Hlavní navigace

Názor k článku Cenová válka autobusů? Jančurovi se vrací, co sám zasel od Petr766 - Autor si to krásně zjednodušil, aby mu to...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 15. 8. 2018 0:19

    Petr766 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Autor si to krásně zjednodušil, aby mu to vyšlo tak jak potřebuje. Ve skutečnosti je situace "tehdy" a dnes zcela rozdílná.

    1) Kauza Liberec nebyla o predátorských cenách, ale byla odvetou za protiprávní jednání ČSAD Liberec a nepouštění na autobusové nádraží. Cena 1 Kč platila pouze v jednom směru jako kompenzace za to, že autobusy museli zastavovat jinde, kde to nebylo pro cestující vhodné. Což nakonec potvrdil soud a Liberec za to dostal pokutu. Na ježdění za korunu by nebýt naprosto dětinské politiky ČSAD (a dědictví minulosti kdy nádraží zůstala ve vlastnictví dopravních firem zcela nelogicky) nikdy nedošlo. Naopak i když měl Jančura chvíli pak na Liberci monopol, cena zůstala prakticky na stejné výši jako u ČSAD i přes neexistenci faktické konkurence a často byla i nižší, protože se neúčtovali poplatky za každý batoh / zavazadlo.

    2) Na Brně proti Asianě byla situace o něco blíže popisu v článku, ale nějak autor "zapomněl" zmínit, že první přišla s velmi nízkými cenami Asiana, RJ resp. tehdy SA udělala pouze jednu chybu - postavila ty akční jízdenky pouze proti spojům konkurence. Navíc ten výsledek soudu, na který se dlouho čekalo, nakonec může RJ pomoci ve sporu o ceny na železnici. V podstatě ani nešlo o to, kdo za kolik jezdil a zda je to ok, ale kdo je na trase dominantní, zda se na této trase má/nemá počítat i s ČD nebo ne. Pro Jančuru v podstatě win - win situace i když soud prohrál a teď se dohadují o výši náhrady, kdy Asiana uplatňuje naprosto přehnané nároky. Situace trvala v podstatě pár týdnů, dnes Flix jezdí ještě levněji v podstatě po celý rok a nevadí to autorovi?
    (Navíc dost lidí zapomíná, že to nebyl ani tak boj mezi autobusovými dopravci, ale mezi dvěma nesmiřitelnými podnikateli, kdy na počátku byl spor o prodeje letenek. A vstup Asiany na Brno byl truc podnik Litvina, který už tenkrát moc dobře věděl, že tam nemá absolutně žádnou šanci, tak nasadil dumpingové ceny, aby Jančurovi sebral tržby/cestující. Nevyšlo to a co je Litvin zač, poznali brzy i další dopravci, které se snažil stáhnout pod sebe pod projektem Megabus. Naštěstí ti rozumnější z nich poznali, o co tady jde a zase vycouvali (např. Eurolines) a Jančura proti nim nijak 50tikorunové jízdenky nenasazoval.

    3) Nikde jinde nejezdil Jančura pod náklady s výjimkou nějakých občasných akcí či podpoře ztrátových spojů, někdy byl cenově stejně jako dosavadní konkurence, někdy občas lehce níž, většinou někde mezi, dnes je leckde dražší a stejně to konkurenci nepomůže.

    Jistě, nemusí nám být sympatické jeho (převážně dřívější) divadelní vystupování v médiích, podpora (dříve větší) ANO a vůbec motání se do politiky či nemusíme souhlasit se vším co a jak se snaží prosadit. Ale zjednodušit pohled jako autor článku tak, že nyní (ve zcela odlišné situaci, kdy se snaží bojovat proti spekulativnímu kapitálu a investorům, ne vůči nějakému dopravci jako takovému) sklízí co dělal dříve. Nedělal to programově jako Flixbus, který je schopen dotovat jak jízdenky tak vozit ve většině spojů vzduch x měsíců a čekat, zda konkurence povolí. Pokud chce autor vidět, za jaké ceny se tu bude jezdit, až Žlutý jako prakticky skoro jediný konkurent Flixu jezdit nebude, doporučuje se podívat na ceny jízdenek u řidiče nebo projít zkušenosti cestujících Flixbusu, jaké Flix dává příplatky za nákup u řidiče (což se dá pochopit u dlouhých mezinárodních linek, ale trestat násobně (ne mírný příplatkem jako má třeba AE 10 Kč) vyššími cenami cestující na linkách dlouhých pár desítek kilometrů je prasárna - třeba nebylo výjimkou Brno - Olomouc za 200 - 250 Kč u řidiče...). To tu opravdu nechci.