Hlavní navigace

Obchodníci, připravte se, budete mít větší odpovědnost za vady

10. 7. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Letos v květnu byly dokončeny a schváleny Evropským parlamentem a Radou EU směrnice, které obchodníkům přináší nové povinnosti z oblasti práva z vadného plnění.

Jedná se o směrnici o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb a směrnici o některých aspektech smluv o prodeji zboží. Zatímco některé novinky jsou pevně dané, u jiných bude záležet na tuzemských zákonodárcích. Jak upozornila Asociace pro elektronickou komerci (APEK), proběhlo pracovní setkání, jak by měla implementace směrnic nakonec vypadat.

Co se již najisto změní

Podle APEKu přinese důležité změny v oblasti práv z vadného plnění pro (nejen) internetové prodejce především směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží. Mezi ně patří například zanesení odpovědnosti koncového prodejce za zboží s digitálním obsahem (chytré zboží), a to včetně softwaru a jeho povinnost zajistit funkčnost výrobku prostřednictvím aktualizací, upřesňuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Jak doplnilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), oproti stávajícímu stavu bude povinností prodávajícího prokázat po dobu jednoho roku od dodání zboží či digitálního obsahu, že vada neexistovala v době dodání (dnes trvá tato doba 6 měsíců). Pokud je ale u digitálního obsahu či služby dohodnuto plnění po určité období, nese prodávající/poskytovatel odpovědnost po celou dobu trvání závazku ze smlouvy. V případě koupě zboží s digitálním prvkem, jako jsou například chytré telefony, hodinky či jiná elektronika, bude nově též prodávající odpovědný za vadu souvisejícího digitálního obsahu či služby, která se projeví v průběhu dvou let či po dobu, po jakou je dohodnuto plnění ve smlouvě (vždy odpovídá minimálně po dobu dvou let), uvedlo MPO na svém webu.

Digitálních služeb se týká také digitální daň. Přečtěte si o ní více v článku Cílíte reklamu na internetu? Ujistěte se, zda se vás netýká digitální daň

V rámci implementace směrnice do českého právního řádu však existuje několik oblastí, jejichž konečné znění bylo ponecháno na národní legislativě a právě k těmto bodům se APEK prostřednictvím účasti na pracovním setkání se zástupci MPO a formou obsáhlejšího textového komentáře vyjádřil.

Diskutovány byly mimo jiné tyto změny či novinky v oblasti práva z vadného plnění: 

Brand24

  • Zavedení práva volby konkrétního prostředku nápravy, pokud se nesoulad zboží projeví během doby po dodání, která není delší než 30 dnů 
  • Lhůta pro uplatnění práva z vadného plnění delší než 2 roky 
  • Zkrácená záruční doba pro použité zboží (1 rok) 
  • Prodloužení převráceného důkazního břemene až na 2 roky  
  • Zavedení notifikační povinnosti 
  • Zachování pevné lhůty pro zjednání nápravy 
  • Právo prodávajícího domáhat se nápravy ze strany odpovědné osoby nebo osob v řetězci transakcí 

Ve všech uvedených bodech se APEK postavil proti prodlužování lhůt a práv ve prospěch spotřebitele, jehož ochrana je v současné době podle APEKu dostatečná.

Směrnice vstoupily v platnost v polovině letošního června, členské státy pak musí přijmout a zveřejnit implementaci do poloviny roku 2021. Účinnosti má tuzemský zákon nabýt nejpozději na začátku roku 2022.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).