Hlavní navigace

Autoškoly: Sexuální obtěžování? Pokud si to žák nechá líbit, je to těžké

15. 9. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V médiích se před pár dny psalo o případech sexuálního obtěžování v autoškolách. Mohou to autoškoly uhlídat? Co by jim pomohlo?

O problematice informoval server Aktuálně.cz. Ten popisoval případy mladých žen, které musely poslouchat sexuální narážky, odpovídat na intimní otázky nebo jim instruktoři autoškoly sahali na stehna. Na sociálních sítích a recenzních portálech je možné najít více takových případů a podle webu Autoškolský ombudsman jsou sexuální narážky jedním z nejčastějších problémů spojených s instruktory autoškol. 

Co na to autoškoly?

Autoškole Ivo byli popisovanými případy zaskočeni a doufají, že do budoucna nebudou muset takovou neprofesionalitu řešit. Martin Ille, jednatel z třeboňské Autoškoly Ille, serveru Podnikatel.cz prozradil, že se za svou 25letou praxi s tímto problémem zatím nesetkal. Podotýká však, že je nutné si uvědomit, že v autoškole při praktickém výcviku vzniká specifický vztah mezi žákem a učitelem. Oba jsou sami v jednom vozidle po dlouhou dobu (28 hodin výcviku ve vozidle), v nerovném postavení z hlediska věku i pozice. O to více je důležitý morální a profesionální kredit učitele, doplňuje.

Vladimír Němčanský mladšíAutoškoly Nemo říká, že nějaké historky slyšel, ale netýkaly se jeho, ani jejich autoškoly. Podobně je na tom Žaneta AdamováJakub ADAM – AUTOŠKOLA. Občas jsem někde něco zaslechla, ale pokud si to žák nechá líbit, je to těžké. Pokud chování učitele bere jako obtěžování, je jeho svobodná vůle dál nepokračovat. Případně může i pohrozit stížností na odboru dopravy příslušného městského úřadu, dodává.

Je to o lidech

Tak jako i jinde v životě si někteří lidé sedí a u jiných je to naopak. Proto se snažím s žáky mluvit o zkušenostech při výcviku a případně řešit jejich výtky i k učiteli. Po zvážení volím i změnu učitele, ale zatím se vždy jednalo o antipatii, nikoli o sexuální obtěžování, popisuje Martin Ille. Podle Žanety Adamové je v autoškolách od začátku důležitá prevence a výběr učitelů. Pokud by si náhodou nějaký žák stěžoval na chování učitele, určitě by si vyslechl i názor učitele k dané věci. Bereme stížnosti žáků vážně, ale v dnešní době si člověk musí udržovat nadhled a nejednat s horkou hlavou. Pokud by stížnosti na konkrétního učitele pokračovaly, určitě bychom s ním spolupráci ukončili, zdůrazňuje.

Pokud by zaznamenali stížnost klientky (nebo i klienta) na nevhodné chování a nespokojenost s kterýmkoliv z instruktorů, reagovali by jeho výměnou za jiného také v Autoškole Ivo. Jak serveru Podnikatel.cz popsal jednatel Ivo Maček, tak od počátku vzniku jejich autoškoly se snaží zachovávat etický kodex, jehož body se netýkají pouze (a to si vůbec nedovolujeme zlehčovat) sexuálního obtěžování, ale celkově upravuje přípustné a nepřípustné chování ve vztahu instruktor – klient (student). Vladimír Němčanský ml. uvádí, že by s daným instruktorem nejprve provedl pohovor, abych si vyslechl i jeho názor, a pokud by se situace opakovala, ukončil by s ním spolupráci. V dnešní době Facebooku, Instagramu je toto ta nejhorší možná reklama, dodává. 

Ukázka etického kodexu z Autoškola Ivo
Autor: vlastní zpracování, podle licence: Rights Managed

Ukázka etického kodexu z Autoškola Ivo

Instruktory by mohla kontrolovat jen kamera

Provozovatelé autoškol se shodují, že jediná kontrola instruktora je kamerový systém i ve vozidle. Bez toho není možné instruktory při praktické části výcviku stoprocentně kontrolovat. V Autoškole Ivo nejsou proti, aby toto legislativa umožňovala a nejlépe nařizovala. Byl by to podle nich zřejmě nejúčinnější způsob, jak tuto problematiku kontrolovat a v nejhorších případech i prokázat. Vladimír Němčanský ml. si nemyslí, že by někdo kamerový systém nařídil legislativně. Žaneta Adamová by legislativně řešila jiné věci.

U nich na informativní zahajovací schůzce říkají žákům, kdyby byl jakýkoliv problém, aby se na ně nebáli obrátit, že spolu problém pak vyřeší. Někdy si učitel s žákem nesedne, potom žáka plánují jinému učiteli. Povětšinou je však problém spíše v žákovi. Stres, který je všude kolem nás a je i v dopravě, málokterý žák zvládne. Tomu nepomáhá ani dnešní doba počítačových her a dalších rozptylovacích hračiček. Děti nám pak připadají, jako kdyby byly mimo realitu. Neumí se dívat kolem sebe. Je na ně během výcviku kladen velký tlak, protože zkouška je náročná. To se samozřejmě někde promítne, popisuje.

Martin Ille si myslí, že kontrola učitele je možná pouze apelem na žáky, aby se s případným obtěžováním dokázali svěřit nadřízenému v autoškole, rodině nebo na policii. Existuje také autoškolský ombudsman, který by mohl být také nápomocen. Současně vidí jako důležité opatření okamžitou změnu autoškoly a pokračování výuky a výcviku v jiné autoškole. Speciální legislativní úprava pro učitele autoškol by byla nadbytečná, neboť v obecné rovině toto řeší trestní zákoník, podotýká.

skoleni_15_4

Měla by se podle vás změnit legislativa týkající se autoškol?

Vždy je možné změnit autoškolu 

Žaneta Adamová nechápe žáka, který v případě nějakých problémů, jako je sexuální obtěžování, takovou autoškolu neopustí. Pokud není se službami autoškoly spokojen, má nárok na vystavení potvrzení o částečném absolvování výuky a výcviku tzv. “převodky”, vrácení žádosti s lékařským posudkem, kterou autoškole dal před zahájením výuky a výcviku. S těmito doklady pak může pokračovat v autoškole jiné, vysvětluje.

V praxi stojí za přestupy do jiné autoškoly hlavně praktické důvody, jako je stěhování, rodinné důvody, finanční situace nebo ukončení studia. V Autoškole Ivo přerušili kurz doposud jen čtyři lidé, a to z finančních důvodů. Díky tomu, že umožňují hrazení formou splátek, se však tito klienti k dalšímu průběhu kurzu navrátili. S ukončením docházení do autoškoly bez udání důvodů jsem se zatím nesetkal, doplňuje v závěru Martin Ille.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).