Hlavní navigace

Brzy skončí úvěrové moratorium. Chystají banky pro podnikatele další úlevy?

14. 10. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Díky úvěrovému moratoriu bylo možné odložit si splátky o tři nebo šest měsíců. Tento termín však na konci října vyprší. Jak se k tomu staví tuzemské banky?

Moratorium se týká úvěrů a hypoték u jakékoliv banky a nebankovního poskytovatele sjednaných před 26. březnem 2020. Nevztahuje se na kreditní karty, kontokorentní úvěry, revolvingové úvěry, operativní leasing nebo úvěry v souvislosti s obchody na kapitálovém trhu. K moratoriu se přistoupilo, protože řadě domácností kvůli nouzovému stavu rapidně poklesly příjmy, bez kterých se spotřebitelský úvěr nebo hypotéka splácí velice těžko. Pro klienty bylo odložení splátek dobrovolné a nebyly s ním spojeny žádné poplatky.

O plošných opatřeních není řeč

Dne 30. října skončí v Čechách zákonné moratorium týkající se „úvěrových prázdnin” a od 1. listopadu klienti již nemohou využít odkladu splátek osobních a hypotéčních úvěrů v souvislosti se šířením nákazy COVID-19 (ustanovením §4 vládního návrhu). Obnovení moratoria na splácení úvěrů patří mezi jeden z návrhů kompenzací Hospodářské komory ČR. Banky jsou svým klientům nejen z řad podnikatelů připraveny pomoci, ale plošná opatření neplánují.

V ČSOB možnost odkladu splátek využilo bezmála 2,5 tisíce podnikatelů, se kterými jejich bankéři aktuálně intenzivně komunikují a neregistrují větší množství požadavků na další odklady splátek. Ojedinělé případy firem, které se dostávají do problému s opětovným zahájením splácení svých úvěrů, vždy řešíme individuálně dle situace dané firmy, dodává Petr Manda, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Podobně jsou na tom také v Equa bank, kde vždy přistupují ke každému klientovi individuálně, a to jak před příchodem současné krize, tak v průběhu jejího trvání. Proto v případech, kdy se u některých klientů z řad podnikatelů situace nebude vyvíjet uspokojivě, budeme hledat individuální řešení této situace. Plošná řešení nyní neplánujeme, sdělila Kateřina Petko, Head of PR and Internal Communications Department z Equa bank.

Česká spořitelna odložila splátky u 8 tisíc firemních úvěrů a u většiny klientů neidentifikují na základě interních analýz riziko, že budou mít problémy se splacením po skončení moratoria. Jsou ale připraveni pomoci všem klientům, kteří budou mít problémy se splacením i po skončení moratoria. V prvé řadě se s těmito klienty budou snažit dohodnout na individuálních splátkových plánech. Dále významné zjednodušili celý proces nastavení individuálního splátkového kalendáře. V individuálních případech klientů, u nichž budou existovat skutečně vážné důvody, proč nemohou splácet ve standardním režimu, pak počítáme také s možností snížení výše splátek na určitou dobu, popisuje František Bouc z tiskového střediska České spořitelny.

Banka CREDITAS zatím nemá avízo, že by někteří z jejich klientů, kteří využili odkladu splátek, nemohli v následujícím období splácet dle původního plánu. Obecně u nich platí, že pokud u klienta nastanou potíže a on očekává problémy se splácením, je dobré se na banku obrátit co nejdříve. Společně pak můžeme najít rozumné a schůdné řešení – může jít například o rozložení splácení do delšího časového období, díky němuž se pak mohou významně snížit měsíční splátky, vyjmenovává Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu Banky CREDITAS.

V mBank odklad splátek využilo cca 9 % jejich retailových klientů s půjčkou ať osobní či hypoteční (nejednalo se o produkty pro podnikatele, ale pro fyzické osoby). Když klient bude chtít odložit své splátky na půjčce, tak jsou připraveni žádosti vyhovět, pokud se bude jednat o ztrátu zaměstnání či nemoc. Takto přistupujeme ke klientům delší dobu a tedy ještě před COVID19. Aktuálně registrujeme jen jednotky takovýchto případů, doplňuje Štěpán Dlouhý, tiskový mluvčí mBank.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Pomoc bude individuální

Podobně jako u odkladu splátek, tak i další potřebné úlevy budou individuální. V Bance CREDITAS jsou připraveni s klienty mluvit a hledat pro jejich situaci správné řešení. Už vzhledem k tomu, jak individuálně je různé podnikatelské a projektové financování nastaveno, je to lepší postup než se snažit nastavovat jednotné řešení pro všechny, popisuje Lucie Brunclíková. Československá obchodní banka se od začátku pandemie v březnu a dubnu letošního roku snažila jejich nabídku přizpůsobit aktuální situaci. Postupně jsme do nabídky doplnili nové služby včetně úvěrů se státními zárukami. V tuto chvíli máme naši nabídku za stále platnou a schopnou reagovat i na aktuální situaci, upřesňuje Petr Manda.

Novinky ani žádná opatření neplánují zavádět jak v mBank, kde se zaměřují na drobné živnostníky, tak v Equa bank, kde je nabídka pro firemní klientelu ucelená a podle Kateřiny Petko aktuální situace související s koronavirovou pandemií nevyžaduje změnu jejich nabídkové profilace. V této chvíli nic nového neplánujeme. Stále platí, že podnikatelé a malé firmy mohou zdarma využívat naše platební terminály pro bezkontaktní platby, uvedl František Bouc. Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank, serveru Podnikatel.cz prozradil, že v současné chvíli probíhají jednání o pokračování programů ČMZRB COVID III a EGAP COVID+ v roce 2021 a že je UniCredit Bank součástí pracovní skupiny v rámci České bankovní asociace.

O úvěry COVID III je a bude zájem

Zatímco v Bance CREDITAS a Equa Bank evidují žádosti o úvěry z programu COVID III spíše v menších počtech, jinde zaznamenávají o tyto úvěry zvyšující se zájem. Po letní a poněkud slabší poptávce nyní registrujeme na našich pobočkách zvýšený zájem firem o poskytnutí úvěru s touto zárukou. V žádostech převažují stávající klienti banky, uvádí Petr Manda. Pokračující zájem ze strany jak stávajících úvěrových, tak dosud neúvěrovaných klientů pozorují také v UniCredit Bank. Tam celkem malým a středním podnikům už poskytli úvěry za více než miliardu korun a další desítky úvěrů ve výši vyšších stovek milionů jsou ve schvalování. V této souvislosti dále očekáváme zvýšený zájem o úvěry v návaznosti na ukončení státního moratoria, doplňuje Petr Plocek.

skoleni_15_4

Uvažujte ve více scénářích

Lucie Brunclíková podotýká, že je v současné proměnlivé době namístě obezřetnost a doporučuje podnikatelům i retailovým klientům, aby v případech, kdy tuší obtíže, banku kontaktovali včas. Řešit konkrétní situaci co nejdříve se svým bankéřem radí také v Equa bank. Odkládat řešení nepříznivé finanční situace na poslední chvíli nemůžeme doporučit. Bylo by chybou, kdyby běžné provozní záležitosti měly v době krize přednost před strategickým rozhodnutím o budoucnosti firmy, dodává Kateřina Petko. 

Petr Manda zmiňuje, že v tomto nejistém období je vhodné, aby o budoucnosti své firmy podnikatelé uvažovali ve více scénářích, podle různé míry zasažení ekonomiky i jejich vlastního podnikání. Firmy nabádají k důslednému řízení cash flow a vytvoření finančního polštáře na krytí výkyvů v jejich ekonomice. Formou takové rezervy může být podle něj i rezervní úvěr se zárukou Covid III, který se na tuto situaci velmi dobře hodí. Také podle Štěpána Dlouhého by z pohledu financí měli podnikatelé dbát především na jejich vyrovnané cash flow a v případě zhoršení je možné tuto situaci vykrýt dodatečným provozním financováním.

Co OSVČ nejvíce pomohlo?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).