Hlavní navigace

Cenová válka autobusů? Jančurovi se vrací, co sám zasel

Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Daniel Morávek

[KOMENTÁŘ] Radimu Jančurovi, majiteli firmy RegioJet, se nelíbí chování konkurenčního FlixBusu. Sám se však před lety zachoval stejně vůči své konkurenci.

Doba čtení: 4 minuty

Zatímco při tehdejší obhajobě svého postupu používal argumenty v podobě svobodné konkurence a podnikání, nyní zcela obrátil a varuje před monopolem. Zavádějící jsou rovněž argumenty, že zákazníci na cenové válce dlouhodobě prodělají. Ani monopolní hráč si totiž s cenou nebo službami nemůže dělat, co chce.

Na trhu autobusové dopravy se rozhořela cenová válka

Firma Flixbus, která vstoupila na český trh před rokem, rozpoutala cenovou válku s dominantním hráčem na tuzemském trhu, tedy se společností RegioJet Radima Jančury. Ten prakticky již od vstupu nového silného hráče na český trh tvrdí, že FlixBus jezdí za podnákladové ceny a že se snaží RegioJet z trhu vytlačit. Je to stejné, jako když se na vesnici otevře druhá hospoda. Je zcela ospravedlnitelné, když po pár dnů či týdnů od otevření nabízí nový soutěžitel pivo za 10 Kč, aby se pokusil oslovit i věrné štamgasty z první hospody. Pokud však nabízí pivo za 10 Kč i po 9 měsících, je zřejmé, že již nejde o marketing, ale o snahu ekonomicky zlikvidovat konkurenta. A to je nezákonné a jde o nějakou soutěž, komentoval Radim Jančura.

FlixBus ovšem oponuje, že může pracovat s nižší cenou proto, že konkurence (RegioJet) nabízí různé služby „zdarma“, které se promítají do cenotvorby. FlixBus rovněž pracuje s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste. Zároveň firma ovšem úplně nepopírá, že jezdí tzv. podnáklady, i když tvrdí, že její cenová politika je dlouhodobě stabilní. S tím ale nesouhlasí firma RegioJet, podle které není tvrzení dlouhodobě udržitelné ceny pravdivé. Flixbus má právo mít jízdenky za ceny od 1 Kč, ale jeho průměrný cenový mix všech jízdenek musí pokrývat náklady, tvrdí firma RegioJet, podle které Flixbus po ovládnutí trhu sníží počet míst za levnější ceny a pro většinu zákazníků výrazně zdraží na obdobnou úroveň, jakou musí cestující platit v Německu nebo v dalších evropských zemích, tedy na dvoj až trojnásobek.

Jančurovi vadí to, co sám udělal před lety

Že se Jančurovi nezamlouvá silný konkurent, který dokáže dlouhodobě držet nízké ceny, se dá celkem pochopit. Místo toho však, aby „zabojoval na hřišti“, se uchýlil k argumentům, které ještě před časem sám odmítal. Není to navíc tak dávno, co se právě Jančura zachoval stejně predátorsky vůči své konkurenci. Ještě pod dřívějším jménem firmy Student Agency nejprve vytlačil nízkou cenou jízdenek konkurenční firmu Asiana z trasy Praha – Brno, aby o několik let později zlikvidoval konkurenci na trase mezi Prahou a Libercem.

Za vytlačení Asiany vyfasovala firma Student Agency pokutu a nyní probíhá ještě soud o náhradu škody. Jančura tak teď jen ochutnává svoji vlastní medicínu, kterou ordinoval před lety. Když tehdy dostala firma Student Agency od antimonopolního úřadu pokutu, argumentace firmy byla zcela opačná než nyní. Toto rozhodnutí jde proti zájmům cestujících, kteří profitují z konkurenčního boje, a omezí možnost nabízení akčních cen, tvrdil tehdy Jančura. Zatímco v roce 2010 byl konkurenční boj a snižování cen podle Jančury žádoucí, nyní už je špatně a poškodí zákazníky.

Stejně tak v roce 2010 mluvčí firmy Aleš Ondrůj komentoval rozhodnutí úřadu: Říká, že společnost, která je úspěšná, získá důvěru zákazníků, nemůže reagovat na vývoj na trhu jedním ze základních nástrojů, a to cenou. Zatímco dříve firmě vadilo, že nemůže reagovat na vývoj na trhu cenou, nyní jí vadí, že její konkurence na vývoj na trhu cenou reaguje.

Ani monopol si nemůže dělat, co chce

Značně zavádějící je i současné tvrzení ohledně toho, že průměrný cenový mix všech jízdenek musí pokrývat náklady. Nemusí, tedy alespoň nemusí v rámci ČR. Své o tom ví i sám Jančura, kdy z počátku dotoval žluté autobusy ze zisků z prodeje letenek a zájezdů a vše pak zopakoval u železnice. Ačkoli má možná Jančura pravdu, že se FlixBus snaží RegioJet z tuzemského trhu vytlačit, vyhrožovat výrazným zdražením nemá reálný ekonomický základ. Pokud by opravdu došlo k vzniku monopolu, je zřejmé, že FlixBus by ztratil motivaci udržovat ceny na stávající podnákladové úrovni a zdražil by. Ani přirozeně vniklý monopol si však nemůže diktovat, co si umane. Pokud by totiž výrazně zvýšil ceny, přilákal by vysokými zisky na trh konkurenci a ocitnul by se opět na začátku.

WT 100 tip v článku obecný

Své o tom ví i Jančura, který po ovládnutí některých tras sice na některých trasách zdražil, zároveň však nešlo o několikanásobné zdražení vůči cenám, které lidé platili před počátkem cenové války. V tu chvíli by totiž přilákal konkurenci a zároveň od sebe odlákal zákazníky. Samozřejmě totiž platí, že konkurencí nejsou jen autobusoví dopravci, nýbrž i železnice. Je možné, že úřady či soudní orgány uznají Jančurovy stížnosti jako relevantní a nějak do situace na českém trhu zasáhnou. Podnikatel Jančurova kalibru by však měl bojovat v rámci trhu, proč by si například nemohl najít silného investičního partnera, který by jej v boji proti nízkým cenám FlixBusu podpořil?


Reakci RegioJetu na výše uvedený komentář si přečtěte na stránkách společnosti