Hlavní navigace

Blokoval inspektorům přístup na svůj web. Za ztížení práce musí zaplatit

Jana Knížková

ČOIka si posvítila na internetové obchody. Někteří provozovatelé inspektorům práci výrazně ztěžovali. Pokuty padaly také za ignoraci zákazu prodeje o svátcích.

Doba čtení: 2 minuty

Česká obchodní inspekce uskutečnila ve 2. čtvrtletí 2018 kontroly zaměřené na internetové obchody. Provedla 260 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 218 případech, což je téměř 85 %.

V porovnání se stejným obdobím minulého roku se situace nezměnila. Výsledky kontrol ukazují, že provozovatelé e-shopů neuvádějí základní údaje, jako je například kontakt na provozovatele. Dále opomíjí uvádět informaci o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo používají klamavé obchodní praktiky, uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Čtěte také: Obchodní podmínky jsou nepovinné. E-shop můžete provozovat i bez nich

Vzhledem k tomu, že se byznys prostřednictvím e-shopů, sociálních sítí a aukčních portálů neustále rozšiřuje, zaměřuje se Česká obchodní inspekce na tento segment stále častěji. Cílem poslední kontrolní akce bylo sledování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucích jednání, která mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování.

V čem provozovatelé nejvíce porušují zákony? 

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • obchodníci používali klamavé nebo nekalé obchodní praktiky, které jsou v případě internetového obchodování stále velkým problémem (nekalé obchodní praktiky – § 4, klamavé konání – § 4 v návaznosti na ustanovení § 5, klamavé opomenutí – § 4 v návaznosti na ustanovení § 5a řešící klamavé opomenutí)
  • prodávající neinformoval spotřebitele prostřednictvím svých internetových stránek o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
  • prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

Pokuty za více jak 2 miliony korun

Uloženo bylo 309 pokut v hodnotě 2 280 000 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy provozovateli webového portálu Alza.cz ve výši 200 000 Kč za nedodržení zákazu prodeje o státních svátcích v provozovně větší než 200 metrů čtverečních. 

Mohlo by vás zaujmout: E-shop jen jako experiment. Jak se vyhnout plátcovství DPH a EET, radí odborník

Dále se jednalo o pokuty společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která je provozovatelem několika webových portálů. Další z pokut byla uložena za nekalé obchodní praktiky nebo také za to, kdy provozovatel blokoval inspektorům ČOI přístup na svůj web a za nespolupráci při kontrole.