Hlavní navigace

Byznys trendy pro rok 2018: Individuální přístup a bezpečnost až na prvním místě

Jana Bohutínská

Jakým směrem se bude vyvíjet podnikání v příštím roce? Úhlů pohledu je celá řada, a to v závislosti na oblasti podnikání a jejích konkrétních zákonitostech.

Doba čtení: 4 minuty

Některé trendy jsou přesto poměrně průřezové a mnozí nemají šanci se jim opravdu nějak zásadně vyhnout. Podnikatel.cz proto vybral a ukazuje trojici z nich.

1. Digitalizace a bezpečnost jsou na postupu

Podle astrologů bude příští rok sice plný složitých překážek, ale také bude bohatý na zásadní změny a přinese nejen ztráty, ale také hodně nečekaných zisků. To může být (samozřejmě s jistou mírou nadsázky) určitou útěchou pro podnikatelky, podnikatele a pro firmy, pro které nedostatek vhodných lidí na volné pracovní pozice nepřestane být ani s přelomem dvou roků zásadním tématem.

A to tématem, které mnohdy skutečně limituje jejich expanzi, růst a získávání nových zakázek. Právě i nedostatek zaměstnanců bude proto firmy tlačit k dalšímu využívání a rozvoji technologií, k postupu v digitalizaci a automatizaci a k hledání dalších inovativních řešení firemních a výrobních procesů. A to tam, kde je to vzhledem k typu a podmínkám práce i vzhledem k návratnosti nutných investic opravdu reálné.

Čtěte také: Chcete příští rok něco změnit? Čtěte tři tipy, jak na nic nečekat a začít hned

S digitalizací a dalšími změnami podnikání jde však zároveň podle Chrise O’Connora, General Managera Internet of Things Offerings pro IBM, který na svém blogu vytipoval pět hlavních trendů v oblasti internetu věcí, jež podle něj změní byznys v roce 2018, ruku v ruce také se stále rostoucím tlakem na bezpečnost. A to bezpečnost zařízení, dat i komplexních řešení. 

V souvislosti s bezpečností je také (pro připomenutí) rok 2018 ve znamení obávaného nařízení na ochranu osobních údajů – General Data Protection Regulation, GDPR. Nařízení, které znamená další povinnosti, jež jsou kladené nejen na podnikatele, ale i na mnohé jiné subjekty, a ty se s nimi budou muset příští rok vyrovnat.

Čtěte více: GDPR: Nový strašák pro firmy. Nařízení shrnuje právník

2. Změna práce, prostředí i myšlení lidí

Nejen nedostatek lidí, ale také preference nastupujících generací mladých zaměstnanců povedou k dalším změnám pracovních podmínek i celého pracovního prostředí. Technologie tak například podporují a dále ulehčují práci na dálku, která navíc může mít i ekologický aspekt – spojený s omezením dojíždění do zaměstnání a tedy také jeho negativních ekologických dopadů.

Pozitivní je, že i samotní zaměstnanci zároveň více chápou, že důležitost celoživotního učení, schopnosti akceptovat změnu a být flexibilní nevyhnutelně neustále roste. Podle průzkumu Zaměstnanci budoucnosti: vliv konkurence na pracovní trh roku 2030, který udělala mezi 10 000 lidmi napříč Velkou Británií, Německem, Čínou, Indií a Spojenými státy auditorská a poradenská společnost PwC a který představila letos v září, totiž 60 procent respondentů věří, že jen malé množství lidí bude mít v budoucnu stabilní a dlouhodobé zaměstnání. 

Čtěte také: Zaměstnanci a změny v dani z příjmů od roku 2018

Smýšlení lidí se také mění. Místo kvalifikace, která by měla vystačit po celý život, nyní lidé začínají přemýšlet nad osvojením nových dovedností každých pár let, spolu s průběžným rozvojem osobních dovedností, jakými jsou risk management, vůdčí schopnosti či emoční inteligence, shrnuje přitom Andrea Linhartová Palánová, odbornice na řízení lidských zdrojů v PwC ČR, jeden z výsledků zmíněné studie.

Skoro tři čtvrtiny respondentů mimochodem zároveň věří, že technologie nikdy nenahradí lidskou mysl. A skoro 90 procent dotázaných si myslí, že lidské schopnosti a dovednosti budou žádané vždycky. Přitom má 37 procent respondentů dojem, že automatizace ohrožuje jejich zaměstnání, ale 65 procent lidí se domnívá, že technologie jejich pracovní vyhlídky vylepší.

Firmy zřejmě také budou muset překousnout fakt, že v mnoha oborech ještě zdaleka neskončil ani růst mezd. Poukazují na to ostatně i postoje generálních ředitelů z průzkumu Český průzkum názorů generálních ředitelů 2017, také od PwC. Nedostatek IT odborníků jich totiž téměř třetina řeší právě navyšováním finančního ohodnocení, 35 procent z nich odborníky raději outsourcuje a po jednadvaceti procentech z nich se snaží rozšiřovat nabízené benefity nebo pro IT odborníky zařizovat unikátní pracoviště.

3. Zákazníci chtějí být individuality

Tak jako se firmy na jednu stranu musí mnohem důmyslněji, cíleněji a individuálněji zaměřovat na své stávající zaměstnance, které chtějí i v příštím roce ve firmě za každou cenu udržet, i na odborníky, které chtějí naopak výhledově teprve přitáhnout, tak se bude větší personalizace a interaktivnost na druhou stranu dál rozšiřovat i v marketingu. Tedy také v přístupu navenek, ke klientům a zákazníkům.

Třeba podle sanfranciské společnosti Vend, což je cloudová retailová platforma, bude personalizace nadále klíčovým maloobchodním trendem nejen v roce 2018, ale i v následujících letech. Nemyslí se tím ale to, že obchodník zadá do e-mailu jméno zákazníka nebo na produkt napíše jeho iniciály v domnění, že tím má personalizaci „sfouknutou“. 

FIN18_tip_v_clanku_Soukal

Čtěte také: Používáte svůj digitální kalendář jen na schůzky? Plýtváte jeho potenciálem

Jedná se o personalizaci, která zákazníkům umožňuje získat produkty skutečně šité na míru a přizpůsobené individuálním potřebám a přáním do toho nejmenšího detailu, a to včetně doručení. A s tím souvisí chuť zákazníků nekupovat si jen nebo vždy primárně zboží, ale získat pozitivní zážitek. A to nejen online, ale také „face to face“, tedy tváří v tvář.