Hlavní navigace

Blokoval inspektorům přístup na svůj web. Za ztížení práce musí zaplatit

28. 8. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

ČOIka si posvítila na internetové obchody. Někteří provozovatelé inspektorům práci výrazně ztěžovali. Pokuty padaly také za ignoraci zákazu prodeje o svátcích.

Česká obchodní inspekce uskutečnila ve 2. čtvrtletí 2018 kontroly zaměřené na internetové obchody. Provedla 260 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 218 případech, což je téměř 85 %.

V porovnání se stejným obdobím minulého roku se situace nezměnila. Výsledky kontrol ukazují, že provozovatelé e-shopů neuvádějí základní údaje, jako je například kontakt na provozovatele. Dále opomíjí uvádět informaci o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo používají klamavé obchodní praktiky, uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Čtěte také: Obchodní podmínky jsou nepovinné. E-shop můžete provozovat i bez nich

Vzhledem k tomu, že se byznys prostřednictvím e-shopů, sociálních sítí a aukčních portálů neustále rozšiřuje, zaměřuje se Česká obchodní inspekce na tento segment stále častěji. Cílem poslední kontrolní akce bylo sledování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucích jednání, která mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování.

V čem provozovatelé nejvíce porušují zákony? 

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • obchodníci používali klamavé nebo nekalé obchodní praktiky, které jsou v případě internetového obchodování stále velkým problémem (nekalé obchodní praktiky – § 4, klamavé konání – § 4 v návaznosti na ustanovení § 5, klamavé opomenutí – § 4 v návaznosti na ustanovení § 5a řešící klamavé opomenutí)
  • prodávající neinformoval spotřebitele prostřednictvím svých internetových stránek o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
  • prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

Pokuty za více jak 2 miliony korun

Uloženo bylo 309 pokut v hodnotě 2 280 000 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy provozovateli webového portálu Alza.cz ve výši 200 000 Kč za nedodržení zákazu prodeje o státních svátcích v provozovně větší než 200 metrů čtverečních. 

Brand24

Mohlo by vás zaujmout: E-shop jen jako experiment. Jak se vyhnout plátcovství DPH a EET, radí odborník

Dále se jednalo o pokuty společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která je provozovatelem několika webových portálů. Další z pokut byla uložena za nekalé obchodní praktiky nebo také za to, kdy provozovatel blokoval inspektorům ČOI přístup na svůj web a za nespolupráci při kontrole. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).