Hlavní navigace

Poradna: Chytrý zákazník se oškubat nenechá, grafické návrhy platit nemusí

8. 7. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 258398
Pokud vytváříte pro klienta cenovou nabídku, například na rekonstrukci, a k tomu rovnou zhotovíte i grafický návrh, na peníze zapomeňte. Pokud jste neuzavřeli dohodu, spotřebitel nic platit nemusí.

Nevíte si rady? Zkuste diskuzním fóru Podnikatel.cz specializované poradny, které pomůžou zodpovědět vaše otázky. Zde je výběr nejzajímavějších témat.

Nesouhlas s fakturou za grafický návrh

Přes poptávku jsem si zadal inzerát na rekonstrukci bytového jádra. Ozvalo se mi několik firem, s několika z nich jsem se domluvil na předběžném zaměření a bezplatném zpracování cenové nabídky na rekonstrukci. Na základě obdržených cenových nabídek jsem si vybral firmu, která mi nejlépe vyhovuje a se kterou sepíši závaznou smlouvu. Ostatní firmy jsem vyrozuměl, že děkuji za zaslané nabídky, ale zvolil jsem jinou firmu. A nyní ke konkrétnímu problému. Jedna z odmítnutých firem mi nyní sdělila, že po mně požaduje uhradit fakturu za grafický návrh v ceně 1500 Kč. Nic takového jsme neměli domluveno, firma měla pouze zpracovat cenovou nabídku, která byla zdarma. Ohradil jsem se s odvoláním na tuto skutečnost. Následně mi bylo sděleno firmou, že se zaměřením je běžná praxe, že se vypracuje souběžně grafický návrh v případě že by tomu tak být nemělo, neměl jsem si domlouvat, aby přijeli na zaměření a nakonec, že jsem se prý ani neptal a vždy se za služby platí, že prý doby, kdy vše bylo zdarma jsou pryč a v případě mého nesouhlasu mi připočítají ještě cenu za dopravné dle platných tarifů. Myslím si, že mám pravdu v tom, že zaměření a zpracování cenové nabídky bylo inzerováno zdarma a pokud měl být zpracováván grafický návrh, který by měl být zpoplatněn, muselo by nejdříve dojít k naší vzájemné dohodě. Můžete mi poradit, jak v dané situaci nejlépe postupovat? Uhradit fakturu a nebo jít do případného konfliktu?

Pokud byl potencionální zhotovitel vyzván pouze k podání nabídky, jde o předkontraktační fázi jednání, která není do akceptace nabídky závazná a náklady tím vzniklé nemusí být kompenzovány, pokud toto není předem domluveno.

Doporučuji proto nic neplatit a v případě, že se firma rozhodne vyvolat spor a domněle dlužnou částku vymáhat, měl byste namítat u soudu fakt, že protistrana byla pouze vyzvána k podání nabídky.

Smlouva o dílo, jejímž předmětem by bylo zhotovení návrhu, nemohla být uzavřena, protože z uvedených skutečností vyplývá, že schází shoda na základních atributech smlouvy. Pokud nezanedbáte svá procesní práva v případném sporu, neměl byste prohrát.

Podnikání hlavní i vedlejší, jak na zálohy?

Mám možná složitější dotaz:25.11.2009 jsem byla propuštěna ze zaměstnání, od 26.11.2009 jsem dosud na nemocenské. Chci podnikat v oboru manikúra. Mám rekvalifikační kurz a požádala jsem si o ŽL. Mám dvě možnosti uplatnění, obě chci využít souběžně. Jedna je pronájem prostor za měsíční nájem, druhá procenta z tržby na smlouvu, zřejmě o Provedené činnosti, ale to nevím jistě. Podmínky nemáme ještě přesně stanovené. Chtěla bych vědět, jak mám postupovat při přihlášení se na soc. a zdrav.poj. Zda jedna z těchto činností má být hlavní a druhá vedlejší, nebo je to jedno? Taky co je pro mně výhodnější. Zda si platit zálohy na daň paušálně, nebo jednou za rok. To samé se soc.a zdrav.pojištěním.

Můžete podat přihlášku na OSSZ, FÚ a svou zdravotní pojišťovnu současně při vyřizování ohlášení živnosti na kterémkoliv živnostenském úřadu. Ten pak zajistí předání přihlášek uvedeným úřadům, takže tam ohlašovatel živnosti už chodit nemusí. Pokud si nevyděláváte jinak (například jako zaměstnanec), musíte mít jednu činnost hlavní. Jestliže jste OSVČ hlavní, zálohy na soc. a zdrav. pojištění platit musíte, nelze si vybrat. U daní nelze jednoznačně odpovědět, záleží na vašich příjmech a výdajích.

Jak ukončit podnikání a povinnost platit zálohy

Loni jsem přiznal jako OSVČ částku 350 000 Kč zisk a pro letošek mi zvedli zálohy několikanásobně. Chystám se během měsíce ukončit podnikání a jít na ÚP, obrat jsem měl, ale zisk mám mínus. Jak to bude teď se zálohami? Budu platit zase minimum na zálohách, nebo budu vycházet z té částky, co mi pro letošek vypočetli?

Pokud končíte podnikání jako fyzická osoba, musíte tuto skutečnost nahlásit všem příslušným úřadům, tedy živnostenskému úřadu, finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) a zdravotní pojišťovně.

Nemusíte obíhat všechny úřady najednou, pomůže vám v tomto ohledu Centrální registrační místo (CRM), které je dostupné na živnostenském úřadě (díky novele živnostenského zákona navíc můžete navštívit jakýkoli živnostenský úřad, místní příslušnost se zrušila).

Obecně však platí, že konec podnikání byste měl nahlásit:

  • na finanční úřad do 15 dnů
  • na ČSSZ do 8 dnů v měsíci, který následuje po tom, v němž jste podnikání ukončil
  • na zdravotní pojišťovnu do 8 dnů

Doporučuji tedy konec podnikání na CRM nahlásit do 8 dnů na všechny úřady najednou a termíny máte splněny.

Jakmile podnikání máte řádně ukončeno, přestáváte být OSVČ a zálohy na sociální zabezpečení, zdravotní pojištění i daně již platit dále nemusíte. Přehledy i daňové přiznání však podáváte standardně, tedy v roce, který následuje po roce, v němž jste podnikání ukončil.

Pokud se hlásíte na úřad práce (UP), zjistěte si úřední hodiny v našem adresáři UP.

Odpovědi zprostředkovala redakce a Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Jak získat pro firemní profil na Facebooku fanoušky?

Rád bych se zeptal, jak vlastně získávám fanoušky pro svou stránku, kterou jsem si vytvořil na Facebooku pod hlavičkou své firmy? Mám tam zatím jenom 4 lidi, tak si říkám, jestli má vůbec cenu tam takovou stránku mít?

Způsobů, jak dostat fanoušky na firemní profil, je opravdu velmi mnoho:

Jak si na Facebooku vytvořit jméno stránky?

Já jsem se chtěla v rychlosti zeptat, jak se dělá to, abych za lomítkem facebooku měla název naší firmy? Stránky tam máme již vytvořeny, ale vůbec nemůžu přijít na to, jak udělat to, aby odkaz vypadal takto: www.facebook.com/na­zevfirmy. Pořád tam máme ta hrozná čísla a špatně se to i propaguje.

Je to jednoduché: www.facebook.com/u­sername – tam lze URL nastavit.

Profil na Facebooku vs. firemní stránky

Rád bych se zeptal, zda je nutné pro vytvoření firemní stránky na Facebooku mít založený osobní účet? Rád bych svoji firmu na Facebooku propagoval, ale nechce se mi zakládat vlastní osobní účet, protože tuto službu pro své soukromé události zakládat nechci.

Na úvodní stránce http://www.fa­cebook.com/ máte vpravo dole možnost vytvořit Stránku pro svoji firmu. I tak ale musíte zadat svůj email + datum narození. Nemusíte zadávat své jméno a pokud budete chtít, tak můžete svůj profil „dotvořit“ až dodatečně. Vaše firemní Stránka však plnohodnotně funguje.

skoleni_15_4

Vytváření klasických Facebook profilů, jež nepředstavují skutečnou osobu, je proti pravidlům Facebooku a dochází k jejich smazání.

Odpovědi zprostředkoval Radovan Hypš.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).