Hlavní navigace

Češi milují psy a utrácejí za ně. Jak se v péči o čtyřnohé chlupáče podniká?

Jana Bohutínská

Dvoumilionová psí populace v Česku táhne také specializované podnikání. A to od psího jídla či chovatelských potřeb, po psí hotely i zvířecí kosmetické salony.

Doba čtení: 5 minut

Jestli se totiž Češi v něčem opravdu činí, je to chov psů. V něm patří Česko k evropským premiantům. A chlupáči si dopřávají nejen střih, ale třeba i barvení.

Jen trh s potravou vzrostl o miliardu eur

Celkem 38 % Češek a Čechů chová psa. A to podle dva roky starého průzkumu společnosti GfK. Je tu přitom více chovatelek než chovatelů a podobné je to s kočkami, které má celkem 26 procent lidí a opět převažují ženy. Třeba takové rybičky za psy a kočkami silně „pokulhávají“ a ptactvo s osmi procenty ještě víc.

Loňská psí populace v celé Evropské unii zároveň dosáhla počtu přes 66 milionů psů. A jenom v Česku bylo v roce 2017 psů celkem přes 2 miliony, jak spočítala organizace FEDIAF, která zastupuje evropský průmysl s potravou pro domácí mazlíčky. Láska ke zvířatům totiž na sebe také nabaluje podnikání a jenom byznys se zvířecí potravou vzrostl vloni v EU meziročně o 1 miliardu eur. Podle Mechthild Exner-Herforth, která organizaci vede, v návaznosti na to také vznikají nová pracovní místa – ať už jde o veterináře, specializované zvířecí obchody či různé doplňky a potravu pro zvířata. 

O definici zvířat v české legislativě si více přečtěte v článku Zvíře už nebude věc, absurdní dvouletá záruka tak zmizí.

Salon, kosmetika, strava, obchody i hotely

Také u nás je to široká oblast podnikání, kde je místo pro pestrou škálu služeb, od těch obyčejnějších, až po ty luxusní. Aromatická a perličková lázeň. Bahenní zábal. Pedikúra. Odstranění zubního kamene. A spousta dalších zkrášlovacích procedur. A samozřejmě stříhání a trimování, což je speciální úprava srsti. To jsou jen některé ze služeb, které nabízejí zvířecí salony. I když vypadají podobně jako služby pro lidi, tyto si užívají čivavy, kolie, chrti a další rozličná psí plemena nebo také kočky. Příkladem je Dogtown, který založila Linda Procházková, které v Česku chyběly luxusní zvířecí služby. Více se o tom dozvíte v článku Linda, Anna a Lenka své podnikání zacílily na psí mazlíčky. Jak se jim daří?

Vedle psích salonů a obchodů s chovatelskými potřebami se otevírají také psí hotely. Další firmy se zaměřují na zvířecí stravu. Organická strava ze špičkových surovin. Sushi box, ve kterém překvapí třeba Divá sviňa, Losie bobky nebo Bio Kravina. Vánoční balíček Pan Sob, v němž je kromě psí potravy také psí hypoalergenní mýdlo nebo doplněk zvířecí stravy s hlívou ústřičnou podporující imunitní systém. I to je příklad rodinného podnikání, které se orientuje na zvířata. O podnikání společnosti Pet Farm Family, která vyrábí zdravou stravu v biokvalitě pro psy a kočky, jsme psali v článku Jak přežít firemní růst? Ptáme se podnikatelů, pro které je teď expanze aktuální.

Obor, kde rozhoduje zkušenost a praxe

Martin KurucPsího Salonu Darling na pražském Žižkově pracuje v oboru šest let, jeho kolegyně Martina Pučelíková dvanáct. Přišel jsem k Martině nechat ostříhat svého psa. Dali jsme se do řeči a zjistil jsem, že je to práce, která by mě také bavila. Martina mě začala učit a získával jsem praxi na psech všech mých kamarádů. Praxe je v našem oboru běh na dlouhou trať, tvrdí Martin v telefonickém rozhovoru. Podnikat v oboru, nebo si dokonce otevřít salon sice podle něj není tak složité z hlediska všech podnikatelských pravidel, co je ale třeba, je právě praxe. Je podle něj potřeba ostříhat alespoň tisícovku psů, aby se do toho člověk dostal.

Martin teď stříhá a trimuje střední a velká plemena psů a také stříhá kočky. Není to podle něj obor, který by se vyvíjel závratnou rychlostí. Úprava psů na výstavy má svá jasná pravidla, větší prostor pro kreativitu je v komerčním stříhání psů. Tam máme volnější ruku a jsou věci, které frčí. Teď třeba čírka, nebo naopak úplně vystříhané hlavy, trochu jiná úprava fousků, vysvětluje. Zákazníci podle něj každopádně od salonu čekají profesionální službu a čistotu.

Salony se, jak objasňuje, liší svým přístupem, kvalitou personálu i služeb. A snaží se také nabídnout něco navíc. U nich je prostor pro klienty, aby mohli na své mazlíčky v klidu počkat, vypili si kávu nebo vodu a od nového roku budou mít k dispozici také wi-fi. Jsme prozákaznický salon. Zároveň se vídáme s kolegy v oboru, setkáváme se při vzdělávacích akcích, předáváme si zkušenosti, radíme si, sdílíme informace o nových výrobcích a podobně, uvádí s tím, že do salonu také přichází další kolegyně a s ní nabídnou i nové služby. Konkrétně vyholování obrazců, kterých chystají až stovku druhů, a také přibarvování srsti.

Dan z prijmu 2018 tip

Páníčci jedou na dovolenou, pejsci do hotelu

Podle Erika, který pečuje o psy v Psím hotelu a v psí školce (kam lze dát psa třeba během pracovní schůzky) PetCenter CZ v Horních Počernicích, je největší zájem o hotel v době různých školních prázdnin, když lidé odjíždějí na dovolenou, a také o svátcích a o víkendech. Psi se k nim často vracejí, někteří jsou u nich už i po desáté, a obývají vnitřní pokoje i venkovní kotce, podle toho, na co jsou zvyklí. Hotel má ale pravidlo, že pes, který v něm má zůstat poprvé přes noc, musí nejdřív přijít na pár hodin na zkoušku a zůstat bez páníčka. Aby si zvykl a také se ukázala jeho povaha. Lidé si totiž podle Erika občas myslí, že jim psa v hotelu bleskově vychovají a naučí ho kontaktu s jinými psy. Tak to ale nefunguje.

Psí hotel, který je otevřený dva roky, si tedy na nedostatek klientely rozhodně nemůže stěžovat. Využívají ho jak lidé z okolí, tak si do něj klienti rádi dojedou i z větší dálky, když jsou spokojení s kvalitou služeb, péčí o psy i hygienickým zázemím hotelu; případně mohou využít dovoz psím autobusem. Do hotelu přitom častěji míří střední a větší psi než ti malí, které je snazší vzít i na cesty „do kabelky“ s sebou. Na základě poptávky klientů proto teď v hotelu rozšiřují kapacitu větších psích pokojů vhodných právě pro větší zvířata.