009.

Také region střední a východní Evropy na tomto rychlém ozdravení z globální krize vydělal. Lze tak očekávat, že také po roce 2011 zůstane tento region mezi rostoucími regiony, ale už neobnoví svou pozici tahouna globálního růstu, komentoval Roland Zsilinszky, Principal pražské kanceláře Roland Berger.

Předpovědi vývoje pro letošní rok se dají označit za stabilní. Přesto podle odborníků dojde k mírnému snížení ziskovosti dodavatelů. Důvodem je snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku roku 2011, stagnace prodejů na západních trzích způsobená nejistotou na finančních trzích a vyšší ceny surovin v porovnání s minulými dvěma lety.

Odborníci dále dodávají, že do budoucna k udržení ziskovosti musí dodavatelé více inovovat své produkty. Celosvětový trend vyšší míry inovace znamená pro oblast střední a východní Evropy ve výsledku to, že společnosti budou muset čelit větším výzvám především v oblasti dostupnosti specialistů a technických pracovníků, např. v oblasti hnacího ústrojí, uzavřel Zsilinszky.