Hlavní navigace

Balík do ruky není vždy do ruky, zlobí se e-shopy. Není to standard, říká pošta

Jana Knížková

E-shopy a také zákazníci kritizují poštu, že svou službu Balík do ruky neprovádí poctivě. Mnohdy se pošťák u adresáta ani nezastaví. Pošta se brání.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Asociace pro elektronickou komerci jakožto zástupce internetových obchodů informovala o nešvaru, na který si online zákazníci poslední dobou stěžují. Obrací se na e-shopy s tím, že se k nim zboží nedostane napřímo, i když si službu Balík do ruky zaplatili. 

Balík do ruky není vždy do ruky

Česká pošta nabízí službu tzv. „Balík do ruky“, kdy slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody. 

V posledních měsících se setkáváme se stížnostmi nakupujících. Na ty čeká místo objednaného balíku do ruky pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně ČP , uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: Z výsledků, které máme k dispozici, vyplývá, že více než 17 % zásilek zaslaných jako Balík do ruky nebylo v letošním roce doručeno přímo adresátovi, ale vyzvednuto až na pobočce České pošty. 

Psali jsme: Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně

Podle aktuálního výzkumu mezi členy APEK zaznamenala stížnosti svých zákazníků na chování České pošty více než polovina respondentů z řad obchodníků. Pro e-shopy takový stav znamená hned několik nepříjemností. V první řadě je třeba zmínit, že služba Balík do ruky je zpoplatněna vyšší cenou oproti Balíku na poštu. Internetový obchod tedy uhradí cenu vyššího standardu, než pošta nakonec dokáže kupujícímu poskytnout. Dalším výrazným problémem je pak nespokojenost zákazníků e-shopů, ti si nepohodlí při dodání balíku spojí nejen s Českou poštou, ale i se samotným obchodem. 

Není to standard, ale může se to stát

Česká pošta se brání, že podobné chování určitě není standardem. Vzhledem k množství přepravovaných zásilek k nim bohužel může dojít. Za to bychom se jak adresátům, tak odesilatelům chtěli omluvit, uvedl pro server Podnikatel.cz Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. 

Tip: Některé e-shopy se tváří jako běžný internetový obchod, ale ve skutečnosti jsou jen zprostředkovateli. Jaká jsou s tím spojená úskalí? Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?

PR Summit tip panelovka

Česká pošta za letošní první půlrok přepravila celkem 15 656 127 Balíků do ruky. Jedná se o službu dodání zásilky na adresu, kterou určí odesilatel. Pokud je zásilka uložena na poště a není dodána adresátovi do ruky, je to způsobeno tím, že adresát nebyl v době doručování balíku k zastižení. Ve výjimečných případech může být balík uložen bez pokusu o doručení. V obou případech si adresát může nechat zdarma balík znovu doručit na uvedenou adresu, popisuje Vitík. 

Služba Balík do ruky je mezi online zákazníky velice žádaná, jak ostatně ukazují i data, která poskytla sdružení APEK společnost Balíkobot.cz. Poměr objednávek této služby oproti Balíku na poštu je 70 % ku 30 %. Pokud by Balík do ruky nebyl úspěšný produkt, nepodali by odesilatelé přes 15,5 milionu Balíků do ruky od ledna do června tohoto roku, uzavírá Vitík. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).